Jump to content

Johnson 70hk 1989 modell, 16.42 volt for høy ladespenning?


Frodling

Recommended Posts

Jeg linket til 2 ulike convertere. Den første tåler opp til 20A og 8-30V input. Ingenting spennende vil skje når batteriet er fullt enn at strøm avtar siden batteriet ikke trekker noe særlig fra converteren når ladespenning er oppnådd. 

 

Nr 2 var ment som stabilisert strømforsyning til kartplotter. Tåler 20V og 4A. Nok strøm til plotter, og særs lite sannsynlig at en mikkemus ladespole på 6A klarer å trykke batteriet over det.  Men denne er unødvendig om den første brukes. 

 

Poenget mitt er at for ca samme pris får en faktisk utnyttet alle de usle Ah en slik ladespole kan gi i stedet for å bidra til global oppvarming ved hjelp av glovarme dioder ?. Med en slik konverter vil en få flere Ah ut, da den også nyttiggjør seg av strøm som produseres når spenningen er lavere enn batterispenning.

 

En kan få disse converterene for noen få dollar, men de jeg lenket til er ferdig innkapslet og derfor egnet til bruk i båt - og derfor bittelitt dyrere. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Løsningen ble denne speningstabilisatoren: https://www.maritim.no/batsystem-stromstabilisator-4a-5934#.WVvWyXPa3qA

 

Denne står mellom batteriet og kartplotteren, så det er bare kartplotteren som blir beskyttet mot den høye spenningen. Batteriet tror vi vil klare seg, vi skal følge med:thumbsup:

 

Takk for all hjelp:smiley:

Redigert av Frodling (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...