Jump to content

Kan sprekk i Yanmar 3GM30 blokk (støpegods) sveises ?


kenska

Recommended Posts

Trenger råd og hjelp nå. 

Holder på med et prosjekt som skal bli fiskebåt. ( ombygging av skilsø 23 ) 

sjøsatte båten i forgårs og etter en test tur var det olje i motorrommet. 

Trudde først det lekasje i oljetryksgiveren siden denne var blitt byttet men etter litt feilsøking fant jeg en sprekk i samme område. Motoren er en yanmar 3 gm30. 

Klarer ikke og se for meg annen løsning en å sveise dette men har skjønt det slik at dette er komplisert. 

Trenger råd om sveising og  eventuelt andere løsninger på problemet. 

Skal ta ut motoren og legge inn bilder i kveld. 

Edited by kenska (see edit history)
Link to post

For mange år siden fikk jeg hjelp av Metalock (metalock.no) i Drammen til å "sy sammen" en større sprekk jeg hadde i en motorblokk av støpegods. Du kan jo ha dette i bakhodet hvis du ikke finner annen løsning.

Link to post

har samme problem selv. har fårsøkt 2 komponent kjemisk stål men har ikke testet ennå. vet det blir brukt på bunnpanner og sånt i bil med vekslende resultat.. men i utgangspunktet er jo det beste å få sydd den sammen av et sveise verksted. kommer jo litt an på verdien i motor å kontra ny brukt. dem skall vell ha sine kr dem som utfører sveis å.  Lykke til og god sommer. ps link til overhalt https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=68004889

Edited by mellanblekan (see edit history)
Link to post

Fult mulig å sveise med pinner om det støpejern, adusergods eller støpestål i blokka. Forvarming og sveise korte strekk for så å hamre ut spenningene deretter sveise et lite stykke til, ny ut-hamring, igjen og igjen er oppskriften. Om enden av sprekken kan lokaliseres med Magnetpulvertesting (UV eller dagslys metode) så er det ideelt. Da kan du borre et hull i enden av sprekken og sprekken vil dermed stoppe og utvikle seg. (for best effekt pusser du hullet innvendig etter borring, fin overflate og avrundede hullkanter gir mindre sjanse for sprekkvekst...)

 

Dette blir sikkert litt omstendlig for noen men er en velprøvd metode for de som forstår at dersom en reparasjon skal vare er det lurt å gjøre det best mulig....  :thumbsup: 

Link to post

Om du er av den typen som ikke er så redd for å prøve nye metoder kan du kopiere det jeg gjorde på en -90 Golf 1,6 GTD diesel. På 405' km ble det oppdaget en 7cm land sprekk i blokka på baksiden motor, fra flensen mot girkassa og mot styrbord. Tok av eksos og turbo for å få tilkomst. Brukte Penetrant for å finne enden på sprekka. Borret et 8mm hull i blokka der jeg trodde enden på sprekka var. Ny penetrant i hullet, kunne ikke se tegn til sprekken i siden på hullet. Bra, neste steg: vaske sprekken innvendig. Tok av oljepåfyllingslokket og koblet en industristøvsuger til oljepåfyllinga. startet støvsuger på full fart og sprayet forskjellige løsemidler på sprekken. Bremseskiverens fra Wurth virket bra og det var lett å se at den ble sugd inn i sprekken. Gav meg etter ca 15min med spyling/vask av sprekken. Satte støvsugeren på laveste trinn og påførte Loctite Activator, så påførte jeg en stripe med Loctite 638 (fordi det var den jeg hadde tilgjengelig) lot denne bli sugd inn i sprekken og la på en stripe til. Denne ble ikke sugd helt inn trolig fordi sprekken allerede var fylt/tettet med herdet Loctite. Tok av bunnpanne, rengjorde for borrespon og oljeslam, monterte.

Innsiden av sprekken var dekket med herdet Locktite som jeg skrapte bort. Laget en 8mm 316 plugg med riller som jeg slo inn i det borrede hullet med Loctite 638.

Ny motorolje og filter.  20min på tomgang med motorvarmer. Stoppet og lot bilen stå i romtemp over natta. Startet bilen og kjørte til den passerte 620' km (ikke sammenhengende) da spratt det ut en frostplugg og motoren døde opp lierbakkene...  men fikk over 215'km etter reparasjon, ikke dårlig. Takk støvsugeren og Teamet :thumbsup: 

Link to post

Sveising går som allerede nevnt fint. Men det må gjøres etter korrekt framgangsmetode.

 

Om du velger kjemisk metall vil jeg anbefale Belzona 1211 (tokomponent). Denne benyttes mye i profesjonell shipping/offshore industri og gjør du dette ordentlig har du også en reparasjon som du kan regne som varig. Men omhyggelig rengjøring, stans av sprekken, slipe fuge osv. er helt nødvendig. Ikke velg hobbystoffer som kjøpes på nærmeste byggmix. De er uegnede til et slikt formål og de fleste kan karakteriseres som dårlige. LocTite har også et storr filsvarende Belzona 1211. Dette fungerer også bra til videre maskinering/bearbeiding. Husker ikke betegnelsen.

 

Det første er det beste men alternativ 2 vil også forutsatt utført korrekt gi en fullgod og varig reparasjon.

 

Forbeholder at jeg ikke har sett hverken bilder eller nærmere beskrivelse av selve skaden, det kan jo finnes årsaker som gjør at denne ikke lar seg reparere. Stansing av sprekken ved boring er uansett en stor fordel, spesielt om du velger kjemisk metall.

Link to post

Takker så mye for råd og framgansmåte. Skal ned i båten må og starte på jobben med å løfte ut motor for å få fullstendig overblikk over sprekken. Har kjøpt inn både kjemisk stål og sveisepinner til støpegods. Litt betenkt med tanke på sveisejobb da mange sier det er fryktelig vanskelig og kan gjøre vondt værre. Forhåpentligvos har jeg noen gode bilder av sprekken i løpet av kvelden å legge ut slik at det er lettere og bedømme hva man skal gå for. 

Link to post
dieselfan skrev 56 minutes ago:

Fult mulig å sveise med pinner om det støpejern, adusergods eller støpestål i blokka. Forvarming og sveise korte strekk for så å hamre ut spenningene deretter sveise et lite stykke til, ny ut-hamring, igjen og igjen er oppskriften. Om enden av sprekken kan lokaliseres med Magnetpulvertesting (UV eller dagslys metode) så er det ideelt. Da kan du borre et hull i enden av sprekken og sprekken vil dermed stoppe og utvikle seg. (for best effekt pusser du hullet innvendig etter borring, fin overflate og avrundede hullkanter gir mindre sjanse for sprekkvekst...)

 

Dette blir sikkert litt omstendlig for noen men er en velprøvd metode for de som forstår at dersom en reparasjon skal vare er det lurt å gjøre det best mulig....  :thumbsup: 

 

Går ut fra at man skal borre før sveising da for å hindre videre sprekk ? 

Link to post

Ja, best å borre før sveising.

Har noen elektroder som har vært brukt til å sveise en cummins blokk om du har lyst til å prøve de og om du kan vente til lørdag, da kan de hentes på grensa mellom Arendal og Tvedestrand. Send IM om det er noe for deg.

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Ja, best å borre før sveising.

Har noen elektroder som har vært brukt til å sveise en cummins blokk om du har lyst til å prøve de og om du kan vente til lørdag, da kan de hentes på grensa mellom Arendal og Tvedestrand. Send IM om det er noe for deg.

Takker så mye men elektroder er allerede kjøpt inn 

Link to post

Flotte bilder !!!

Antar at den sprekken kommer av NPT gjenger på sensoren som har "sprengt" materialet. (mener å se gjengeteip på sensoren

Siden sprekken er i en stuss anbefaler jeg å sette inn en forsterkende foring i tillegg til "multimetall" på utsiden.

Ganske sikker på at du finner en tilsvarende sensor med M10x1 gjenger eller enda bedre M8x1

 

Har du noen som kan dreie enkle ting for deg? Om du har tro på løsningen kan det tegnes forslag for deg på ett blunk :thumbsup:

 

Vet du hvilken gjengedimensjon det er på sensoren?

Link to post

Gjenge teipen er nok min feil ( det var første råd fra yanmar forhandler for å tette lekkasjen) 

Har gjort litt mer rent og boret fordypning langs sprekken, løsningen din hørtes helt topp ut dieselfan. Har ingen som kan dreie desverre. Usikker på størrelse på pluggen.

1497466332545975384448.jpg.457f1600de44953bdbfd78269322b692.jpg

Kan det stemme at den er konet slik at den skal tette når man strammer?  

14974664361521088498685.jpg.dfe8d85421bc497ed98ac4de388dcfd7.jpg14974664864511914717777.jpg.9f3fce9da163a3b6a28a88dfb3ccc5e9.jpg

 

Vet du hvor jeg kan få tak i en stuss?  

Link to post

Det kan forklare hvorfor jeg aldri fikk nok motstand når jeg skrudde den inn. Bare sprekken som ga etter sikkert da. 

Vil det lønne seg og borre dypere før man bruker kjemisk metall ?

Link to post

Underlig sprekk. Sikker på at den betan der ikke er i støpt aluminium?

 

Ellers kan jeg bare bekrefte Belzonas egenskaper. Vi kjørte årevis med crude pipeline-pumper der mesteparten av pumene var Belzona. Og det var ikke småpumper.

Link to post

det ville jeg  kansje jeg vært forsiktig med.med tanke på at dette er i området rundt trykk bryter som sitter i olje kanal der det er litt trykk-med tanke på vist det ikke holder og du eventuelt må lodde/sveise er det vell kansje greit å ha litt gods igjen der. på bildet ser det ut som det kan være begynnende sprekk i tvers over men det er kansje bildet som juger litt.

Link to post
Hulda skrev 7 minutes ago:

Underlig sprekk. Sikker på at den betan der ikke er i støpt aluminium?

 

Ellers kan jeg bare bekrefte Belzonas egenskaper. Vi kjørte årevis med crude pipeline-pumper der mesteparten av pumene var Belzona. Og det var ikke småpumper.

 

Ikke sikker nei. 

Link to post
mellanblekan skrev 7 minutes ago:

det ville jeg  kansje jeg vært forsiktig med.med tanke på at dette er i området rundt trykk bryter som sitter i olje kanal der det er litt trykk-med tanke på vist det ikke holder og du eventuelt må lodde/sveise er det vell kansje greit å ha litt gods igjen der. på bildet ser det ut som det kan være begynnende sprekk i tvers over men det er kansje bildet som juger litt.

 

Godt poeng.

bildet lyger litt dersom du tenker på den svarte stripa bunnen så er det bare oljerest. 

Link to post

Går det å borre og gjenge opp for å sette inn en hylse eller rørstump med nye innvendige gjenger?

Litt ala helicoil gjengeinnsatser satt inn med locktite eller kjemisk metall.

Bare en ide, aner ikke om det blir nok styrke.

 

Som Hulda sier så synes jeg også dette ser ut som aluminium.

Er det giver festet på oljepumpe som kan skiftes ut?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hensikten med å sette inn et rør i 316  og sette det fast med loctite eller tilsvarende er at innsatsen kan ta 400bar trykk og dermed overta stussens behov for å ta trykk. Den kan forlenges ut av stussen om du ønsker å bruke orginal sensor. Ville nok vurdert å bygge om til M8x1 som tetter mot enden av røret med kobber skive, uten å "sprenge"

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...