Jump to content

Kan noen hjelpe en nybegynner i Sandnes med å tre skjøte/fallet i masta?

Wåland

Recommended Posts

Hei. Jeg har akuratt kjøpt meg en liten Junker 22. Problemet er at skjøte/fallet eller hva det heter, som jeg skal bruke til å heise storstilet, er ramlet ned fra masta. Kan noen hjelpe meg med dette? Siden jeg er ny, så vet jeg ikke hvordan eller hvem som kan gjøre dette, og jeg har heller ikke kropp som fungere til masteklatring.  Vissnoen i tilegg kunne tenke seg å sette av en ettermiddag eller noe, for å bli med meg på fjorden å gå gjennom de helt basic tinga, så hadde det vært flott. Jeg kan selvsagt betale litt for hjelpa, men jeg operere på et veldig stramt budsjett her, så billig er bra.

Ingen?

Hadde håpet at noen kunne hjelpe meg, eller fortalt hvor jeg kan henvende meg. Sko så gjerne hatt litt hjelp av en erfaren, som også kunne sett litt på båten og riggen, om der er noe som er direkte farlig etc.

Jeg bor på Østlandet og kan derfor bare hjelpe deg per telepati.

Står masten på båten? I så fall må nok noen heises opp i masten for å tre i fallet. (Det er det opp-ned snøret heter.) Man bruker fokkefallet (opp-ned snøret til det fremste seilet) til å heise vedkommende opp i masta. 

For å tre i storfallet må det over en trinse i toppen av masten. Oftest (uten at jeg husker din båt godt nok) skal den enden man haler og drar i, ned gjennom masten og ut via en tilsvarende trinse i bunnen av masten. Da kan det være LITT tricky å få den gjennom, men med erfaring og passe pillfingrethet går det bra.

Håper du får kontakt med noen i distriktet som kan fikse dette for deg. Tips: Prai en seiler på kaia og be om hjelp. Seilere hjelper hverandre!

Du heiser ingen opp i masta på en Junker 22, med mindre vedkommende er i <30 kilos klassen. Finn en mastekran og ta ned masta. Og uansett høyde, har du kun ett ledig fall å heise med så har du ingen sikring. Så dropp tanken.

-Alternativt er den lyse ideen å finne en bro med rolige strømforhold og som har akkurat rette høyden. Men det er som å lete etter nåla i høystakken....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Kjøper den argumentasjonen. Alternativt er det jo noen mastekraner man kan klatre til passe høyde i, og slippe å ta ned dingsen. Det er jo ikke så himla lett å tre i et innvendig fall på en mast som ligger ned.

Guest Avmønstret#

Eller gå til ei brygge, krenge båten og få tredd fallet... Hvis det går utvendig i ei blokk i toppen da? . Er det i masta blir det kanskje ikke så enkelt. 

Takk for råd og tips. Jeg var også litt skeptisk til å gå opp i masta, spesielt siden jeg er på feil side av 100 tallet. :-) har leita litt etter broer og fraktebåter OL, som jeg kanskje kunne bruke, uten å finne noe passende. Tenker jeg får leige meg en mobil lift, eller noe, den er jo ikke mer en ca 9m. Når jeg kommer opp i toppen der. Er det da selvforklarende, hva som skal hvor? Så vidt jeg kan se, så skal det være vaier på utsiden av masta, og tau på innsiden, som skal ut nede på styrbord side av masta. Kan dette stemme? 

Tenkte også å tape enden på fallet, så det blir stivere og lettere å tre, men allikevel bøyelig nok til å få det ut nede. Kanskje bruke en nebbtang eller noe, for å få tak i det?

Tre en gjeng muttere på enden av en flaggline. Tre dette ned i masten der fallet skal være.  Pirke ut flagglinen med en ståltråd der fallet skal komme ut av masten.  Nå kan du skjøte fallet på flagglinen og trekke det gjennom. 

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Båten ligger på en liten privat plass ved strandgt, men jeg kan jo eventuelt komme til andre havner.

Tipse om å bruke en flaglinne med muttere var bra. Det skal jeg gjøre. Da satser jeg på å kjøpe meg en flaggline og leie en lift. Tror det blir den enkleste måten å gjøre det på. Det gamle fallet virker som det er ok, så jeg tenker å bruke det videre denne sommeren, så satser jeg på å ta en skikkelig gjennomgang på hele riggen og båten til høsten. 

Baatplassen er et fint sted å be om råd og hjelp, men å be om "fysisk" hjelp er brudd på forumreglene. Ikke for å være negativ eller pirkete, men sånn er det bare.

Høres litt "overkill" ut å leie lift.  Det enkleste er antagelig å få hjelp av et par venner og vippe ned masten, tre i, og reise masten igjen, evt. ved hjelp av en mastekran.  Det gjorde jeg en gang jeg var så uheldig å få dratt ut et fall på en Junker 26.  Masten går såvidt jeg vet ikke gjennom dekk, men står oppå, noe som gjør det enklere å få masten opp og ned.

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Kjøp deg en båtsmannsstol/ klatresele.. kjør båten for fokk/ motor til du finner en passelig stor seilbåt, med folk ombord, ta med en 3 liter rødvin og fortøy ved siden av.. Har gjort _akkurat_ det..(riktignok så gjorde jeg det nokså tilfeldig og uten baktanker den gangen, men i ettertid så var det nokså lettvint), 3 literen fungerer som idegenerator. og så sier du at den masta her ser stoOor ut, og du har problemer med Vindex / Fall...  Så var mitt problem faktisk løst i løpet av 15 minutter... 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"