Jump to content

Kva hatar du mest med båtlivet?

Ask

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

Når kjærringa er sur, ungene er drittlei og jeg må bruke de siste kreftene på å holde humøret oppe for at det ikke virkelig skal bli et helvete. Skjer som regel 1-2 ganger i løpet av en sommerferie. 

Unger som krangler og kostnader vil jeg vell trekke frem. Ungen på 7 og 10 krangler faktisk så mye at jeg prøver å unngå å ta med begge på tur samtidig. Eller så vil jeg vel si at når man begynner å hate ting ved båtlivet så er det på tide å selge.

Artekno skrev for 3 timer siden:

Det er kun én ting jeg virkelig sliter med på sjøen, og det er hensynsløs og egoistisk oppførsel av enkeltindivider.

Det var vel disse Odd Børresen hadde i tankene når han skrev om måkene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Guest Avmønstret#
Worry II skrev for 3 timer siden:

Ikke om helsa svikter og man ser etter alternativer. Da er bobil sikkert helt kanon. Lykke til Faxen.

Derfor er det lurt å begynne med seilbåt, så kan man trappe ned ved å gå over til motorbåt. Da blir det aldri noe behov for bobil. Klarer man ikke båtlivet i motorbåt så klarer man ikke bobil heller ;-)

Når man ser hva "Faxen" skriver om å måtte kutte ut båtlivet p.g.a helseproblemer, får jeg dårlig samvittighet for å ha klaget på vær og arbeid.

Vi kan alle tenke litt på hvordan det hadde vært å komme i en slik situasjon selv neste gang vi vil klage på måker, bæring,dieselpriser og dårlig vær.

Lykke til videre "Faxen" enten det blir bobil eller ikke.

Det er mange flotte plasser i nærheten av sjøen som man kan besøke med bil, og det er mange muligheter til å komme seg utpå bk.a turistbåter, øyhopping o.l

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Vi hadde mange fine år med båt og seiling. Men etter jeg ble enkemann ble båten som et anker/kjetting rundt foten. Den måtte hele tiden passes på.

Nu er den solgt, og jeg har en fantastisk frihet. Jeg kan godt kjøre bil til  Fjällbacka eller Orust :smiley: .  Men nu kan jeg reise hvor jeg vill, uten å måtte tenke på båten.

Så mye vedlikehold på seil, motor, mast/tauverk, gummibåt, påhengsmotor, kjøleskap,fryser, vannpumpe, heater, kartplotter, radar, propell, ror, livflåte, redningsvester osv. osv.....

MEN, det var morro i noen år også :smiley:

God Sommer!!

All mekkingen med båt, tauverk etc. må være lystbetont.  Kan feks styre meg for "gleden" av å få septik ut over gulvet på badet, eller kjølsvinet full av diesel men når badet er vasket og gummiventilen eller dieselslangen er byttet  er det en glede i å ha fått det til. Mestringsfølelse. 

Jeg tror det eneste jeg virkelig hater er folk som spiller høy musikk i naturhavner. Hvorfor søke natur og stillhet bare for ødelegge den med musikk? 

Betydelig mengde vedlikehold, polering, krompolering, oppgraderinger, reparasjoner av ting som plutselig ikke virker, har stått seg ihjel som følge av for lite bruk, store utgifter som kommer uansett bruksmengde, dårlige somre med lite båtbruk, betydelige verdifall osv. osv.

Det er vel der mange legger inn årene når man på en måte føler at man er forsynt av overnevnte.

Dog er det vel litt av en kontrast å gå over til asfalt og eksos i form av bobil. Både i positiv og negativ retning. Man kan nok fort savne følelsen av ro med et glass vin i havn etter dagens gjøremål når man sitter inntrengt på en campingplass med masse støy og spetakkel rundt ørene.

Alt til sin tid.

Hater gjør jeg ikke. Men misliker. Og nå stikker jeg pinnen dypt i vepsebolet... Jeg misliker gneldrete småbikkjer i nabobåtene. Som har eiere som ikke forstår at ikke alle synes det er gøy når "Prince", "Fifi",  "Nalle" eller hva de nå heter, står og "roper" ombord hver gang de hører en lyd. Eller tror de hører en lyd. For lyder er det mange av ombord i en båt. Eller løper rundt på brygga uten bånd og gjerne hopper opp på den lyse buksa di med skitne labber, for de vil jo bare leke... Eller sitter på campingstolen sin midt på brygga med hunden i bånd (eneste gangen båndet brukes) slik at eneste vei forbi er OVER hunden... Hvorfor skal nesten alle i båt dra med seg hunder? Små hunder? Som ikke bjeffer, men kun sier YEÆPP-YEÆPP mens de står der og skjelver?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev for 10 timer siden:

...Hvorfor skal nesten alle i båt dra med seg hunder? Små hunder? ...

Helt enig. Jeg forstår heller ikke dette. Irriternede med andres små hunder. (gjelder ikke ens egen, da. Den er bare snill, tyst og rolig) 

Hvis du ikke tåler hverken folk eller dyr, så legg deg i uthavn for deg selv. Det gjør vi, mye av nevnte årsaker (ikke så mye pga dyr da, har en liten hund selv).

Hvis du ikke tåler skrikerunger, vent 10 år, så nekter de å være med mer, og det blir fred om bord. Det gjorde jeg.

Hvis du ikke tåler å bære øl (det er jo det som er tyngst), bruk tralle.

Hvis du fremdeles hater noe som helst ved båtlivet, så har du for liten tralle/ for lite øl....:cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...