Jump to content

Johnson 70hk 1989 modell, 16.42 volt for høy ladespenning?


Frodling

Recommended Posts

Hei, jeg har en Johnson 70hk 1989 modell som jeg tror måler for mye spenning.

 

Idag byttet vi likeretter fordi den gamle var defekt. Da jeg gasset på med håndgass målte den straks mye spenning på batteriet, og det høyeste den kom opp i var på 16.42 volt. Batteriet er fulladet

Jeg skal sette i en Raymarine Dragonfly-4 kartplotter og lurer også på om denne vil tåle så mye spenning.

 

Takk for svar på forhånd. :smiley:

Link to post

.. tror du må bruke mer strøm :smiley:

Er vel ikke laderegulatorer i normal forstand på disse motorene, så når batteriet er fullt så stiger gjerne spenninga

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
tkb skrev for 10 timer siden:

I spesifikasjonene til Raymarine, står det 10,8- 15,6 Volt. Vil den takle 1 volt ekstra? 

Ville ikke satset på det. Er nok mulig å få kjøpt en Spenningsregulator som justerer spenninga ned til 12V. Kanskje denne https://m.lightinthebox.com/no/dc-omformer-24v-trappe-ned-til-12v-10a-spenningsregulator-120w-stroemforsyning_p378824.html Hvis denne slipper ut 12v så lenge innspenninga er over 12v så vil det fungere. 

Redigert av Rune75 (see edit history)
Link to post

Jeg har målt lignende høye volt verdier på en Evinrude jeg hadde.

Merket aldri noe problemer med det.

 

Husk at det blir et visst spenningsfall gjennom tynne ledninger frem til plotteren. 

Mål spenningen nærmest mulig plotteren når denne er i drift.

Kan tenke meg det er under 15,6.

 

Tviler også på at du vil få noe problemer selv om driftspenningen er 0,8 volt over spesifikasjonene.:thumbsup:

Link to post

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne. Denne feks tåler opp til 20A og ønsket utgangsspenning kan stilles inn (samt strømbegrensning, men det er sikkert mindre aktuelt). Du bør finne ut hvor mye effekt/strøm ladespole/dynamo på motor kan levere. Dette vil også forbedre lading da du vil få rett ladespenning til batteri selv om ladespole leverer veldig lav spenning ut (den 'spiser' fra 8-30V input og gir konstant spenning ut). En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Om du kun vil beskytte kartplotter kan du kjøpe en rimeligere versjon og kople mellom, feks denne.

Link to post

Diodene må tåle max ladestrøm, og da blir ikke de heller gratis. De tar ned spenning 2-3V til sammen. Effekten av denne spenning x ladestrøm går opp i røyk, og det er sikkert gode sjanser for ingen lading på lave turtall/sultent batteri. En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

Link to post

Diodene jeg fikk skal tåle ladestrømmen, som jeg oppga til ca 6A. Hvis spenningen ut blir for liten, tar vi en bort. 

Det finns sikkert bedre løsninger enn dette, men det er en kar som ønsker båten sjøsatt?. Så vi prøver dette først, måler og ser hva som skjer.

Alternativt monterer vi de rett før plotter, og lar batteriet ta ladespenningen fra motor.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
ivar skrev for 17 timer siden:

en slik zener + motstand vil jo bare ta spenningstoppene, og ikke påvirke ladingen ellers 

 

Det er korrekt og årsaken til at jeg synes dette virket som den beste løsningen for meg i den ene båten min. Når motoren går på lave turtall og ladespolen leverer lav strøm stjeler ikke zenerdioden noe spenning/strøm/effekt... kun med høyere turtall når spenningen kan bli for høy!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Hvis du vil ha en god og rimelig løsning kan du kjøpe en dc-dc converter som konverterer til rett ladespenning og la lading til batteri gå gjennom denne.

 

Teknisk er det kanskje en bra løsning, men hva gjør en slik billig DC-DC omformer med den overskytende strømmen som ladespolen forsøker å trykke gjennom (6 A på 4 A DC-DC)?? Spenningen ut fra ladespolen kan forresten bli veldig høy om strømmen som trekkes er veldig liten. Ved tilnærmet null strøm og høyt motorturtall har jeg målt over 30 V ut fra likeretter etter ladespolen. Spenningen fra ladespolen inn på DC-DC konverteren kan altså bli vesentlig høyere enn de 20 V som den konverteren (vist i linken) tåler dersom strømmen som trekkes fra ladespolen er veldig liten. Da kan konverteren havarere!

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

En Zener med motstand vil også løse problem med spenningstopper, men vil ganske enkelt svi av denne effekten i stedet for å bruke den til lading. 

 

Det er korrekt, en når batteriet allerede er så fulladet at spenningen over det stiger til ugunstige verdier for elektronikk er dette en GOD ting.

 

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det enkleste og billigste være å koble  en diode i serie med forsyningsstrømmen til plotteren? Den vil jo trekke ned spenningen med 0.7V, og da er du såvidt innenfor specen selv når spenningen er på det høyeste. 

 

Ingen dum ide, men jeg ville ikke følt meg trygg med bare en (ville testet med 2) og jeg vet ikke om spenningen da kan bli for lav inn på elektronikken med motoren avslått og belastning på batteriet.

 

tkb skrev for 2 timer siden:

Etter råd prøver vi 3 dioder i serie før batteri, så ser vi hva som skjer. Disse skulle ikke påvirke ladestrømmen sa eksperten.., og demper spenningen med totalt 2,1 volt. 

 

 

Som ivar skriver vil dette også fjerne ladespenning når motoren går på lavere turtall slik at batteriet neppe lades i det hele tatt annet enn når du har brukbart gasspådrag/turtall. Du vil også miste ca 12 W ladeeffekt hele tiden når turtallet er slik at du eksempelvis får 6 A fra ladespolen. En Zenerdiode i parallell svir ikke av effekt annet enn når ladespolen lader mye samtidig som batteriet er fulladet eller nesten fulladet. Zenerdioden vil ikke svi av unødvendig effekt med motoren på lavere turtall. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

En zener og motstand som spiser spenningstopper koplet mellom +/- på strømforsyning til kartplotter vil være en bittelitt bedre løsning. Men begge disse løsningene vil trolig være like dyre eller dyrere enn Kina-løsningen, med mindre diodene også bestilles derfra. 

 

Vel... jeg vil vel ikke si bare bittelitt - Zener er MYE bedre enn diode i serie fra ladespole til batteri!!!

"Kina-løsningen" det ble linket til er for øvrig maks 4 A (ladespolene i mine to gamle 2-taktere er hhv 6 A og 8 A) og den koster ca det samme som 5 A Zenerdiode når du kjøper sistnevnte i Norge, Sverige eller Danmark (rundt 200 kr). Man får vel også Zenerdioder billigere fra Kina ;) uten å gå inn på hva dette kan bety for kvaliteten (annen diskusjon).

Zenerdioden vil svi av effekten når batteriet er fulladet og beskytte batteriet! mot overlading

 

zener.jpg

Redigert av Helge
Legger inn enkel skisse av tilkobling av Zenerdiode og 5 W motstand (see edit history)
Link to post
tkb skrev 16 minutes ago:

Takk for skisse Helge, vi ser på den hvis dette blir ubrukelig??

Bare hyggelig. Jeg laget dette opplegget i den ene båten min da jeg der ikke har større batteri enn 26 Ah (som er mer enn nok i den båten). med et så lite batteri er risikoen for å ødelegge batteriet pga overlading vesentlig mye større enn med et batteri på 60 Ah eller enda mer.

 

For å kunne beskytte elektronikk i båten mot overspenninger og batteriet mot overladning kan du svi av opp til 4 til 5 A med 1 stk 14V 50W Zenerdiode og en 5W 0,1 ohm motstand i serie. Dette kan økes til mellom 8 og 10 A ved å kjøpe 2 Zenerdioder og 2 motstander og sette i parallell. De 2 motstandene vil da sørge for å balansere strømmen ganske bra mellom Zenerdiodene under forutsetning av at du IKKE kobler sammen de to punktene der motstand og zenerdiode er koblet sammen. 

Link to post

et annet alternativ med samme virkning som Helges metode er å bruke en spenningsregulator beregnet på snøscooter.   Husker ikke hva den nedenfor tåler av strøm, men den ble brukt på motorer med opptil 280 watts stator (herav går oftest ca 80 watt til lys) og mener å huske den gir 14,3 V ut: 

 

feks: http://www.ebay.com/itm/VOLTAGE-REGULATOR-fits-Polaris-1992-1997-SKS-500-1997-1999-2002-SKS-700-Sleds-/262831539948?fits=Make%3APolaris&hash=item3d31fb06ec:g:7vkAAOSwA3dYfOOQ&vxp=mtr

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har snøskuterne permanentmagnet ladespole eller har de generatorer med egen feltvikling for regulering av magnetiseringsstrømmen? Jeg trodde de og motorsyklene hadde generatorer/"dynamoer".

 

Jeg ble litt i tvil om disse boksene inneholder bare likeretter eller både likeretter og regulator??? På noen bilder ser man bare en gul ledning og jord/metallskinne (?) på andre ser man 4 ledere.

 

https://www.amazon.com/Regulator-Rectifier-Sportsman-Scramber-1997-2002/dp/B00GJXKKW0

Voltage Regulator Rectifier For Polaris Sportsman 500 Worker 500 Scramber 500 Magnum 500 1997-2002

Redigert av Helge
Lagt inn link (see edit history)
Link to post

snøscootere har normalt ladespole med pemanentmagneter (dvs nyere modeller med direkteinnsprøytning kan ha mer avanserte systemer) 

 

regulator til scooter kan være både med og uten likeretter, er det ikke elstart/batteri så er det gjerne kun regulator.   Den du linker til er til ATV med elstart. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...