Jump to content

Kva hatar du mest med båtlivet?

Ask

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 6/13/2017 at 21.15:

Når kjærringa er sur, ungene er drittlei og jeg må bruke de siste kreftene på å holde humøret oppe for at det ikke virkelig skal bli et helvete. Skjer som regel 1-2 ganger i løpet av en sommerferie. 

--

Når jeg må inn i en overfylt gjestehavn, som jeg ikke har lyst å ligge i, men resten av familien vil, og jeg sirkler rundt i en andedam sammen med andre båter mens jeg syns andedammen krymper og blir stadig mindre og mindre... Har blitt bedre på det men har opplevd både akutt do- trengthet (det er nesten standard), ja til og med skjelving i knærna, og det får jeg faktisk aldri ellers. Så dette er slitsomme greier, men det gjennomføres opp til flere ganger hvert eneste år så det går da greit. Ankerdrammen/pilsen blir desto bedre :-)

--

Fra tidligere båtliv, før jeg heiv ut septikdasshelvete: Når dassen gikk tett, pumpa gikk tett, utløpet fra tanken gikk tett, tanken gikk full, luftinga gikk tett, helvete stinket osv. Å ligge å skru på septikhelvete som spruter, stinker, flyter utover, svir i sårene en får på knokene osv. Fy f... 

--

Når jeg seiler alene og er pissetrengt, dritatrengt, sulten, tørst, trøtt og alt på en gang og vet at det er lenge til jeg får gjort noe særlig med noen av delene..

---

Så.. til tidligere innlegg, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha et båtliv som er ensidig rosenrødt og at en mer eller mindre avviser alle problemer.. det stusser jeg på. En av mine, og også våre (kona og ungene) største gleder er kontrastene i båtlivet. Det å feks seile en god legg en fin dag, men hvor det kanskje ble litt lengre, mer vind og bølger enn en trodde osv, hvor man blir dyktig sliten både rent fysisk og mentalt, og den kontrasten som oppstår når man da glir inn i en stille bukt. Kan slippe anker eller legge til, vrenge av seg x lag klamme klær, få seg en pils, lage mat, slappe av og bare nyte. 

Husker en dag vi seilte ut Singlefjorden i sol tidlig på sesongen i fjor. Det ble stadig kaldere og vi endte med alt av klær, inklusive lue og votter før vi var i Kosterfjorden. Etter en stund gled vi inn i lagunen ved Saltö, vinden ga seg og vi endte opp på svai mens vi badet i sjøen og slynget oss i varmen. For en kontrast, fra votter til badebukse i sola i løpet av noen timer. 

Kontrastene er for meg det viktigste. Kontrastene mellom å mestre elementene, å bli utfordret av elementene og det å bare nyte. Jeg tror mitt båtliv tar slutt hvis det bare blir silkeføre på flatt hav uten noen som helst utfordringer eller noe underveis. Det er kanskje derfor vi seiler og ikke kjører motorbåt lengre? 

Bra innlegg U2wxp6H.gif

Hater nesten, misliker sterkt å høre lyden av polermaskin fra en båt i gjestehavna, hele ettermiddagen... Burde være unødvendig å gnage på med maskin når man ligger i fredelig gjestehavn. Det kan man ta hjemme...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Guest Avmønstret#
R.O skrev On 14.6.2017 at 12.51:

Eller så vil jeg vel si at når man begynner å hate ting ved båtlivet så er det på tide å selge.

Veldig uenig i det. Jeg trives best med å bli utfordret, syns kontrasten gjør nytelsen etterpå desto større/bedre. Om jeg unngikk alt jeg hater i løpet av en ferie så måtte jeg nesten blitt liggende i båsen egentlig. 

Jeg hater å heise storseilet, syns det er jævlig tungt. Jeg hater å pakke sammen cockpitteltet, syns det er for tungvint og tar for lang tid, selv om jeg vet det ikke tar langt tid. Jeg hater å pakke ut cockpitteltet fordi jeg vet at jeg da på et tidspunkt må pakke det sammen, noe jeg hater ;-)

En god del ganger hater jeg at fjorden vi ligger i er så lang, feks i pissregn for motor i vindstilla, noen ganger står vinden riktig og da er det bare fint. 

Kjedelige strekk som jeg har gått alt for ofte før med 1001 andre båter hater jeg. Kan være brillefint om jeg går en tid på døgnet jeg går så og si alene. Alle plasser er egentlig fine å gå om en går alene, unntatt den fjorden jeg må gå inn-ut hver eneste gang. 

Hater det når det blir langt mer bølger og vind enn jeg trodde, familien ikke trives lengre og det er litt for langt til  havn. Men trives desto mer når vi er i havn og har mestret også det. 

--

Er jo noen som har nevnt at det er kort mellom å hate og å elske. Mitt båtliv er sånn. Å føle seg utrygg for å så mestre, å være kald, sliten, tørst, sulten for å så få varme, hvile, mat, drikke. 

Jeg vil snu på det, slutter jeg å hate en del ting med båtlivet, da er det på tide å selge. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...