kahoaa Startet 13.Juni.2017 Del på Facebook Startet 13.Juni.2017 (redigert) Samboer arvet denne båten av sin far. Det er en 27-fots snekke (?), bygget på bestilling hos båtbyggeriet http://www.aasmek.no/om-aas/ i 1984. Den har treskrog (furu) og malt aluminiumsdekk og hus. Har kun hatt én eier og det er samboers far. Den har dessverre blitt litt neglisjert, og har ligget på land i grovt 20 år før samboer fikk høre: "nja, du kan nok bare ta den." Motoren sies å være sett på med jevne mellomrom og skal fungere fint. Bildene er fra mitt første møte med båten nå i påsken. Jeg har tatt bilder av de verste områdene. Samboer var innom noen dager etter og spylte av det verste med høytrykksspyler, men tok dessverre ikke noen etter-bilder. Vi har fått en kollega som jobber med trebåter til å ta en kikk på den, som sier den ikke ser så alt for ille ut. Målet for i år er å få oversikt over tilstanden på båten, og så tar vi en evaluering etter dette om det er noe vi skal bruke tid og penger på.Plan for sommeren: Slipe ned til friskt treverk, parti for parti med slipemaskin, vurdere treverket og mette tørt treverk med olje og deretter lakke. Fikk anbefaling om først papir: 40, så 80 for å få av gammel bunnsmørning, deretter bruke Clipper 1 og 2 for metting av treet. Frykter at minst én planke må byttes, men får kyndig hjelp og veiledning fra en kar som har jobbet mye med trebåter før. Kommer sikkert å følge noen råd her først:http://www.wikstenklubben.no/?p=152 Før vi går over til rådene her for furu.http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/treverket-behandles-3 Mottar gjerne innspill, tanker, tips, råd og advarsler. Er også særlig interessert i å høre tips hva vi bør gjøre med den malte aluminiumen som har sett sine bedre dager nå i første omgang. Er det andre ting enn råte, korrosjon og motor vi bør se etter nå i første omgang som er stop/go? Samboers far hadde for øvrig plukket av en god del teknisk utstyr som kunne monteres tilbake. En del må sikkert oppdateres uansett.. Redigert 13.Juni.2017 av kahoaa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Største frykt når det gjelder trebåter som har ligget lenge på land er sprekker pga uttørking.. men ser ikke så ille ut på bildene, derimot noen mindre råtekader? På enkelte små steder? har selv liknende båt, men denne har heldigvis stort sett alltid ligget i saltvann. sjekk nøye tter hvor mye råte det eventuelt er. tipper denne er skrudd med rustfritt siden den er såpass ny. om det ikke er ille, vil en god skrape og forsiktig pussejobb kunne gjøre underverker. Benytt gjerne Ferrobet rustvask for å bleke treet der det er missfarget. Så er det å gå igang med metting av treet, pg da er det fort gjort å "forelske seg", det blir så vakkert. selv har jeg erfaring med Owatrol D1 og D2 som toppstrøk, det gir lyst resultat, mens dagens båt er mettet med Benar/Terpentin som har Benar UVR som toppstrøk, som gir gyllent resultat. mitt aluoverbygg begynte jeg å slipe ned ifjor da det hadde mye dårlig lakk/maling som slapp.. det var myyye arbeid og mye støv, sett av god tid der. Ta turen til et lakk utsalg og få god ny lakk/maling, den jobben vil dere ikke gjøre om igjen. Men kanskje det ikke er så ille etter en god vask? Sitér dette innlegget Link to post
kahoaa Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Då har sambuar kome på plass og begynt å pusse ned øverste lag for å sjekke tilstanden. Har fått med seg ein kopis (avbilda) til hjelp. Før og etter-bildene lovar bra. Ingen råte rapportert! Lekker bakende, må eg sei! Slenger med litt interiør. Klør i fingrane etter å få rydda opp her! Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Dette må det da gå an å få båt av, men neppe uten seig utholdenhet og en betydelig arbeidsinnsats. Og når man arbeider med trebåt, har ting en tendens til å ta utrolig mye lenger tid enn det man på forhånd antar. Det viktigste dere må sjekke, er forekomsten av råte. Har den for eksempel stått med ferskvann innabords over flere år, ville jeg gått nøye over kjøl og hudbord under vannlinja, både utvendig og innvendig. Sprekker er ikke synonymt med råte og behøver ikke å bety så mye, men råttent virke vil aldri bli tett og kan, avhengig av hvor råden er lokalisert, dramatisk svekke styrken i skroget. Skift eventuelt råttent virke (epoxylim fordrer ikke proffkvaltet i trearbeidet og er til stor trøst for mange amatører), gå over alle innfestinger, mett det nedskrapte skroget med rå linolje, tilsatt soppdreper (utvilsomt den beste og billigste løsningen), klin inn litt Farm her og der, smør på primer og bunnstoff og få båten på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Mye jobb og pussing men kan bli en fin båt dette ? ville bygd en salong inni der istedenfor di setene på babord side? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Her har du fått deg en hobby i laaang tid. Gratulerer med "ny" båt ! Sitér dette innlegget Link to post
kahoaa Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Haha, takk. Vi rushar det ikkje. Den har vore på land i ca 20 år no og vore forsømd dei siste 10 (minst) grunna andre prosjekt. Vi hadde ikkje akutt behov for båt, en syntes båten var for fin til å havne på dynga, so vi tek alt til si tid. Årets plan er berre å stoppe forfallet og bevare treverk, rydde rot og få oversikt over kvar det er mest akutt, og prioriterar dette. Brukar ikkje tid og peng på interiør og fjas før vi er sikre på at den faktisk kan fungere som båt og ikkje kun som campingvogn med marint preg. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Hei. Ser jo egentlig ganske bra ut til å ha stått så lenge på land. Jeg gikk på noe liknende for mange år siden. Kjøpt på " rot". Min erfaring den gangen ble at det ikke er lurt å pusse inn til bar ved uten å beskytte mot sola. Spesielt i bunn. Kjør på med olje som nevnt tidligere og dekk for soltørking. Det kan fort sprekke mer . Om motor og teknisk virker og dere får kontroll på undervanns skrog er det jo ikke nødvendig å få alt helt strøkent første sesong. Lakke opp skrogsider og vask av overbygg så er mye gjort. Ta den til et nivå i år og bruk båten..... så litt til neste år. Jeg brukte nesten 5 år på den jeg hadde og da var den helt strøken. 32 fot med mahogni overbygg. ville kanskje vurdert det nebbet med ankeret......... Lykke til !!!! knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
kahoaa Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Kan du utdjupe kva du tenker på i forhold til nebbet? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Kanskje at det ikke kledde båten helt? Sitér dette innlegget Link to post
kahoaa Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Ah:) haha nebbet skal få bli enn so lenge. Minst arbeid som mulig! Sitér dette innlegget Link to post
kahoaa Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Nå har vi kommet så langt. Hele den ene siden er pusset ned, og så har de begynt på den andre. Båten er 27 fot, og har ligget på land i ca 20 år, uten presenning. Har ikke tørket opp og ikkesprukket. Har ikke oppfaget råte (hittils. Cross fingers.) Det har tatt tid å pusse og skrape. Imens det jobbes med å komme i mål, ser vi må planlegge neste fase mtp tid og kost, for å unngå ubehagelige overraskelser. For det første: litt overordnet. Lurte på om det hadde vært mulig å fått innspill på hvordan en arbeidsplan bør legges opp videre. Dvs hvordan man bør dele opp prosjektetappene. Vi tenker å jobbe daglig (9-16) frem til søndag før vi har andre ting som må prioriteres. Status: -sliping: er underveis. 60% unnagjort. Båten står under presenning. - hovedspørsmål: Hva BØR gjøres før vi runder av for denne etappen? Hva vi ser for oss videre. - bleiking av blåtre - metting med olje - topplag - bunnsmørning - fjerne gammel nat og inn med nytt - ta seg av disse problemområdene: Manglende treplugger. Er pusset og så overraskende bra ut. Må få ordnet bedre etter-bilde. Ikke rapportert råte. Spørsmål: når bør man sette inn nye plugger i prosessen? - fjerning av gammel nating og inn med nytt. Når bør dette gjøres i prosessen? (Området på bildet er ikke slipt ned enda, usikker på tilstand til planke.) - muligens: bytte av planker. Disse er heller ikke slipt ned enda, men det ser ikke så bra ut på bildet her i alle fall. Den neste planlagte etappen er metting med olje etter ferdig nedsliping. - Neste spørsmål; er det andre ting vi bør gjøre før vi setter i gang med metting? - Og om vi ser tiden blir for knapp, et det best å fullføre sliping og la båten stå ferdig slipt og klar til oljing, eller begynne oljing det er slipt og vente med lakking, eller bør man gå all in og bli ferdig med både metting og lakking og bunnsmørnkng? I tillegg lurer vi på hvor mye olje i liter, hvor mange lag bør man regne med må legges og hvor lang tid vi bør regne med det går med til å mette treet. Og når vet man at treet er mettet nok, før man begynner på neste steg? På forhånd, takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
kahoaa Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Edit: de to siste skjermbildene skulle ikke med. får ikke slettet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.