Daniel Innstø Startet 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2017 Som det står i emne så slurer propellen på min Selco Selsport 16 med en gammel Mariner 40hk fot når jeg gir gass på vei opp i plan. Går fint på tomgang og lav fart. Etter masse søk på nettet virker det som om alle konstanterer at det er vulkaniseringsringen som er gåen, men denne ser ut til å holde fint når jeg vrir på propellen for hånd. Spørsmålet mitt nå er, skal det være mulig å vri propellen i "kjøreretning" når den står i fremovergir? For dette er veldig lett på min, kan nesten ta fart og la den snurre... nesten.. Men dere skjønner hva jeg mener. Min bekymring er om det kan være drevene/girene i undervannshuset som er gåene. Har også vurdert om det kan være de såkalte "splines" inni propellen som er gåene mtp sluringen, men disse holder seg når jeg vrir for hånd. Hvis jeg vrir mot klokka i fremovergir står den fast (hvis jeg vrir hardt hører jeg at stempelet går). Synes det virker merkelig at jeg kan snurre den så lett med klokka når den står i gir og jeg ser at akselen også snurrer da. Legger ved noen bilder av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Hadde dette problemet på.en relativt ny yamaha 4 tak. Klarte ikke å vri dennfor hånd, men når jeg ga gass så sluret den. Er nånrelativt standsrd disse propellene..så det letteste er vel å bare få testet en ny en og se hva som skjer:) Sitér dette innlegget Link to post
PadleJohnny Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 er nok vulken som slipper, prøv å få tak i en ny/brukt. det du kan gjøre bare for å sjekke at det er det som er galt, er å bore 2-3 hull og skru inn noen skruer gjennom aluminium og inn i hylsa, er en kortsiktig løsning, men funker. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Letteste måten å sjekke er å lage to merker rett over hverandre, et på hylsen og et på og et på propellen. Kjør så motoren til den "slurer" og sjekk siden merkene. Hvis de flytter seg i forhold til hverandre har vulken sluppet. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Innstø Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 (redigert) Problemet er at jeg kan turne propellen nesten fritt når den står i gir og jeg ser da at både drivaksel og vulkaniseringen følger med propellen rundt. Det skal vel ikke være mulig å turne propellen sånn? Kan faktisk turne den for hånd ved å bare vri drivakselen. Redigert 15.Juni.2017 av Daniel Innstø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Innstø Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Da var ny propell og vulkanhylse kjøpt inn så får vi se om det hjelper ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Ikke noe erfaring med dette, men.. For å simulere det som skjer så må du prøve å vri propellen Mot rotasjonsretetningen, for å simulere det som skjer hvis den slurer under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Innstø Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Dette ble løsningen :) Ny propell og ny hylse så var alt som det skulle være og båten gikk som aldri før ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.