Jump to content

Wallas 1800 båtvarmer tenner først etter flere forsøk


fjordvarg

Recommended Posts

Hei!

Sliter med å få min wallas båtvarmer til å tenne.

Denne går på lampeolje.

Virker enklere når mororen går, men selv da må det mange forsøk til.

Noen som vet årsaken til dette?

Link to post

Bruk fritidsparafin: https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/fritidsutstyr/fritidsparafin-regulaer-4-ltr-50299873/

 

Dersom det er enklere å få den til å tenne når motoren går, så har du kanskje dårlig batteri, for tynne kabler eller dårlig kontakt et sted, slik at du får for lav spenning på Wallasen.

 

@Wallas Service kommer sikkert med noen gode tips snart :thumbsup:

Edited by shipahoy (see edit history)
Link to post

Wallas parafinvarmere er ikke så følsom for strøm som mange tror. Spenning ned mot 11v skal ikke være noe problem, og selv om spenningen bare er 10,5v skal den kunne tenne, selv om den da kanskje vil slite litt, men tenner likevel.

Strømkablene som ble levert i "gamle dager" var 2x2,5 mm2 for strekk inntil 4 mtr. I dag leveres parafinvarmerne med 2x4 mm2 kabler, og det har ingenting med at de trenger mye strøm å gjøre. Årsaken er mer logistikkmessig fra Wallas sin side siden alle dieselapparatene og x-brennere (90, 100 og 800) må ha 2x4 mm2 (inntil 4 mtr).

 

Siden du har brukt Lampeolje over lang tid kan problemet ligge her. Voksen i Lampeolje vil stivne når det er kaldt i været, sette seg i pumpen som klumper, eller sette seg i sugeslangen som et belegg slik at parafinen ikke kommer frem; Har hatt flere eksempler på dette i senere tid. Lampeolje soter under forbrenning og det vil etterhvert danne seg et sotbelegg i brenneren, og dette vil igjen føre til at brenneren kokser seg tett, spesielt flammesprederen. 

 

Jeg ville startet med å skifte til Fritidsparafin, sjekket om pumpen suger som den skal; Ta sugeslangen ut av dunken slik at det dannes en luftblære. Denne skal stige med ca 2-2,5 cm pr pumpeslag. Kommer det ikke parafin frem er enten slangen eller pumpen tett, eller begge deler. Sjekk også om det kommer parafin i returslangen; Slangen skal ha fall hele veien fra varmer til tank; uten svanehals eller vannlås, og bare stikke gjennom tanklokket med 1 cm; Ikke stå ned i parafin.

Sjekk også filteret på enden av slangen om det er tett. Kan renses med å koke det rent - rett og slett, eller skifte det.

 

Drivstofflinjen kan med godt hell også renses på følgende måte:

* Koble kontakten til gløder fra kretskortet (du trenger ikke gløding nå)

* Koble fra røret fra pumpen som går til brenner

* Koble returslangen inn på pumpen

* Sett sugeslangen (med filter) i en flaske med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor)

* Sett returslangen i en tom flaske

* Start varmer og la den gå i minimum 30 min.

* Ta ut sugeslangen fra Isopropanol og til Fritidsparafin

* Fortsett i noen minutter til det kommer parafin i returen.

* Slå av varmer

* Koble tilbake drivstoffrør, returslange og glødekongtakt til kretskort.

* Start varmer på vanlig måte.

 

Kan ikke garantere at dette vil hjelpe, men det er verdt forsøket. Om det ikke går, er det mulig du trenger noen nye deler:

* Servicesett (veker og glødespiral)

* Ny sugeslange

* Nytt filter

* Ny pumpe

(Alt har jeg selvsagt på lager:saint:)

 

Eller: Sendt den inn for en helsjekk.

 

Og sjekk batteriet ditt selvsagt (som nevnt over). Er det så lav spenning at du må starte motoren for å få nok strøm, ligger gjerne problemet der.

Det enkle kan være løsningen.

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...