Jump to content

Mister dybdemåling på Garmin GPSMap 520s

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har stadig problem med kartpotter som miste dybdemåling. Alltid der som det er mindre en 1.5mt vann under båten. Den finner dybden igjen nå jeg kommer på dypere vann. Dumt siden det er jo på grunt vann man trenger å følge med.

Jeg lurer på om kabelen fra giveren er for tett inntil en strømledning som går til baug propell. Noen som vet om det kan skaper trøbbel? Er det noe som kan kalibreres eller må jeg flytte ledningene fra hverandre?

Plotteren er en Garmin GPSMap 520s. Legge ved et par bilder. Jeg vet ikke hva slags giver det er.

wire.jpg

sender.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Sjekket innstillinger....? du kan sette båtens kjøl som dypeste punkt, eller noe... og også legge inn dybde som giver står på...?

Den kabelen til baugpropell vil vel bare kunne slå inn når du bruker den, vil jeg tro...

Edited by sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Det der er vel en Airmar P79 giver? Ville sjekket at den er væskefylt med rett type frostvæske slik den skal være. Løsnes fra bunnfaste som om en åpner et syltetøyglass. Er baugpropell nær giver? Bobler fra denne vil definitivt kunne forstyrre giver.

Kan være at skroget synger med. Skjer ofte med innvendig transducer.

Transduceren sender en puls. Pulsen treffer skroget som resonerer på samme frekvens.

Loddet kobler over fra sending til mottak mens skroget fremdeles "sender".

Loddet blir blokkert for korte avstander.

Hadde en slik i forrige båt. Godt mulig den kan synge, men virket fint på grunna på min. Falt ut i høy hastighet/store dyp, tidligere hvis sjø var grov (= bobler under båt antar jeg). Ideen er vel at den skal fylles med denne spesielle frostvæska som har samme akustiske impedans som et glassfiberskrog slik at lydbølgene ikke avbøyes gjennom så mange ulike lag. Jeg hadde hastverk og endte opp med vanlig frostvæske. Husker ikke betegnelsen, står i bruksanvisning som sikkert lett kan finnes på nett. 

Hei

Sitter og ser på det øverste bilde, for meg så ser det ut som om det er dobbel bunn på båten... Svingeren er montert ved siden av en slange som går ned et hull, dersom dette stemmer så vil ikke dette fungere, dobbeltskrog virker ikke innvendig singer.

Jeg har selv hatt en slik svinger, de funkerer greit ned til 70-90 meter dersom du har enkeltskroget båt med god kontakt, større dybder så faller den ut. Husk at ved slike montasjer så vil du tape ca 10-20% i effekttap, det utgjør mye.

Jeg brukte vanlig frostveske som svingeren badet i, dette for å forhindre frostspreng.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ikke dobbelskrog. Ja det er en Airmar. Ser at den er fylt med olje. Lukter gammel matolje. Skal bytte til frostvæske nå. Jeg ser at det går an å sette forskjellige vinkel på den ved å vri. Flere numerisk merker på toppen. Lest en gang at den bør peker litt framover.... eller hva det bakover? Jobber med saken

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hei

For meg så ser det ut som om giveren peker feil vei. Toppen av den skal være rimelig i vater i følge anvisningen til airmar. Står den i feil vinkel vil den sende signalet til side for båten og det vil være et problem jo grunnere det blir da signalets kon er rimelig smal. Dette med veske og skrogtype ville gitt deg problemer hele veien (større problemer jo dypere).

http://www.airmartechnology.com/uploads/InstallGuide/17-217-01.pdf

Ja toppen er ikke i vater jafall. Prøvde frostveske må men da faller den ut på 3 meter og mindre. Snakka med gutta på verksted her og de har aldri hørt om å bruke frostveske. Bruker altid motorølje. Skal prøve det nå. Ellers må jeg demontere den og prøve å rette opp. Den var på båten da jeg kjøpte den.

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Husk at ved slike montasjer så vil du tape ca 10-20% i effekttap, det utgjør mye.

Tommelfingerregel sier 3 dB. Halvert effekt.

PiperBill skrev for 1 time siden:

Lest en gang at den bør peker litt framover.

Uten betydning ved innvendig montasje.

PiperBill skrev 8 minutes ago:

Snakka med gutta på verksted her og de har aldri hørt om å bruke frostveske. Bruker altid motorølje. 

En får høre mye rart på båtverksteder.

Airmar spesifiserer ikke-giftig frostvæske. Gir bedre hydraulisk kobling enn motorolje.

Å bruke ferskvann er en mye bedre hydraulisk kobling.

Hvis selve koppen som er limt fast er i vater på toppen kan du endre selve giveren. Sjekk manualen jeg la med link til så ser du hvordan det skal være montert. Din ser ut til å være skikkelig feilmontert.

Ja man skal hører mye rart på verksteder. Jeg fikk ikke lest installasjons-instruksen på mobilen men sitter og leser den nå her hjemme. Jeg demonterte, renset alt og monterte den  slik at toppen er i vater i lengde retningen (baug mot hekken). Det er jo feil da den skal være i vater i forhold til vinkelen på kjølen (deadrise). Fylte med ren motorolje og nå slår den ut på 1.5 meter. Sånn cirka slik den var før jeg begynte å tukle med den. Skal justere den igjen og fylle med frostvæske neste gang jeg er ved båten. Jeg kan få en til å sitte ved plotteren og følger med mens jeg tar finjusteringene. Slike som i gamle dager nå Tv'n hadde antenne på taket. Lol

For meg er det viktig at den viser dybden på grunt vann. Om den faller ut på 100 mt så er ikke det noe problem

Edited by PiperBill (see edit history)

Det er bunnen som skal være i vater om jeg husker rett. Gradeinnstillingene er der for at du skal vite når den er i vater ift vinkelen på skrogsida. Sto i manualen jeg fikk med i alle fall.

Frysevæska skal være propylen-glykol for optimalt resultat. Har akustisk impedans som er veldig lik GRP. Den var litt tricky å få tak i. Kan kanskje være verdt å prøve om du ikke får optimalt resultat etter vatring av sensor. 

Nå er alt i orden. Det som var mest feil var at det var lagt et 5mm lag med silikon rett under transduceren. Jeg fjernet det, finjusterte vinkelen og fylte på med vanlig Blåtind frostvæske blandet med vann 50/50. Funka med en gang og for første gang så ser jeg dybden under båten mens den ligger i båsen. 80cm.

Må bare si en stor takk til alle som bidro til å løse dette. Takk takk J

• 1 year later...

Låner denne tråden litt jeg.

Har denne plotteren som fungerer fint egentlig, men dybdemålingen ser ut til å forsvinne når vi har kjørt noen minutter. 

Selve  ikonet for dybden forsvinner også. 

Innstilling eller annet som gjør dette?

Normalt ...

Når du begynner å kjøre og det blir dypere og dypere så vil ikke signalet som sendes ut nå tilbake til svingeren. Hurtigere du kjører og dypere det blir så blir det verre og verre, til slutt mister den all kontakt. Slik er det laget ...

Men det kommer ikke tilbake hvis jeg kommer på grunnere farvann heller etterhvert.

Litt irriterende å ikke ha dette fremme når en skal gjennom et trangt sund, eller legge til ett sted.

Ok, det som skjer er at når den ikke får kontakt og tiden går så ser jeg at de går i lås, eller en form for hvilestilling. Har opplevd at du må i noen tilfeller slå den av og på igjen.

At selve ikonet forsvinner tyder på dårlig kontakt et eller annet sted.  Plotteren ser ikke transduser…Hos meg så forsvant tallene.. det bare blinket en stund men selve ikonet sto.  Hvilken transduser har du? Innvendig eller utvendig?