Jump to content

Har fjernet skum i aluminiumsbåt, kan jeg plastre med polyester og glassfiber rett på aluminiumet?


Passasjeper

Recommended Posts

Hei

Jeg har fjernet (vått)skum i bauen på en eldre aluminiumsbåt, og vil gjerne lage et vanntett skott, evt. fylle med divinycell. Kan jeg plastre med polyester og glassfiber rett på aluminiumet, eller må jeg bruke noe annet?

 Har prøvd å google meg frem til svar uten å bli klokere.

 

Har noen der ute gjort noe lignende?

 

Mvh Per

 

5941b0c3c8445_20170614_2235101.jpg.80b42809f0c0d9191c1e49caa665081e.jpg

5941b1f278604_20170614_2235411.jpg.e4609bbb671385741467e0d68e3bd5d9.jpg5941b10b58d5c_20170614_2235331.jpg.bb7b8562f9cf8284d5e6267226ca7e94.jpg

Link to post

Polyester biter dårlig på bart metall. Mulig det kan fungere med epoxy? Hvis jeg skulle prøvd meg på det ville jeg i så tilfelle gjort som følger:

Dette var bare et forslag, har ingen erfaring med å støpe på aluminium bare så det er sagt :smiley:

Link to post

Lotus elise chassis er jo limt sammen med epoxy, så det burde gå. . Følg Komodos forslag (mattslip, men oksidhinnen får du ikke fjernet). Men forsto ikke helt hva du skulle gjøre. Lage et skott, javel, men hva skulle du med divinycell? Skal du lage et flyteelement? Hvis du lager en tett kasse (gjerne med en inspeksjonsluke) trenger du jo i prinsipp ikke skum.  En fordel med epoxy er at du kan burke polystyren-skum som feks styropor. 

 

Link to post

Det vil ikke holde med epoxy over tid, du må lage skottet som en "modul" i glassfiber og deretter tette mot skroget med elastisk fugemasse beregnet for aluminium, MS-polymer, polyuretan etc.

Også usikker på hva hensikten er, om det bare er å lage vanntett skrott er vel det beste å sveise inn en aluminiumsplate.

Link to post

Takker for svar

Det er to ting jeg vil oppnå med "oppgraderingen" og det er å tilbakeføre den oppdriften og stivheten skummet har gitt båten.

Lager jeg et tomt skott vil jeg stive av med å plastre inn planker mot skroget og ha vanntett luke på toppen. Eller så fyller jeg hele "tomrommet" med divinycell og avslutter med platene jeg allerede har.

I begge tilfellene vil jeg få oppdrift og avstiving.

 

Å sveise en aluminiumsplate utløser en del andre utfordringer.(men er jo en mulighet, seff)

Link to post

Bruker du aluminium finnes det også mulighet for å bruke dobbeltsidig teip. VHB er en type teip som tåler det meste, bare flatene er rene. VHB Very High Bond. Når platene er tapet kan man gå over med tettemasse og eventuelt skumme inni "boksen". Aluminium gir en meget god hefflate for tape av de fleste typer, bare overflaten er fettfri.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nBXbrdUXEu0

 

https://www.youtube.com/watch?v=S_fM5cqSODc

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Shore skrev for 4 timer siden:

Bruker du aluminium finnes det også mulighet for å bruke dobbeltsidig teip. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=nBXbrdUXEu0

Mener du at teipen fra 3M biter bedre enn epoxy støpt på 2-komp. epoxy etsprimer?

 

fannefjord 2 skrev 1 time siden:

vinylester fungerer å støpe mot alu

Igjen, epoxy er foreslått men allerede slaktet. Mener du allikevel at vinylester gir binding bra nok?

Link to post
Komodo skrev 36 minutes ago:

Mener du at teipen fra 3M biter bedre enn epoxy støpt på 2-komp. epoxy etsprimer?

 

Det kan jeg ikke ha noen formening om, da jeg aldri har sammenlignet. Dobbeltsidig tape er så mangt, så man kan ikke bare ta en rull og tro det er greit. Slik tape kommer i mange varianter, også billigvarianter med skum kjerne og som er greie til sitt bruk, men ikke nødvendigvis til spesielle konstruksjoner. Her viser jeg til VHB tape som har en helt spesiell oppbygging. Som du ser av demofilmene, så løsner ikke slik tape uten Widerøe, som de sa i reklamefilmene før. Apropos Widerøe/fly. De bruker visst å tape enkelte deler på fly også, da tape ikke etterlater forbindelser som kan gi materialtretthet/rissdannelser som annen sammenføyning kan gi.  

 

En tapefuge er sterk, vanntett, totalt uten å påvirke metallet den forbinder, som f.eks en sveis vil gjøre pga varmen den avgir. Ingen rissdannelser/svekninger som ved nagling/skruing, vil heller ikke kunne riste løs som en skrueforbindelse kan. Eneste aberet er at limforbindelsen kan bli ufullstendig grunnet dårlig avfetting/rens og om temperaturen ikke er høy nok ved montering. Den er selvsagt heller ikke spesielt egnet om delene som blir limt utsettes for høye temperaturer.

 

Når det gjelder TS sitt prosjekt, vil jeg tro tape kan løse det på en enkel måte. 

 

Lagt til: Kom på en egenskap til. Tape gir ikke en steinhard og død sammenføyning som en del annet materiale. Den gir en vis fleksibilitet, noe som i ytterligere grad forhindrer materialtretthet i det den forbinder. Kan vel nærmest sammenlignes med strekkavlaster/rykkdemper på fortøyningstauet til båten.

 

Lagt til enda en gang når jeg leser ordentlig hva du spør om  :)   Jeg kan fremdeles ikke svare eksakt, da jeg ikke kjenner egenskapene til epoksy, men som du sikkert har forstått av innlegget forøvrig, det er ingen kjente krefter som river av en riktig montert VHB tape. Som du ser på demofilmen, ved en smal sammenføyning kan man til slutt sjokke denne av, men ved noe bredere anlegg hadde man ikke klart det uten å bruke maskinell kraft.

 

 

Edited by Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
  • 1 year later...

Løfter denne gamle tråden med et spørsmål fra en kamerat. Siden tråden omhandler å støpe på aluminium velger jeg å ta det her framfor å starte en ny tråd.

 

Saken er at han har ei gammel hjemmesveiset jolle på 15-16 fot av aluminium som han ønsker å gi kunstig liv et par tre år til. Den er laget av relativt tykke plater (4-5mm), men har tildels mye tæringsskader under vannlinja. Jeg mistenker at de har brukt feil bunnstoff på den. 

 

Uansett, jolla er nå strippet for gammelt bunnstoff, og da kom det fram enda flere tæringsskader, så den er nok litt som en stratos. Spørsmålet hans var akkurat det samme som trådstarter hadde, altså om det vil funke å støpe over hele skroget med et par lag polyester og glassfiber. Mitt umiddelbare svar til ham var at polyester ikke vil bite på aluminium, men at det muligens kan funke med epoxy. Fant så denne tråden, og jeg ser her at jeg har svart det samme som jeg svarte ham, altså slipe (eller aller helst sandblåse) skroget helt inn på blank aluminium, male med et strøk Seajet 017, deretter et eller to strøk med 117, og så støpe over hele skroget med epoxy og 2-3 lag duk. 

 

Seajet:

https://www.westsystem.no/p/13115/seajet-017-tokomponent-bindeprimer

https://www.westsystem.no/p/13116/seajet-117-tokomponent-epoxy-primer 

 

Noen som har formening om dette? Prosessen for å få maling til å bite på aluminium er grei, den blir som beskrevet over. Det framkommer jo også om man trykker på linken for Seajet 017. Men vil det fungere å laminere på 2k epoxyprimer? I mitt enkle hode blir det epoxy på epoxy, så det burde kunne gå. Men så er det jo mange typer epoxy, og hvordan binder lamineringsepoxyen til epoxyprimer? Var også inne på tanken at det burde kunne fungere å laminere med epoxy rett på aluminiumen så sant man er grundig og sliper vekk oksidhinna på platene, men der er vel her 017 har en ekstra effekt som etseprimer. Ser også at @Ingar er veldig klar på at epoxy ikke vil holde på alu over tid. Men i forhold til trådstartes problem vil jo dette gi en helt annen overflate på støpen, så belastningen per flateenhet blir jo mye mindre enn ved innfestningen av et skott. 

 

Noen som har kunnskap om dette?

Link to post

@Komodo, vet ikke om aluminium er annerledes enn stål i vedheft, men jeg bygger mye belegg i oljerigger. Dette er stål. Der bruker vi epoxylim (Mapei) som lim etter å ha rengjort metallet (innen 120minutter etter forarbeidefor å forhindre korrosjon) og sandstrør denne til metning. 

Lar herde - også bygger vi med polymerbetong eller ordinær betong om tiden tillater dette. 

 

Da er det en god vedheft med et lim som er fleksibelt og som har mellom 14-15kilonewton vedhefte til stålet. 

Viktig å bruke lim som er til monolittisk påstøp av beting, da det vil overdekket beholde egenskapene sine i mange år. Mapei har de i to kvaliteter som er HR eller LR som angir "åpningstiden" men det er selvfølgelig avhengig av temperatur. Aldri lim med epoxy under 12 celsius, da blir det ikke bra. 

 

Om stålet har annerledes vedheft enn aluminium vet jeg ikke. 

 

 

Mvh 

 

Tor Arild

Link to post

Polaris har limt ihop chassisene (alu) på snøscootrene sine siden 2011  - det ser ut som at det holder .  Og det er jo kjøretøyer som får juling innimellom 

De bruker produkter herfra 
https://www.lord.com/products-and-solutions/brands/lord---adhesives

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Som sagt brukes epoxy for å lime sammen bildeler så det er mulig, men man må preparere aluminiumen først for å få god vedheft. Se feks her:  http://www.epotek.com/site/files/Techtips/pdfs/Tech_Tip_24_-_Bonding_to_AL.pdf eller https://www.permabond.com/2017/06/26/aluminum-adhesives-bond-aluminum-permabond-adhesives/

 

Men hva med en slik løsning med et epoxysystem kalt G/flex fra West system, prøve det først?

https://www.westsystem.no/p/11337/gflex-650-spesialepoxy-repsett

 

 

Edited by Krimart (see edit history)
Link to post

Takk for gode svar så langt folkens! @Krimart, den metoden der så jo veldig grei ut! Men er det stoffet der egentlig noe annet en vanlig epoxylim? Når man varmer epoxy med varmepistol vil det jo bli veldig tynt og får nærmest en kapillærvirkning. Det passer jo særlig bra på disse klinkede alubåtene, de er jo umulig å sveise. Men den jolla til kompisen min er hjemmesveiset, og laget av tykke plater, så det blir litt annerledes. Han har uansett landet på en metode nå. Det er dobbeltbunn i båten, så han satte trykk på og sprayet på såpevann. Fant da tre lekkasjer som blir sveiset. Reparasjonen blir ut fra prinsippet om at når den ligger veldig lavt i vannet, eller ikke går opp i plan lenger, må den opp for ny rep :lol: Mao., ikke en båt som skal brukes utaskjærs...

Link to post
ivar skrev On 21.10.2018 at 22.52:

Polaris har limt ihop chassisene (alu) på snøscootrene sine siden 2011

Flyindustrien har brukt lim i 50 år.

Og sist jeg kjente etter har ingen fly gått opp i liminga.

På den finurlige lille i3 er karosseriet (life module) som er bygget i karbon/epoksi limt fast i understellet (drive module) som er bygget i aluminium.

Link to post

har heller ikke hørt om fly som går opp i liminga , men de har jo også et litt annet inspeksjons- og vedlikeholdesregime enn den gjengse fritidsbåt :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min gjetning er at det sikkert går greit å støpe epoxy / duk på alu dersom man sliper helt rent og primer først. Men nå valgte han en enklere løsning på problemet, så da er saken ute av verden inntill videre. Det går sikkert bra. Han er svømmedyktig, og ikke frossen av seg. Hvis han blir våt på beina får han styre mot land :lol:

Link to post

Hehe, høres ut til å være laget av ikke sjøvannsbestandig aluminium. 

Uansett: liming av aluminium er mye brukt i flyindustrien men krever noe overflatebehandling. Det beste er svovelsyreeloksering og da brukes motsatt polaritet ift vanlig eloksering. Dette brukes til kritiske sammenføyninger Bl.a på aerodynamiske flater som går overlyds. En nesten like god sammenføyning får du ved å pusse av oksydet med scotchpad og vann!

brun pad er helt prima men hold området rikelig vått vha en spruteflaske mens du pusser så flyter fett og urenheter opp på vannets overflatespenning. Slik unngår du at overflaten blir forurenset mens du fjerner oksydet. Vannet skal ikke danne perler ila ett minutt, da vet du at det er rent. Ikke ta på delene uten hansker, da kompromitterer du renheten og dermed limfugens integritet. Det er en myte at pussing med grovt slipepapir gir en sterkere limfuge, det er fullstendig feil. Fugen bør være så tynn og jevn som overhode mulig og fiberarmering brukes ofte for å forbedre limsammenføyninger, bl.a i komponenter i helikopterrotorer. Liming må utføres innen kort tid (maks fire timer) ellers dannes det oksyd på nytt. Det finnes mye bra strukturlim, noen med aktivator men lamineringsepoxy funker bra. En utfordring i all kompositt er overgangen mellom harde og fleksible elementer og her er aluminium å regne for fleksibelt. Felles for all liming er at det trengs en viss flate for å få god styrke. 

Edited by DieselDahl (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...