Jump to content

Kan man sette en stor sinkanode bak på hekken?

Kjellg

Recommended Posts

Har en NB820 og et relativt høyt forbruk av zink på motor. Likeså så tæres zink på ror og propell ned på under 1 sesong.

Kan jeg borre hull i hekken og koble på en stor zink på utsiden? Noen som bruker å gjøre det? Har feilsøkt det jeg kan i båten, men finner ikke noe. Har vært mye jordfeil i båthavna mi så jeg antar at det er det som er årsak. Har vært inne på tanken og slenge en zink i sjøen når jeg er i havn, men ønsker noe mere varig.

Edited by Kjellg (see edit history)

Hei, å hive sink i sjøen har overhodet ingen effekt, heller ikke å feste på hekken. Det må være metallisk kontakt mellom objektet du ønsker å beskytte mot tæring og sink offeranoden. 

Viksund 340 har en slik løsning fra 2007-08 modell cirka. En stor sink på akterspeilet som ror, trimflaps m.m. er koblet til via ledninger innvendig. Tidligere modeller hadde sinkene på trimplanene, og så var roret koblet mot trimplanene. 

Jeg har den gamle løsningen med sink på trimplanene, og har vært inne på tanken om å bygge om til en felles sink. Men det blir ikke i år, nå har jeg akkurat satt ut båten etter årets vårpuss. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Krimart skrev 4 minutes ago:

Hei, å hive sink i sjøen har overhodet ingen effekt, heller ikke å feste på hekken. Det må være metallisk kontakt mellom objektet du ønsker å beskytte mot tæring og sink offeranoden. 

Hehe, skjønner at det må være kontakt mellom zink og objektet som skal beskyttes. Selvsagt skal jeg koble dem i sammen, derfor jeg tenkte å borre hull i hekken og sette en lang bolt igjennom. Tenkte å koble zink til denne på utsiden og alt det andre på innsiden. Er ganske ny med båt så jeg lurte på om det var en helt teit ide som jeg bare skulle slå fra meg med en gang, eller om det har noe for seg. 

Brigg skrev 7 minutes ago:

Viksund 340 har en slik løsning fra 2007-08 modell cirka. En stor sink på akterspeilet som ror, trimflaps m.m. er koblet til via ledninger innvendig. Tidligere modeller hadde sinkene på trimplanene, og så var roret koblet mot trimplanene. 

Jeg har den gamle løsningen med sink på trimplanene, og har vært inne på tanken om å bygge om til en felles sink. Men det blir ikke i år, nå har jeg akkurat satt ut båten etter årets vårpuss. 

Min er 2006 og der er propell og ror hylser koblet til minus på batteri. Alle zink i denne kjeden tæres fort. Zink på flaps, som er helt uavhengige tæres mye mindre en de andre.

... kan det tyde på at det er noe strøm på avveie montro...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 9 minutes ago:

... kan det tyde på at det er noe strøm på avveie montro...? 

Helt sikkert. Men når det er sagt så er det eneste jeg har koblet til landstrøm et dobbeltisolert hylite varmerør som jeg har på om vinteren. I praksis så er dette varmerøret koblet rett i kontakt på land. Har kjøpt meg en lader, men venter med å implemtere noe nytt til jeg har funnet ut av dette. Båthavna hadde en stor sjau i fjor og sier de oppdaget flere jordfeil. Så ble jeg plutselig uten strøm i vinter en stund, igjen pga jordfeil. Denne gangen tilførselskabel til piren som var dukket under. Har ikke noen utdypende kompetanse på dette så det er vanskelig for meg å kjøre båthavna på det. 

Har du vurdert å kutte forbindelsen mellom batteriminus og propell/ror?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 5 minutes ago:

Har du vurdert å kutte forbindelsen mellom batteriminus og propell/ror?

Nei, det har jeg ikke. Kan det være en løsning? Har tatt av batteripoler til minus og prøvd å måle strøm, men når jeg har målt har det vært 0mA. Bør vel kanskje få en spesialist til å sjekke min egen båt først kanskje?

Ville ikke koblet noe til batteriminus dersom det er mulig å unngå. De fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil godset i denne være forbundet. Sannsynligvis også gir, drev og propellaksling/propell.

Ingar skrev 20 minutes ago:

Ville ikke koblet noe til batteriminus dersom det er mulig å unngå. De fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil godset i denne være forbundet. Sannsynligvis også gir, drev og propellaksling/propell.

Antar at dette er originalt fra NB. Nå når begge hylsene er koblet til batteri minus, er det en annen måte å gjøre dette på? Bør ikke hylsene være tilkoblet en eller annen form for zink? Er det en ide å bryte forbindelsen til batteri og heller samle begge hylsene og flaps som allerede har zink?

Editert

Har enpolet anlegg, ja.

Hos meg er det originalt en stor Zinkanode på ca 5 kg på akterspeilet, gjennomgående bolter inn i båten, fra anoden,

og alle bunnventiler og gjennomføringer, hylser, ror osv er koblet opp mot dette via jordingskabel..

Tror det er mange utenlandske produsenter som gjør det på den måten..

Edited by Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev 10 minutes ago:

Hos meg er det originalt en stor Zinkanode på ca 5 kg på akterspeilet, gjennomgående bolter inn i båten, fra anoden,

og alle bunnventiler og gjennomføringer, hylser, ror osv er koblet opp mot dette via jordingskabel..

Tror det er mange utenlandske produsenter som gjør det på den måten..

Så det er ikke en tøvete ide jeg har fått? Da har du ikke noen zink på roret da? Skal opp nå i starten av juli så jeg tenkte å gjøre noe da

Nei, ikke Zink på rorene, de er kontaktet fra disse jordingskablene på innsiden i båten på rorkulten, det er kun på akslingene jeg har zink utenom...

dette finner du på alle amerikanske og de fleste engelske båter..

Jeg kan sende deg bilder på hvordan det er gjort, men er jo egentlig ganske enkelt, blir en del kabler rundt forbi..

Edited by Ida Marie III (see edit history)