Jump to content

Hvordan lufter/plasserer jeg et racor forfilter

Kjellg

Recommended Posts

Har et racor forfilter som er originalt montert av NB. Det står imidlertid så høyt at når jeg skal skifte filter så må jeg fylle det opp manuelt fra en flaske. Her kan jeg få problemer om jeg skal skifte ute og det er sjø, eller at jeg ikke har diesel på en flaske med meg. Hvordan kan jeg løse dette? Sette det lavere slit at det fyller seg selv? eller er det en annen måte jeg kan gjøre det på? Har stengeventil på utgang fra tanken. Uttaket er på topp av tanken og kommer via et stigerør. 

Har det på samme måte i Viksunden. Er tanken nesten full kan jeg fylle filteret ved å åpne stengekranen, ellers må jeg fylle fra flaske. 

Løsningen er vel helst å alltid ha en flaske fylt mrd diesel i beredskap som en del av nødutstyret ombord. Eller kanskje montere en pumpeblære ala påhengsmotor før Racorfilteret. Dog er jeg usikker på om disse har kapasitet nok til en voksen dieselmotor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Om du har stoppekran før og etter filteret, og disse er sengt ved bytte, så trenger du neppe å etterfylle. Jeg bytter dette forfilteret 2 eller 3 ganger I året, og har aldri behøvd å etterfylle. Hadde 4LH på forrige båt, samme der.

Edited by Worry II (see edit history)

Hej

Man skall också veta att om man inte fyller filterbehållaren helt full efter byte så använder man inte den del av filter som inte blivit fyllt. Filtret fungera ändå ända tills man kommer ner till in och utgång som sitter långt ner om det är ett Racor filter som syns på bilden ovan. Jag har varit ute för detta, motorn stoppade på grund av tätt filter, nivån stod över in och utgång, det enda jag behövde göra var att fylla filterburken så jag fick användning av den del av filtret som var rent.

Hälsningar Ove 

Ved filterbytte bør det etter min mening også dreneres slik at skitten diesel som ligger rundt filteret fjernes. Tappekran under filteret er nyttig. 

Og som Ove T skriver, skal filteret få lov til å gjøre jobben sin må filterhuset fylles opp med diesel før lokket settes på igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Tror etterfylling her er helt normalt. Og tapper du ut litt av filteret for å inspisere bunnfallet blir det vel behov. Når jeg ser hvor mye diesel som renner av de gamle filtrene så har i alle fall jeg alltid behov for etterfylling. Har stående 2-3 halvlitersflasker med fersk diesel så jeg kan bytte uforutsett. Kjenner også folk som har montert et par flaskeholdere i nærheten av filteret slik at etterfyllingsdiesel er lett tilgjengelig. 

Når jeg åpner mine filtre hverken stiger eller synker nivået i dem, hvilket jeg kanskje ville trodd ut i fra tanknivået.

Ja, filteret er på sugesiden. Jeg bruker også alltid å drenere via bunnpluggen ved skifte av filter. Er også klar over at man må fylle filter beholder helt opp for å utnytte hele potensiale til filteret. Er bare redd for at den ene ganger jeg glemmer å ta en flaske diesel med meg, så skjer det :smiley: Og om det skulle hende, så er jeg redd murphy' law kommer for fullt. :smiley:

Tror jeg har samme filterbeholder som Bitteliten har på bildet sitt. Husker ikke helt hva det heter, men tror det var noe med 500.

Men om det er vanlig å gjøre det på denne måten, så må jeg vel bare huske på å alltid ha en flaske med diesel med meg.

Er ikke så veldig sugen på å montere en slik belgpumpe som det ble nevnt lenger oppe i tråden, da kunne jeg heller tenke meg og lage en "bypass" med ventiler, rør og manuell pumpe. Noen andre som har løst det på den måten? 

Hvorfor ikke bare gjøre som andre har nevnt tidligere, ha med en kanne diesel(du får små kanner godkjent for drivstoff).

Man skifter vel ikke dieselfilter i hytt og gevær ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev for 1 time siden:

Hvorfor ikke bare gjøre som andre har nevnt tidligere, ha med en kanne diesel(du får små kanner godkjent for drivstoff).

Man skifter vel ikke dieselfilter i hytt og gevær ?

Neida, filter skifter jeg bare preventivt. Men jeg er et rotehue og det som ligger ubrukt har en tendens til å fyke i land eller bli borte. Plass tar det jo også. Bor i nord og bruker båten hele året, og om det en gang tilfeldigvis går galt, så har murphys en tendens til å slå til for fullt. Så er det jo et grisearbeid å fylle diesel fra kanne i mørketid og mye sjø. Men får satse på at det ikke skjer og alltid har en kanne diesel med meg :)

Havlengt skrev 46 minutes ago:

Eg har eit ekstra uttak på den eine tanken, dette er blinda, men kan enkelt påmonterast ein slange med blørepumpe. 

Dette fungerer greit..

Der sier du noe :) Jeg har jo drenerings mulighet på tankene. Den kan jeg jo bruke :smiley:

Takker :)

Om filteret tetter seg mellom serviceintervallene skyldes vel det at du har fått skitten diesel på tanken. Om du da tar diesel fra dreneringen vil du få med denne skitten opp i filteret. Er det så lurt?

Brigg skrev 49 minutes ago:

Om filteret tetter seg mellom serviceintervallene skyldes vel det at du har fått skitten diesel på tanken. Om du da tar diesel fra dreneringen vil du få med denne skitten opp i filteret. Er det så lurt?

Nei, det har du saktens rett i. Tror jeg holder meg til diesel på kanne i fortsettelsen :giggle:

Jeg må slutte å prate før jeg tenker :) hehehe