Jump to content

Trenger hjelp til det elektriske på en Askeladden 605 explorer!

optimax150

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig gått til innkjøp av en Askeladden 605 Explorer med en Mercury Optimax 150 HK 2 takter montert bakpå. Båten er helt topp, men har litt problemer når det kommer til det elektriske anlegget om bord. Det er helt tydelig at mye av arbeidet som er gjort der er gjort på enklest og raskest mulig måte, da det er bare et virrvarr av ledninger overalt. 

Jeg har ingen strøm på ekkoloddet mitt, og det er dette som irriterer meg mest. Men når jeg leter mer og mer i båten og finner dette rotet av ledninger får jeg virkelig lyst til å gi det elektriske systemet en SKIKKELIG overhaling, da jeg hater å ikke ha orden på ting.

Jeg er ganske så praktisk av meg, men når det kommer til det elektriske er jeg helt blank. Her har jeg veldig lyst å lære litt mer om emnet slik at jeg kan begynne å koble selv. 

Det jeg kan av elektronikk pr nå er selvsagt at det er pluss- og minuskabler, automatsikringer, batteri om bord i båten. Prøvde å følge ledningene helt fra batteriet og fram til konsoll, men står til slutt bare å klør meg i hodet siden alt er et eneste stort virrvarr. Jeg trenger mer kunnskap om elektronikk for å få et bedre bilde av det. 

F.eks: I båten er det montert 2 stk 115 Ah batterier. Den sorte ledningen (som jeg antar er minus) går fra det ene batteriet til det andre (seriekoblet?), og fra der går en ny sort kabel ut, som jeg har klart å følge at går bak til motoren. Er det her jordingen er?

Når, og OM jeg skal trekke nye kabler for å prøve å få orden i dette her, er det da alltid PLUSSkabelen jeg trekker fram til enheten jeg vil ha strøm til? Må minuskabelen også vere innblandet, eller går denne bare til jording i en båt? På noen punkter der en ledning kommer inn, er denne plutselig splittet til to ledninger. Er dette bare for å få en ny ledning med strøm på? Jeg er som sagt ganske blank.

Og så har vi sikringene, her skal vel en ledning som kommer fra batteriet gå inn, samt en annen ledning gå ut og til enheten den skal drive, ikke sant? 

Tar gjerne imot detaljerte forklaringer, da jeg er ganske så blank på dette her, samtidig som at jeg er veldig glad i å lære nye ting. Forklar gjerne mer utover det jeg spør om, da jeg nok ikke får med alt jeg lurer på nå i farten :)

Kan gjerne supplere med bilder også om det er til hjelp.

Takk på forhånd!!

Trikset her for å få oversikt er å tegne ledningene. Alt fra pluss er rødt, alt fra minus er svart. 

Hvis du har likt opplegg som i 615 bowrider så har du en velgerbryter bak ved batteriet. Denne velger om du skal ta strøm fra enten ene batterier andre batteriet eller begge to. 

Sånn utenom det er det pluss ledning via en sikring fram til alle komponenter ja, men de må også ha en ledning som gir komponenten kontakt med minus. Denne kan gå direkte til nærmeste minus punkt. 

Tegning må du først lage så kan man forklare. 

Serie koblet: 0V                                           24V

0V            12V  -  0V               12V

batteri1              batteri2

Seriekoblet er +pol på et batteri koblet til minus på neste batteri. Det gir 24V totalt mellom 0V på batteri 1 og 12V på batteri 2

Du har parrallell koblet: 0V                   12V

l      Batteri1      l

0V                   12V

Batteri2

Jord på batteri1 er koblet til jord på batteri2, og 12V på batteri 1 er koblet til 12V på batteri3

Du må ha 2 ledninger, en med 12V og en med jord for at du skal få strøm til å gå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...