Jump to content

KMV with 20 fot, hvor kjøpe kalesje?

Sissel-rita jako

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Kmv with 20 fot og må bestille ny kalesje og her kommer problemet: vi vet ikke full betegnelse på båten, bare at det trolig er en 1986- modell, dermed så kan vi ikke finne ut om salmakere har mal til ny kalesje.  Noen som ut fra bildene kan komme med informasjon?  Ville blitt SÅ takknemlig.

IMG_2946.JPG

IMG_2945.JPG

IMG_2967.JPG

IMG_2968.JPG

Hei!

Hadde en slik båt midt på 80-tallet, og den het KMV VITAL 20 DROMEDILLE.

Kalesje kan du få hos f. eks. Hansen Protection AS i Moss. Gå inn på hjemmmesiden og søk opp båten - eller helst oppgi kalesjenummeret - som skal stå på en liten "tøylapp" festet i en kalesjesøm (ofte i overkant av bakvindu)!

Lykke til!

Rune75 skrev for 18 timer siden:

Veldig ofte vil salmakere komme å ta mål av båten når de skal lage kalesje. Fin båt !

Ja har den muligheten, men det betyr at vi må levere inn den gamle kalesjen som mal og da blir vi uten kalesje noen uker.

Ikke ønskelig og dyrere enn dersom man kan bruke ferdigprodusert mal.  Takk for "likes" på båten!!

Svee skrev for 4 timer siden:

Hei!

Hadde en slik båt midt på 80-tallet, og den het KMV VITAL 20 DROMEDILLE.

Kalesje kan du få hos f. eks. Hansen Protection AS i Moss. Gå inn på hjemmmesiden og søk opp båten - eller helst oppgi kalesjenummeret - som skal stå på en liten "tøylapp" festet i en kalesjesøm (ofte i overkant av bakvindu)!

Lykke til!

Ja, tror det stemmer.  Vi fant i motorrommet skiltet der det  stod KMV Plastindustri:  Type With Vital 20.  Nr 28515.  Er det det samme som KMV Vital 20 Dromedille?

Har en forespørsel inne nå hos Hansen Protection om de har mal til kalesjen.  Fant dessverre ingen tøylapp med kalesjenr. 

Sissel-rita jako skrev 45 minutes ago:

Ja, tror det stemmer.  Vi fant i motorrommet skiltet der det  stod KMV Plastindustri:  Type With Vital 20.  Nr 28515.  Er det det samme som KMV Vital 20 Dromedille?

Har en forespørsel inne nå hos Hansen Protection om de har mal til kalesjen.  Fant dessverre ingen tøylapp med kalesjenr. 

Tror jammen det er gammelbåten min jo. Er noen år siden jeg solgte den. Det er en 85 modell båt og 94 modell motor hvis jeg ikke husker helt feil. 

Ja, det er 100% sikkert samme båten.

Båttype- eller modellnavnet KMV VITAL 20 DROMEDILLE var plassert over dollbordet - under sidevinduene, mens konstruktørnavnet With stod plassert på  skrogsiden bak - som på din båt.

Originalkalesjen til båten ble levert fra Jens Sagen AS, og dette firmaet ble senere "oppkjøpt" av Hansen Protection AS.

Sissel-rita jako skrev for 5 timer siden:

Ja har den muligheten, men det betyr at vi må levere inn den gamle kalesjen som mal og da blir vi uten kalesje noen uker.

Ikke ønskelig og dyrere enn dersom man kan bruke ferdigprodusert mal.  Takk for "likes" på båten!!

Det jeg mener er at salmakeren kommer å tar mål av båten. Kalesja blir igjen, de trenger ikke engang den gamle kalesja. Har inntrykk av at de fleste salmakere ikke ønsker å sy med den gamle kalesja som mal. 

Cheyenne skrev for 6 timer siden:

Tror jammen det er gammelbåten min jo. Er noen år siden jeg solgte den. Det er en 85 modell båt og 94 modell motor hvis jeg ikke husker helt feil. 

Ok - om det virkelig er din gammelbåt, så er jo det et morsomt sammetreff.  Da har båten din vært hos nye eiere i Tromsø, Narvik og nå i Harstad, såvidt jeg kjenner til.  Får ta en telefon til Hansen protection å høre om de har mal til kalesjen ... takk for tilbakemeldinger cheyenne og svee

Hei Mitcho - båten din ligner på vår - bare finere - opp-pusset tenker jeg.  Tusen takk for bilde av etiketten på kalesjen - det skal jeg bruke!  Eneste forskjellen jeg ser at på vår kalesje er

det vinduer i front - men de er kanskje ikke så nødvendig............

• 2 uker senere...

.... fortsatt spørsmål vedrørende vår nyinnkjøpte KMV With Vital 20 fot (se bilder helt øverst i innlegget).  Selger har ved en misforståelse antagelig kastet instruksjonsboken til båten og

den skulle vi gjerne ha hatt...  Er det noen her som har en slik instruksjonsbok som kan kopieres?  Jeg vil selvfølgelig betale for den eventuelle tjenesten.

.. vet ikke hvor vanlig det var med instruksjonsbøker til båter i den tida  - jeg har iallefall ikke sett noen..?     Det kom vel som et allment krav i CE forordningen..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, det var ingen tegninger med når jeg kjøpte den. Eieren før meg fikk et verksted til å lage /montere den faste bensintanken foran som er på 140 liter hvis jeg ikke husker feil. Jeg flyttet litt på påfylling og lufting da jeg ikke var fornøyd med jobben som var gjort. Vanntank er en "plastsekk" som henger oppunder dollbordet bak på babord side. Vannpumpen lå vel rett i nærheten av tanken hvis jeg ikke husker feil. Reservetank og batteri var under benken bak. Sifrene du nevner har jeg ingen formening om. Håper dette var til litt hjelp. 

• 2 uker senere...

Gir meg ikke..... dukker stadig opp nye spørsmål i forbindelse med båtkjøpet....  Denne gang;  Bensintankene - en foran og 2 bak - hvordan fungerer egentlig dette systemet?  Forrige eier forklarte

at det måtte være slik for at motoren skulle få nok bensin ved god fart.  Men vi er litt usikker på om det er slik det fungerer for det ser ut som at det bare "brukes" bensin fra tanken(e) bak.  Cheyenne - vet du noe om dette?:smiley:

Sissel-rita jako skrev for 2 timer siden:

Gir meg ikke..... dukker stadig opp nye spørsmål i forbindelse med båtkjøpet....  Denne gang;  Bensintankene - en foran og 2 bak - hvordan fungerer egentlig dette systemet?  Forrige eier forklarte

at det måtte være slik for at motoren skulle få nok bensin ved god fart.  Men vi er litt usikker på om det er slik det fungerer for det ser ut som at det bare "brukes" bensin fra tanken(e) bak.  Cheyenne - vet du noe om dette?:smiley:

Skal prøve å svare etter beste evne (og husk) Hvis det ikke er demontert skal det stå et bensinfilter under benken bak med hurtigkobling på. Brukte under normal gange kun fra tanken foran, 25 literen bak var kun til reserve. Hadde bare en tank bak.Hurtigkoblingen var laget sånn at du kan skifte fra den ene tanken til den andre på en enkel måte. Opplevde aldri at jeg fikk for lite bensin uansett hvordan jeg kjørte. Hvis du sender et bilde fra under benken bak skal jeg prøve å forklare enda bedre hvis det er uklart. Bare hyggelig å kunne hjelpe. Kanskje best å ta det på im da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...