Jump to content

Ny app skal visst hindre ulykker til sjøs. Og varsler skjær og grunner

Dr Nelson

Recommended Posts

Dette er da ikke noe nytt, bortsett at en kan få det som en app på en smarttelefon. På min 12 år gamle Interphase kartplotter kan jeg sette en innstilling slik at det går en alarm på en forhåndsinnstilt dybde og avstand. Den gang var det hverken smarttelefoner eller apper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En app som skal hindre dødsulykker ved kjøring på skjær??(pøh!)...hva med å senke farten når man fredes i ukjent farvann, er det helt ut?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

For meg er det å ferdes i ukjendt farevann en morsom utfordring og bevis på at man kan litt om sjømannskap! men så er jo jeg konservativ og har lært navigasjon på gamlemåten med kart kompass passer og paralellforskyver!  tror ikke de fleste dødsulykker har så mye med feilnavigasjon å gjøre heller.. det er vel stort sett mangel på kunskap og forstand.., ser i de fleste tilfeller der båter står langt på land at de som regel har vært godt fulle.. å stole på en slik app vet jeg ikke om jeg hadde gjort uansett..I en del leder jeg går lokalt ville den nok pepet konstant..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har montert foroverseende ekkolodd (EchoPilot http://www.echopilot.com/) og har et forklaringsproblem hvis jeg går på en grunne.

Ser 200 meter fremover og 100 meter ned; Men farten må ned, noe som er en selvfølge i ukjent farvann. Får alarm hvis innstillt dybde undersskrides.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg tror nok både foroverseende ekkolodd og en slik app det snakkes om hadde ult kontinuerlig da vi gikk gjennom Hjärtrödsundet og spesielt da vi gikk gjennom det lille Jomfruhålet (rød lei) på sydgående! I slikt farvann er det kun lav fart og god utkikk som gjelder.

jomfruhull_200m.gif.31779bc71094ff3592e947b2da2ac542.gif

Her detaljkart

jomfruhull_50m.gif.ff2ce4ccca9172a4645d3e4c05fcf00f.gif

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Marwin skrev for 1 time siden:

Ikke hvis du hadde innstillt alarmen på ditt dyptgående. I motsatt fall hadde du grunnstøtt  :-)

Uansett innstilling, er det kartet (om det er papirkart eller elektronisk på en eller annen form) jeg følger nøye med på. Og gjør jeg det, grunnstøter jeg ikke, he he. Og obs, jeg har vært uoppmerksom og vært nedpå.

Men GPS er jo ikke alltid så nøyaktig. Selv på min Garmin kan den viser ca. 10-20 meter feil posisjon av og til.. Man må faktisk se på kart, ser seg rundt og orienterer seg slik at man vet akkurat hvor båten er i forhold til skjær. Ikke alltid like lettvint men helt nødvendig etter min mening. Hva blir det neste? Selvkjørende elbåter?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg er glad for alle elektroniske hjelpemidler. Men da jeg startet båtlivet for nøyaktig 30 år siden, tok jeg da, som uerfaren båteier som aldri hadde hatt båt før , ferietur fra Son langt ned på Sørlandet. Da brukte vi papirkart (og lupe for å studere detaljene) og spritkompass. Og det gikk utmerket!

Nå er jeg glad jeg har VHF, kartplotter, autopilot ankervinsj, baugtruster, varmtvann, lader for landstrøm, internett osv.... Før VHF (da fantes det ikke mobiltelefon), fant vi telefonkiosker vi brukte for å rapportere til familien hjemme.

Jeg fikk en tøff opplevelse i Nevlunghavn da jeg ringte min mor og fikk beskjed om at mormor var død og begravet. De hadde tenkt å kontakte NRK som den gang sendte ut meldinger i 9-timen om at den og den kunne kontakte familien da noe alvorlig hadde skjedd. Mor vurderte det imidlertid til at det beste for oss å slippe en slik melding på radioen.

Det var den gang, nå er det nyere tider som en bare får glede seg med.

Nå koser vi oss her på Gullholmen (Sverige) og drar en kort tur nordover til Bohus Malmön imorgen.

Har hørt at noe slikt som dette. 

Dersom en blir påkjørt uten å ha kart med seg, selv om det ikke er din feil, så er du den skyldige. 

Stemmer det?

Dr Nelson skrev for 10 timer siden:

Har hørt at noe slikt som dette. 

Dersom en blir påkjørt uten å ha kart med seg, selv om det ikke er din feil, så er du den skyldige. 

Stemmer det?

Ja men bare hvis du kjører vannscooter lol :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Uansett innstilling, er det kartet (om det er papirkart eller elektronisk på en eller annen form) jeg følger nøye med på. Og gjør jeg det, grunnstøter jeg ikke, he he. Og obs, jeg har vært uoppmerksom og vært nedpå.

Hak'ke vært neppå enda, men...) ? ...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Enig med Lars!

Gunnar Haugan uttalte en gang med stor skråsikkerhet at "Om man samlet alle verdens biler i en ring rundt ekvator ville salget av motorvarmere fallt helt bort"Denne artikkelen var omtrent like informativ. Når man konkluderer som man har gjort her må man jo også ha et tall for hvor mange ulykker som har blitt unngått ved bruk av GPS og andre navigasjonssystemer.  Hvordan fant de det? Jeg har aldri blitt spurt og tror ikke så mange andre har blitt det heller. Tror vi må konkludere med at agurktiden har kommet i avisredaksjoner og forskningsmiljøer.....