Jump to content

Kva hatar du mest med båtlivet?

Ask

Recommended Posts

Hei

Det meste kan jo diskuterast:-)

Det manglar ikkje med lovprisingar om kor bra det er å ha båt.

Enkelte blir til og med reint lyriske berre dei høyrer ordet båt.

Kva hatar du mest med å ha båt?

Sjølv så er eg møkk lei oljeskift, kveiling av ledningar og tau, at det tek lang tid å fiksa ting pga. dårleg tilkomst, cabincrusarar, og motvind.

Ask

Jeg hater at jeg ikke får brukt den nok, enten p.g.a arbeid eller dårlig vær.

Så har det hendt at jeg har spurt meg selv om ikke bobil er enklere,  når man bakser med anker, tau, kiler og fendere bare for å få "parkert" båten, og må passe på vind og bølger som kommer i alle retninger. 

Med bobil trekker man til parkbremsen, og vips, du er ferdig "fortøyd"

Allikevel, bobil er IKKE et alternativ for meg.

Hadde jeg hatt bobil, hadde jeg kjørt så nær sjøen jeg kunne, og sittet å lengtet etter å være på sjøen.

Jeg har aldri vært ute på sjøen, kikket inn på land, og ønsket meg dit.

Ergo, båt er tingen??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 8 minutes ago:

Jeg hater at jeg ikke får brukt den nok, enten p.g.a arbeid eller dårlig vær.

This.. men om 2 år er jeg pensjonist. Det jeg hater mest er de 5 måneder jeg ikke kan bruker båt pga vinter. Alt rep og fiksing gjør bare at jeg blir bedre kjent med båten og får et sterkere "bond" til den.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Måker

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vinteren er kanskje det jeg hater mest, og kostnadene kanskje. Skulle gjerne vært billigere :) Men mest av alt er det mangelen på tid til å være på sjøen. Jeg blir et bedre menneske av å være i båten. Ingen piller virker like godt :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Måker er jo en viktig del av å være på/ved sjøen.

Måker er langt på vei noen av de artigste dyrene å følge ned på når man sitter tidlig på morgenen og ser at livet våkner på ny.

At det kan bli litt skrik og skrål,  det må vi tåle, akkurat som vi krever at de må tåle vårt bråk med motorer, musikk,  tilstedeværelse. 

Vi er tross alt deres gjester, og må være litt ydmyke. ?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Når kjærringa er sur, ungene er drittlei og jeg må bruke de siste kreftene på å holde humøret oppe for at det ikke virkelig skal bli et helvete. Skjer som regel 1-2 ganger i løpet av en sommerferie. 

--

Når jeg må inn i en overfylt gjestehavn, som jeg ikke har lyst å ligge i, men resten av familien vil, og jeg sirkler rundt i en andedam sammen med andre båter mens jeg syns andedammen krymper og blir stadig mindre og mindre... Har blitt bedre på det men har opplevd både akutt do- trengthet (det er nesten standard), ja til og med skjelving i knærna, og det får jeg faktisk aldri ellers. Så dette er slitsomme greier, men det gjennomføres opp til flere ganger hvert eneste år så det går da greit. Ankerdrammen/pilsen blir desto bedre :-)

--

Fra tidligere båtliv, før jeg heiv ut septikdasshelvete: Når dassen gikk tett, pumpa gikk tett, utløpet fra tanken gikk tett, tanken gikk full, luftinga gikk tett, helvete stinket osv. Å ligge å skru på septikhelvete som spruter, stinker, flyter utover, svir i sårene en får på knokene osv. Fy f... 

--

Når jeg seiler alene og er pissetrengt, dritatrengt, sulten, tørst, trøtt og alt på en gang og vet at det er lenge til jeg får gjort noe særlig med noen av delene..

---

Så.. til tidligere innlegg, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha et båtliv som er ensidig rosenrødt og at en mer eller mindre avviser alle problemer.. det stusser jeg på. En av mine, og også våre (kona og ungene) største gleder er kontrastene i båtlivet. Det å feks seile en god legg en fin dag, men hvor det kanskje ble litt lengre, mer vind og bølger enn en trodde osv, hvor man blir dyktig sliten både rent fysisk og mentalt, og den kontrasten som oppstår når man da glir inn i en stille bukt. Kan slippe anker eller legge til, vrenge av seg x lag klamme klær, få seg en pils, lage mat, slappe av og bare nyte. 

Husker en dag vi seilte ut Singlefjorden i sol tidlig på sesongen i fjor. Det ble stadig kaldere og vi endte med alt av klær, inklusive lue og votter før vi var i Kosterfjorden. Etter en stund gled vi inn i lagunen ved Saltö, vinden ga seg og vi endte opp på svai mens vi badet i sjøen og slynget oss i varmen. For en kontrast, fra votter til badebukse i sola i løpet av noen timer. 

Kontrastene er for meg det viktigste. Kontrastene mellom å mestre elementene, å bli utfordret av elementene og det å bare nyte. Jeg tror mitt båtliv tar slutt hvis det bare blir silkeføre på flatt hav uten noen som helst utfordringer eller noe underveis. Det er kanskje derfor vi seiler og ikke kjører motorbåt lengre? 

Edited by Avmønstret# (see edit history)
nomen skrev 3 minutes ago:

Måker er jo en viktig del av å være på/ved sjøen.

Måker er langt på vei noen av de artigste dyrene å følge ned på når man sitter tidlig på morgenen og ser at livet våkner på ny.

Jeg hater måker på samme måte som Odd Børresen gjorde ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I år har det vel stort sett vært været som forvolder frustrasjon. Ellers kan nevnes:

• All pokkers bæring av proviant hver torsdag
  • Samme torsdagens evinnelige vasking(ligger ved broene i Drammen og føles som å ligge i et sandtak)
  • Frykten for å finne plassen man har tenkt seg full av båter
  • Hvert år gjentar det seg: Er det endelig sol, blåser det som pokker
  • Og der var det vel slutt heldigvis :thumbsup:

Slik sett kan jeg vel oppsummere med at når dette er de største problemene, er det ikke mye å syte over :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#
VannTro skrev for 2 timer siden:

• All pokkers bæring av proviant hver torsdag
  •  

Akkurat det har jeg tenkt litt på. Burde vi ikke laget en egen tråd med plasser med butikk i umiddelbar nærhet av kai/brygge som fritidsbåter kan bruke. 

Sist jeg handlet i Grebbestad og gikk amokk i pilsutvalget på polet så fikk jeg god anledning til å angre på vei tilbake i båten... :-/

Mest trist å se ut på blå himmel fra kontoret. Det har vi jo hatt en del av. Velger jeg å sykle tour de finans kan du også banne på å få torden og haggel på vei hjem ?

Men nå dere.... Er det snart ferie og sola er bestilt! Trommene må spille for en 2014 sommerreprise! Vin i glasset og en god bok. Septikken "driter" vi i og ungene kan fiske krabbe og bade. Utopi muligens men vi lever i håpet. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Akkurat det har jeg tenkt litt på. Burde vi ikke laget en egen tråd med plasser med butikk i umiddelbar nærhet av kai/brygge som fritidsbåter kan bruke. 

Høres ut som en god plan :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er kun én ting jeg virkelig sliter med på sjøen, og det er hensynsløs og egoistisk oppførsel av enkeltindivider. De er heldigvis ganske sjeldne. Og sjeldnere dess lengre unna hjemmehavn i Asker jeg kommer...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

...generelt liker jeg ikke ordet "hate" og synes for egen del det passer bedre i andre sammenhenger... 

Om jeg er i jolle eller på flybridge'n så ser jeg etter positiver, jeg koser meg, jeg nyter, jeg hygger meg med venner, jeg møter nye mennesker som også ser det positive... :thumbsup: