Jump to content

Rense dieseltank - lagring av dieselen på hvilken type kanne

logos

Recommended Posts

Hei.

Skal rense dieseltanken.

Må jeg ha drivstoffkanner for å flytte det til? Eller kan jeg bruke andre kanner? Skulle helst hatt klare kanner, slik at jeg ser hva jeg kan helle direkte tilbake.

Faxen skrev 9 minutes ago:

Diesel har jo ikke eksplosjonsfare, så du kan bruke hva du vil.

Men ha ikke vann eller annet til innvortes bruk etterpå.:thumbsup:

Var på Clas Ohlson og skulle kjøpe vannkanne (klar plast). Påstand derfra var at plasten ikke tåler det.

Og hvis jeg har tenkt til å helle dieselen tilbake på tanken "Hva skjer da?"

Edited by logos (see edit history)

er bare tull å bruke penger på kanner, gå på en bensinstasjon og spør om å få ta tomme spylerveske kanner.

det gjorde jeg senest i går da jeg trengte å tømme kjølsvinet for noe griseri.

Er også bare tull det de sa på clasohlson, er ikke noe problem å bruke hvilken som helst plastkanner så lenge det ikke blir stående over tid.

Edited by Janoho (see edit history)

Jeg kjøpte plastkanner i klar plast hos Biltema da jeg skulle gjøre dette på gamlebåten.  Pumpet ut vha. pumpe på drill og over på kanner.  Det gikk helt fint.  Dermed var det bare å helle tilbake igjen etter at tanken var rengjort.  Antenning vha friksjon er ikke noe tema når det gjelder diesel.  Det kommer selvfølgelig an på tankstørrelsen din, men jeg tror du må endel turer på bensinstasjoner for å kunne få tilstrekkelig antall tomme spylekanner til å kunne gjøre dette på den måten som Janoho antyder.

Lykke til !

Lagrer selv diesel i 20-liters kanner fra Biltema (klare/matte). Synes kannene er greie å hanskes med og du får kjøpt lokk med kran til dem. Dieselen kan stå i måneder på kannene, men kannene bør stå mørkt. Står de eksponert for sollys blekner fargestoffet i dieselen, i tillegg blir kannene gule og svakere (hilsen en som rykket håndtaket av på ei kanne som hadde stått et par måneder i sola, med alt det sølet det medførte).