Jump to content

Bavaria 39 Cruiser 2007, fenderlist skrudd med gjennomgående eller ikke.

leopard

Recommended Posts

Hei har funnet ut at jeg har en liten lekkasje ved en av skruen på fenderlista. Det kommer inn litt ved kraftig regn. Er det noen som vet om disse skruene er gjennomgående eller om de er skrudd ned i en skinne el. 

Bavaria Seilbåt 07 mod.

Hei. Jeg har en Bavaria 39 Cruiser (2006) , og der er fendelisten ( eller rekkelisten i aluminium om det er den du mener) skrudd på med gjennongående bolter ja. Vet det fordi jeg fikk byttet den ene fremre på båten i fjor, heldigvis en forsikringssak for tidligere eier. Faktisk nesten en hel  dags jobb for to mann ved Slevikkilen Båtbyggeri.

Edited by FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Takk for svar. Jeg skjønner ikke helt hvor disse kommer ned da. Har tittet i ankerbrønn i baugen og kan ikke se at det kommer ut noen skruer her. 

Har samme båt som deg, har du den gamle til T.F.

Vet ikke hva du mener T.F. Jeg fikk som sagt byttet forreste stykket (ca. 1/3 del av båtlengden skulle jeg tro). Folkene fra Slevikkilen demonterte bakveggene (treplate)(eller var det toppen)  inne i alle overskapene for å komme til boltene på innsiden. Og så en mann inne og en ute ved både demontering av listen, og ved montering av den nye. De brukte vel noe tetninsguffelist mellom alu og skroget mener jeg. Og så på plass med hele rukkelet igjen. Det ble bra  - og tett.

A  propos ankerbrønn. Min er litt feilkontruert tror jeg. Utløpshullet er boret ca. 1 cm. over bunnen i brønnen, slik at det alltid ligger noe vann der.

Liker ikke helt at kjettingen alltid bader i (for det meste) sjøvann. Er det slik de er laget tro.

Edited by FredT (see edit history)

Fred T : Når det gjelder ankerbrønn så skal den være sånn, men har hørt om noen som har modifisert den med nytt hull.

Da blir nok den lekkasjen vinter jobb ser jeg. Det kommer uansett ikke mye, men liker at det er i orden.

Det var TF som påvirket oss til se på denne type båt :) 

Fine båter - for en overkommelig pris -  jeg/vi er storfornøyd med vår.  Enda - eller kanskje rettere sagt kanskje nettopp fordi  - den har vært utsatt for en hard grunnstøtning (i max 3 knob - er det mulig å bygge båter som tåler så lite?) med påfølgende omfattende reparasjon hos velrennomerte Slevikkilen Båtbyggeri over en vinter. Med diverse følgeskader/utbedringer tror jeg jeg har en bedre båt - både styrkemessig og teknisk stand - nå enn da den var ny ;-))

På min Bavaria 38 CR fra 2007 er relingslisten (Bavaria har ingen fenderlist) festet med treskruer som er skrudd ned i en remse med kryssfiner som ligger under dekk i mesteparten av båtens lengde. I ankerbrønnen tror jeg det er benyttet en annen metode da kryssfiner ikke ville holde lenge i dette fuktige rommet. Jeg vil tro det er samme opplegget på din båt. Du ser det om du kikker inn i rommet bak akterkabinen(e) - ved rorstammen.

Edited by Lazyjack (see edit history)
FredT skrev for 4 timer siden:

A  propos ankerbrønn. Min er litt feilkontruert tror jeg. Utløpshullet er boret ca. 1 cm. over bunnen i brønnen, slik at det alltid ligger noe vann der.

Liker ikke helt at kjettingen alltid bader i (for det meste) sjøvann. Er det slik de er laget tro.

Går det ikke og lage noen spiler av trykkimp eller teak nedi der slik at kjetting ligger over vann? 

boble65 skrev 53 minutes ago:

Går det ikke og lage noen spiler av trykkimp eller teak nedi der slik at kjetting ligger over vann? 

Det er for langt ned, man kommer ikke langt nok ned til å kunne lage noe der nede.

Lazyjack skrev for 1 time siden:

På min Bavaria 38 CR fra 2007 er relingslisten (Bavaria har ingen fenderlist) festet med treskruer som er skrudd ned i en remse med kryssfiner som ligger under dekk i mesteparten av båtens lengde. I ankerbrønnen tror jeg det er benyttet en annen metode da kryssfiner ikke ville holde lenge i dette fuktige rommet. Jeg vil tro det er samme opplegget på din båt. Du ser det om du kikker inn i rommet bak akterkabinen(e) - ved rorstammen.

Ja relingslist heter det jo :).

Jeg har sett i ankerbrønn i baug og i rommene bak akterkabinene og har ikke sett noe tegn til at det er gjennomgående skruer, mener jeg burde ha sett dette her. Så jeg tror også at det er (som hos deg) tre skruer eller skruer som skrus ned i en skinne med gjenger. Lekkasje punktet kan max gjelde 3-4 skruer, tenkte å skru opp skruene sette de ned igjen med litt Sika. Men har ikke lyst til å skru på de før jeg er 100 % sikker på at de ikke er gjennomgående.  Jeg har mailet Bavaria men liten repons der i fra.  Ser jo nå Slevik kilen har reparert en tilsvarende båt, så kan ta en tlf til dem.

Lazyjack skrev 14 minutes ago:

Det er for langt ned, man kommer ikke langt nok ned til å kunne lage noe der nede.

Må da gå ann og kappe noen spiler ferdig og legge nedi der enten etter mal eller fantasi? 

boble65: Helt sikkert mulig ja. Ellers har jeg vært inne på tanken om å lage et støp der med noe fyllmasse som ikke trekker vann og polyester.

På den andre siden har det vært slik siden båten var ny for 10 år siden - og jeg ser ikke noe rust på den galvaniserte kjettingen. Så det holder nok også i min tid uten å gjøre noe.

Synes bare det er litt rart at - siden det er slik på flere båter - ikke første eier har fått denne feilkonstruksjonen utbedret av leverandøren.

leopard skrev for 17 timer siden:

Ja relingslist heter det jo :).

Jeg har sett i ankerbrønn i baug og i rommene bak akterkabinene og har ikke sett noe tegn til at det er gjennomgående skruer, mener jeg burde ha sett dette her. Så jeg tror også at det er (som hos deg) tre skruer eller skruer som skrus ned i en skinne med gjenger. Lekkasje punktet kan max gjelde 3-4 skruer, tenkte å skru opp skruene sette de ned igjen med litt Sika. Men har ikke lyst til å skru på de før jeg er 100 % sikker på at de ikke er gjennomgående.  Jeg har mailet Bavaria men liten repons der i fra.  Ser jo nå Slevik kilen har reparert en tilsvarende båt, så kan ta en tlf til dem.

Jeg må korrigere meg selv litt her, etter å ha vært ombord en tur i dag. Og ganske riktig, skruene til relingslista synes ikke i rommet helt akter. Jeg har nok sett denne kryssfinerstripa når jeg har åpnet opp inne i skap for å montere ekstra dekksutstyr. Konklsujonen min er derfor at det er brukt litt ulike festemetoder avhengig av hvor i båten det er. Forut og akter er det ikke mulig å se og jeg mistenker derfor at det der er skrudd rett i glassfiberen med karosseriskruer mens det andre steder er skrudd i en slik kryssfinerstripe som jeg snakker om. Gjennomgående maskinskruer med mutter kan jeg ikke se at det er brukt noe sted.

Takk det høres positivt ut, ellers hadde det vært en enorm demonterings jobb for 3-4 skruer. Rekkestøttene er skrudd med gjennomgående og disse syns under i ankerbrønn i hvertfall. Regner med at dersom relings lista var skrudd med maskin skruer ville det ha synes på samme sted.

Ang vann i ankerbrønn vet jeg at Lunde Båt modifiserte noen ved å borre ett hull lenger ned, de fortalte da at det var veldig viktig å kline godt med fugemasse i sår flatene.

Jeg må få komme med en korreksjon her, da jeg nok har skrøtet på meg bedre rekkelistefeste en realiteten er. Jeg fikk som sagt byttet fremre stykket av listen, samt et rekkestøttefeste som også var skadet. For å få av den gamle rekkelisten og montere ny, var det nok rekkestøttefestene (3 stk.) jeg så de demonterte/monterte med en mann inne og en ute - altså med gjennongående bolter. Alle skruene ellers er nok - som andre har forklart  - bare skrudd inn fra ovensiden. Beklager feilinformasjonen.