kenska Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 (edited) Trenger råd og hjelp nå. Holder på med et prosjekt som skal bli fiskebåt. ( ombygging av skilsø 23 ) sjøsatte båten i forgårs og etter en test tur var det olje i motorrommet. Trudde først det lekasje i oljetryksgiveren siden denne var blitt byttet men etter litt feilsøking fant jeg en sprekk i samme område. Motoren er en yanmar 3 gm30. Klarer ikke og se for meg annen løsning en å sveise dette men har skjønt det slik at dette er komplisert. Trenger råd om sveising og eventuelt andere løsninger på problemet. Skal ta ut motoren og legge inn bilder i kveld. Edited June 14, 2017 by kenska (see edit history) Quote Link to post
NovaMan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 For mange år siden fikk jeg hjelp av Metalock (metalock.no) i Drammen til å "sy sammen" en større sprekk jeg hadde i en motorblokk av støpegods. Du kan jo ha dette i bakhodet hvis du ikke finner annen løsning. Quote Link to post
Adec 530 Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 (edited) har samme problem selv. har fårsøkt 2 komponent kjemisk stål men har ikke testet ennå. vet det blir brukt på bunnpanner og sånt i bil med vekslende resultat.. men i utgangspunktet er jo det beste å få sydd den sammen av et sveise verksted. kommer jo litt an på verdien i motor å kontra ny brukt. dem skall vell ha sine kr dem som utfører sveis å. Lykke til og god sommer. ps link til overhalt https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=68004889 Edited June 14, 2017 by mellanblekan (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Støpegods lar seg sveise. De som utfører sveisen må ha trening i denslags arbeider. Blir som nytt. Quote Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Fult mulig å sveise med pinner om det støpejern, adusergods eller støpestål i blokka. Forvarming og sveise korte strekk for så å hamre ut spenningene deretter sveise et lite stykke til, ny ut-hamring, igjen og igjen er oppskriften. Om enden av sprekken kan lokaliseres med Magnetpulvertesting (UV eller dagslys metode) så er det ideelt. Da kan du borre et hull i enden av sprekken og sprekken vil dermed stoppe og utvikle seg. (for best effekt pusser du hullet innvendig etter borring, fin overflate og avrundede hullkanter gir mindre sjanse for sprekkvekst...) Dette blir sikkert litt omstendlig for noen men er en velprøvd metode for de som forstår at dersom en reparasjon skal vare er det lurt å gjøre det best mulig.... Quote Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Om du er av den typen som ikke er så redd for å prøve nye metoder kan du kopiere det jeg gjorde på en -90 Golf 1,6 GTD diesel. På 405' km ble det oppdaget en 7cm land sprekk i blokka på baksiden motor, fra flensen mot girkassa og mot styrbord. Tok av eksos og turbo for å få tilkomst. Brukte Penetrant for å finne enden på sprekka. Borret et 8mm hull i blokka der jeg trodde enden på sprekka var. Ny penetrant i hullet, kunne ikke se tegn til sprekken i siden på hullet. Bra, neste steg: vaske sprekken innvendig. Tok av oljepåfyllingslokket og koblet en industristøvsuger til oljepåfyllinga. startet støvsuger på full fart og sprayet forskjellige løsemidler på sprekken. Bremseskiverens fra Wurth virket bra og det var lett å se at den ble sugd inn i sprekken. Gav meg etter ca 15min med spyling/vask av sprekken. Satte støvsugeren på laveste trinn og påførte Loctite Activator, så påførte jeg en stripe med Loctite 638 (fordi det var den jeg hadde tilgjengelig) lot denne bli sugd inn i sprekken og la på en stripe til. Denne ble ikke sugd helt inn trolig fordi sprekken allerede var fylt/tettet med herdet Loctite. Tok av bunnpanne, rengjorde for borrespon og oljeslam, monterte. Innsiden av sprekken var dekket med herdet Locktite som jeg skrapte bort. Laget en 8mm 316 plugg med riller som jeg slo inn i det borrede hullet med Loctite 638. Ny motorolje og filter. 20min på tomgang med motorvarmer. Stoppet og lot bilen stå i romtemp over natta. Startet bilen og kjørte til den passerte 620' km (ikke sammenhengende) da spratt det ut en frostplugg og motoren døde opp lierbakkene... men fikk over 215'km etter reparasjon, ikke dårlig. Takk støvsugeren og Teamet Quote Link to post
Chiefengineer Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Sveising går som allerede nevnt fint. Men det må gjøres etter korrekt framgangsmetode. Om du velger kjemisk metall vil jeg anbefale Belzona 1211 (tokomponent). Denne benyttes mye i profesjonell shipping/offshore industri og gjør du dette ordentlig har du også en reparasjon som du kan regne som varig. Men omhyggelig rengjøring, stans av sprekken, slipe fuge osv. er helt nødvendig. Ikke velg hobbystoffer som kjøpes på nærmeste byggmix. De er uegnede til et slikt formål og de fleste kan karakteriseres som dårlige. LocTite har også et storr filsvarende Belzona 1211. Dette fungerer også bra til videre maskinering/bearbeiding. Husker ikke betegnelsen. Det første er det beste men alternativ 2 vil også forutsatt utført korrekt gi en fullgod og varig reparasjon. Forbeholder at jeg ikke har sett hverken bilder eller nærmere beskrivelse av selve skaden, det kan jo finnes årsaker som gjør at denne ikke lar seg reparere. Stansing av sprekken ved boring er uansett en stor fordel, spesielt om du velger kjemisk metall. Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Takker så mye for råd og framgansmåte. Skal ned i båten må og starte på jobben med å løfte ut motor for å få fullstendig overblikk over sprekken. Har kjøpt inn både kjemisk stål og sveisepinner til støpegods. Litt betenkt med tanke på sveisejobb da mange sier det er fryktelig vanskelig og kan gjøre vondt værre. Forhåpentligvos har jeg noen gode bilder av sprekken i løpet av kvelden å legge ut slik at det er lettere og bedømme hva man skal gå for. Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 dieselfan skrev 56 minutes ago: Fult mulig å sveise med pinner om det støpejern, adusergods eller støpestål i blokka. Forvarming og sveise korte strekk for så å hamre ut spenningene deretter sveise et lite stykke til, ny ut-hamring, igjen og igjen er oppskriften. Om enden av sprekken kan lokaliseres med Magnetpulvertesting (UV eller dagslys metode) så er det ideelt. Da kan du borre et hull i enden av sprekken og sprekken vil dermed stoppe og utvikle seg. (for best effekt pusser du hullet innvendig etter borring, fin overflate og avrundede hullkanter gir mindre sjanse for sprekkvekst...) Dette blir sikkert litt omstendlig for noen men er en velprøvd metode for de som forstår at dersom en reparasjon skal vare er det lurt å gjøre det best mulig.... Går ut fra at man skal borre før sveising da for å hindre videre sprekk ? Quote Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Ja, best å borre før sveising. Har noen elektroder som har vært brukt til å sveise en cummins blokk om du har lyst til å prøve de og om du kan vente til lørdag, da kan de hentes på grensa mellom Arendal og Tvedestrand. Send IM om det er noe for deg. Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 dieselfan skrev for 1 time siden: Ja, best å borre før sveising. Har noen elektroder som har vært brukt til å sveise en cummins blokk om du har lyst til å prøve de og om du kan vente til lørdag, da kan de hentes på grensa mellom Arendal og Tvedestrand. Send IM om det er noe for deg. Takker så mye men elektroder er allerede kjøpt inn Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Da var motor ute og sprekken inspisert. Heldigvis ikke lenger enn 2,5 centimeter. Kan man bruke kjemisk på dette og få et godt resultat? Quote Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Flotte bilder !!! Antar at den sprekken kommer av NPT gjenger på sensoren som har "sprengt" materialet. (mener å se gjengeteip på sensoren Siden sprekken er i en stuss anbefaler jeg å sette inn en forsterkende foring i tillegg til "multimetall" på utsiden. Ganske sikker på at du finner en tilsvarende sensor med M10x1 gjenger eller enda bedre M8x1 Har du noen som kan dreie enkle ting for deg? Om du har tro på løsningen kan det tegnes forslag for deg på ett blunk Vet du hvilken gjengedimensjon det er på sensoren? Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Gjenge teipen er nok min feil ( det var første råd fra yanmar forhandler for å tette lekkasjen) Har gjort litt mer rent og boret fordypning langs sprekken, løsningen din hørtes helt topp ut dieselfan. Har ingen som kan dreie desverre. Usikker på størrelse på pluggen. Kan det stemme at den er konet slik at den skal tette når man strammer? Vet du hvor jeg kan få tak i en stuss? Quote Link to post
Knude Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Jeg bruker Alltec på Myrene . Han kan det meste om gjenger og har det meste på lager. Hjelpsom også. Giveren du har er sikkert NPT (kon) ikke lurt når du har en sprekk. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Det kan forklare hvorfor jeg aldri fikk nok motstand når jeg skrudde den inn. Bare sprekken som ga etter sikkert da. Vil det lønne seg og borre dypere før man bruker kjemisk metall ? Quote Link to post
Hulda Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Underlig sprekk. Sikker på at den betan der ikke er i støpt aluminium? Ellers kan jeg bare bekrefte Belzonas egenskaper. Vi kjørte årevis med crude pipeline-pumper der mesteparten av pumene var Belzona. Og det var ikke småpumper. Quote Link to post
Adec 530 Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 det ville jeg kansje jeg vært forsiktig med.med tanke på at dette er i området rundt trykk bryter som sitter i olje kanal der det er litt trykk-med tanke på vist det ikke holder og du eventuelt må lodde/sveise er det vell kansje greit å ha litt gods igjen der. på bildet ser det ut som det kan være begynnende sprekk i tvers over men det er kansje bildet som juger litt. Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Hulda skrev 7 minutes ago: Underlig sprekk. Sikker på at den betan der ikke er i støpt aluminium? Ellers kan jeg bare bekrefte Belzonas egenskaper. Vi kjørte årevis med crude pipeline-pumper der mesteparten av pumene var Belzona. Og det var ikke småpumper. Ikke sikker nei. Quote Link to post
kenska Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 mellanblekan skrev 7 minutes ago: det ville jeg kansje jeg vært forsiktig med.med tanke på at dette er i området rundt trykk bryter som sitter i olje kanal der det er litt trykk-med tanke på vist det ikke holder og du eventuelt må lodde/sveise er det vell kansje greit å ha litt gods igjen der. på bildet ser det ut som det kan være begynnende sprekk i tvers over men det er kansje bildet som juger litt. Godt poeng. bildet lyger litt dersom du tenker på den svarte stripa bunnen så er det bare oljerest. Quote Link to post
Hulda Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Da bør du være sikker før du setter i gang. Quote Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Har du skyvelære? Eller noe annet du kan måle diameter på gjengene. Hva er ca diameter på stussen utvendig ? Quote Link to post
Jens_P Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Går det å borre og gjenge opp for å sette inn en hylse eller rørstump med nye innvendige gjenger? Litt ala helicoil gjengeinnsatser satt inn med locktite eller kjemisk metall. Bare en ide, aner ikke om det blir nok styrke. Som Hulda sier så synes jeg også dette ser ut som aluminium. Er det giver festet på oljepumpe som kan skiftes ut? Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Hensikten med å sette inn et rør i 316 og sette det fast med loctite eller tilsvarende er at innsatsen kan ta 400bar trykk og dermed overta stussens behov for å ta trykk. Den kan forlenges ut av stussen om du ønsker å bruke orginal sensor. Ville nok vurdert å bygge om til M8x1 som tetter mot enden av røret med kobber skive, uten å "sprenge" Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.