Jump to content

Hvor er all fisken dere har tatt ombord?


Gudrun

Recommended Posts

På Nrk Text tv kan vi akkurat nå lese at bare rundt skagerak fisker norske fritidsfiskerne opp rundt 10.000 tonn fisk årlig. :fishing:

 

Her er en annen link som tar mer for seg hele landet, hvor det er snakk om 60.000 tonn, mye av dette er kysttorsken:

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4869454.html

 

Mitt spørsmål er:

 

Kan noen forklare meg hvor all den fisken tar veien?

Det kan ikke være reint få som spiser fisk minst 7 ganger i uken for å ta unna alt dette eller :wink:

Jeg har båten på sjøen hele året og blant fisken vi får opp er kanskje 3-4 torsk, hvem tar resten?

Kan noen finne han? :smash:

 

For mange år tilbake fikk sportsdykkerne skylden for at hummerebestanden var på kraftig retrett. Det var ikke måte på hvor mye som ble tatt opp ulovlig.

 

Noen sportsdykkere fikk ca. antall på hvor mange som drev med sportsdykking og delte det på hvor mange tonn som forskerne mente forsvant, husker ikke antallet nøyaktig, men husker jeg måtte ihvertfall ta minst 3 stk på hvert eneste dykk. Så forskere etc. etc. glemte fort det utspillet.

 

I løpet av 30 års sportsdykking med ca. 45-50 dykk i året har jeg tatt bilder av 6 stk.

 

Er det varmen som har tatt på nå :sleep:

:cheers:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fisken tas i land om natten og spises i smug.

 

Det er begått en kommafeil. Det skulle stå 600.000 tonn. Oooops, der gjorde jeg det igjen. Flyttet kommaet til styrbord i stedet for babord. Det riktige er 6000 tonn.

 

Ikke lett dette med matematikk. Noen summeringsfeil og kommafeil vil det alltid være.

 

PS: jeg tør nesten ikke si det, men jeg har fanget en hummer en gang under et dykk i min sportsdykkerkarriære. Den var så stor at den nok slår ut på statistikken ennå.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

jeg tør nesten ikke si det, men jeg har fanget en hummer en gang under et dykk i min sportsdykkerkarriære. Den var så stor at den nok slår ut på statistikken ennå.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Fysja meg da :nonod: Det minner meg om en stormfull fisketur i Vrengensundet som det fremdeles går gjetord om :puke: Gamle Sheriffen knurrer nok enda når han hiver seg hvileløst frem og tilbake i gyngestolen sin. :lol: Den hummeren overlevde og veier opp for din Lotus,vi trengte bare å diskutere hva det betød å slippe den ut igjen.

Befridd fra garnet-men hva er tilbake i vannet? Snublet den på vei fra Panco pøsen og datt i gryta.liksom litt tilfeldig så overholdt vi reglene.Hummeren var jo dum som snublet? I all vår visdom så ble det besluttet å lukke øynene og hummeren ble pent satt ut i vannet litt NNØ fra Ferjeodden under friske tilrop og bifall fra de impliserte. Således ble Sheriff Kristiansens tolking av loven opprettholdt. Og alle vare glade. Også ble det hummerbarn av det også kanskje? :yesnod:

 

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

PS: jeg tør nesten ikke si det, men jeg har fanget en hummer en gang under et dykk i min sportsdykkerkarriære. Den var så stor at den nok slår ut på statistikken ennå.

Godt det er noen som er ærlige og innrømmer sine "forbrytelser". Det ble for mitt vedkommende flere enn 1 under dykking, men det er så lenge siden at saken sikkert er forelda.

For å holde meg innenfor regelverket har jeg sydd fast ei syreflast plate i hvert av garna med påstempla "FORBUDT FOR HUMMER". Statistiskt virker det i mer enn 90% av settingene.

Link to post
Share on other sites

Ojj,oj,oj, her er det mange som sitter med dårlig samvittighet for å hatt fisket havet tomt gitt :lol:

 

Men noen må jo få fatt på denne personen som spiser all den fisken og si at det er ikke sunt med fisk på fatet 24 timer i døgnet...

 

Det verste er at det sitter folk og jobber seriøst for å få regulert dette fisket med snøre etc. enda mer. Et fiskeri som vi driver med når været er greit.

 

Her er forresten enda flere linker med samme tema:

 

http://www.fiskaren.no/index.php?id=2616

 

Akkurat nå har jo og agurktiden opptått i avisene og mange rare saker kommer frem. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan de vite hvor mye det fiskes når fangsten ikke rapporteres noe sted ?

 

Yess!!! Exactly!!! De får vite det fra samme kilde som gir opplysninger om "stadig økende antall ulykker med fritidsbåter er blitt et problem" og liknende fiksfakseri. Så går det litt frem og tilbake mellom diverse offentlige etater og en politiker eller to, og vips!!! Så er det et vedtatt faktum. Så enkelt er det! :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...