Jump to content

Mariner 40hk, propell slurer, er vulkaniseringen defekt?

Daniel Innstø

Recommended Posts

Som det står i emne så slurer propellen på min Selco Selsport 16 med en gammel Mariner 40hk fot når jeg gir gass på vei opp i plan. Går fint på tomgang og lav fart.

Etter masse søk på nettet virker det som om alle konstanterer at det er vulkaniseringsringen som er gåen, men denne ser ut til å holde fint når jeg vrir på propellen for hånd. 

Spørsmålet mitt nå er, skal det være mulig å vri propellen i "kjøreretning" når den står i fremovergir?

For dette er veldig lett på min, kan nesten ta fart og la den snurre... nesten.. Men dere skjønner hva jeg mener.

Min bekymring er om det kan være drevene/girene i undervannshuset som er gåene. Har også vurdert om det kan være de såkalte "splines" inni propellen som er gåene mtp sluringen, men disse holder seg når jeg vrir for hånd. Hvis jeg vrir mot klokka i fremovergir står den fast (hvis jeg vrir hardt hører jeg at stempelet går). 

Synes det virker merkelig at jeg kan snurre den så lett med klokka når den står i gir og jeg ser at akselen også snurrer da.

Legger ved noen bilder av propellen.

last ned (1).png

last ned (2).png

last ned (3).png

last ned (4).png

last ned.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...