Cissaman Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Da har jeg endelig fått handlet ny båt! Solgte min Askeladden P66 Pilothouse i høst og tenkte egentlig å ta en sommer uten, men trangen ble for stor... Er veldig fornøyd med Askeladden, og P80 var førstevalget, men jeg har aldri prøvd en før, men det er mange tester av denne og alle gir et positivt inntrykk så håper dette blir bra. Båten er utstyrt med Suzuki DF 200 som jeg tror passer båten greit. Legger avgårde fra Bergen med 230 L på tanken, for å være på sikre siden vil jeg fylle i Haugesund før siste etappe hjem, men sånn i teorien skal det holde hvis jeg får gå størsteparten av turen i økonomisk marsj på 20-23 knop på 4000 omd. Planen er å ta den sjøveien hjem neste helg, reise opp med buss på lørdagen og ta den hjem på søndagen. Håper værgudene er med meg denne helgen, er ikke kjent i området men det er noen utsatte strekk, bla. sletta som jeg håper på å gå uten for mye sjø... Mannskapet på turen blir kapteinen og rederinnen ser det ut til. Vet det er noen her inne som er erfarne på strekningen, setter stoor pris på tips om vær og vind, hvilke dag som ser bra ut osv. Hvis helgen ryker pga. vær-prognoser så må jeg prøve å få fri en dag denne eller neste uke. Skal ikke love en masse bilder og slikt men skal prøve: ) Link to post
Cissaman Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 (edited) Sitter å sjekker langtidsvarselet for neste helg, mye kan skje før den tid men hvilke vindretninger er gunstige over sletta? Ser det meldes øst/sørøst nærmere helgen, det er gunstig vindretning i det området, eller? Har satt opp rute i Navionics, en autorute som jeg har pyntet litt på, virker som en grei strekning å gå, bortsett fra denne sletta da.... Selbjørnsfjorden og Bømlafjorden er nok også utsatt for mye sjø. Noen som vet hvor jeg kan fylle bensin på kort i Haugesund-området? Edited June 15, 2017 by Cissaman (see edit history) Link to post
TorgeirH Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Jeg krysset selv Korsfjorden og Selbjørnsfjorden tidligere i år med vår Beneteau Antares 7.80 (litt mindre enn din). Vinden var da 10m/s fra sør og jeg trodde det skulle gå relativt greit. Det gjorde det i og for seg også,men turen ble litt mer slitsom enn forventet. Måtte ned i 8 knop over disse fjordene, og selv da var det mye opp og ned. 1-2m dønninger blir ganske store selv i en 25 foter, disse var spesielt merkbare over Selbjørnsfjorden. Gjennom Austevoll og gjennom Nyleia ned til trekantsambandet var ingen problem og vi kunne holde den farten vi ønsket. Så, 10m/s fra sør: Det går, men man blir ristet litt. Veien videre har jeg desverre ikke noen erfaringer å komme med. Link to post
trixie2 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Gratulerer med ny båt! NW vind kan være litt stygg når du kommer nedover sletta. Den bygger opp sjøen sørover og kan gjøre det noe "surt" når du kommer nedover mot Ryvarden. Ellers er SW også stygg, men den får du imot fra begynnelsen av. ellers foreslår jeg at du går til Fitjar og seiler nedover "nyleia" på vestsiden av Stord. Langenuen er kjedelige greier :-) Bunkers får du på Bakarøy like ved Apollo båtsenter. Sørsiden av Bakarøya. Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Følg grundig med på været. Bruk kystværappen for vindrapporter i sanntid. Barentswatch med bølge varsel er også lurt å sjekke. 0.5 m bølger kan høres ok ut. Men ofte kan det være stor forskjell på om bølgene er slake eller krappe og med korte intervaller. Også nyleia kan ha sine utfordringer med krappe bølger. Men det er nok lettere der enn i Langenuen. Men sjekk ofte værmeldinger fra kystfyrene. Så får du med deg tendensene fra nå og til du skal dra avgårde. Noe som jeg synes er lurt er å ha stukket ut en rute på plotter eller nettbrett på forhånd. Da går navigeringen mye lettere når du står midt oppe i en krevende situasjon. Lykke til med hentetur og gratulerer med ny båt Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Enig med Bjørn han kom meg i forkjøpet men det er ingen problem Tror du får en grei tur hvis du holder deg vekke fra kuling på turen feil vind kan og gi grapsete småsjø innaskjærs da strøm kan piske opp sjøen da er det ikke alltid greit å hoppe over de Vær våken følg med foran deg .... litt langt frem å spikre været enda......... bedre sikker melding fra onsdag .. hold tråden varm så får du noen hint Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trixie2 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Forøvrig: Hvis du tar en liten omvei innom Nordalsvågen (Shell i Finasvingen på lokalspråket) i Kopervik er sannsynligvis bensinen noe billigere der. Link to post
Trond123 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Korsfjorden kan være litt røff med krappe bølger. Anbefaler å gå vest av Stord i stedet for Langenuen. Som regel mindre bølger her. Vind fra Øst/Sørøst er gunstig for Sletta. Da er det greit å gå nær land. Ved andre vindretninger, går jeg som regel lenger ute. Når man kommer nordfra, er min erfaring at Selbjørnsfjorden ofte gir et greit forvarsel om hva som venter over Sletta. Nordligste delen, nær Ryvarden fyr, er ofte den røffeste delen. Link to post
Cissaman Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Takker for alle gode råd her, Baatplassen gir uvurderlig hjelp. Merker meg anbefalingene her, ruten som allerede er stukket ut er i tråd med anbefalinger. Båten er utstyrt med Garmin 4008, kjenner ikke denne i det hele tatt så bruker Ipad og Navionics, så får jeg bli kjent med Garmin underveis. Søndag er beste dag for meg å legge nedover, men er litt usikker på langtidsvarselet, mye NV vind 6-9 m/s i dagene før og på søndagen. Bør det da være uaktuelt å dra avgårde? Kan jo endre seg mye de neste dagene det da... Vil helst ha en fin tur hjem, uten for mye hjertet i halsen: ) Måtte værgudene være med meg de neste dagene.... Link to post
Trond123 Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Du får jo nærmest medvind på turen. Og mindre enn 5-6m/s skjer ikke så ofte over Sletta. Sletta kan bli litt røff med den vindretningen, spesielt nordligste delen, men jeg hadde ikke sett det som et problem. Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 9 ms vil jeg si er noe mye på sletta. Da kan du få ganske mye sjø inn mot land ved bloksen og nedover et stykke. I den båten kan det bli mye. Endelig ble det Bobåt Link to post
Joltus Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Saudafjorden kan være litt kjedelig..... ? Link to post
Cissaman Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Noe sjø må vi nok regne med her ja, men håper på vind et stykke under 9 m/s som Bjørn sier. I værste fall så har jeg sikret en retrettmulighet på Bømlo, har kjenninger som jeg kan legge båten hos om været skulle bli for ille. Krysser alt som er for at meldingen skal bli bittelitt bedre enn nå, er ikke så mye heller, PLEASE? Joltus: Saudafjorden er ikke det mest spennende nei, men går ofte til Sand med ungene for å kjøpe is, dyr men god is? Link to post
LALUNA II Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Sjekket været nå og som det ser ut så er lørdagen best men det kan fort endre seg så om du har litt slingringsmond i tidsplanen din så ville jeg valgt beste dagen i helgen Det kan bety mye for komforten på turen nedover Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Joltus Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Dyr is er digg. Vært på Jørpeland og kjøpt is et par ganger. Noe billigere enn sand fra sauda. Har hatt mine timer på hurtigbåten til og fra. Det er grei reisemåte men fryktelig kjedelig på slutten inn til sauda ? Du får ta noen bilder innover ?Er jo nydelig fra Hebnes og innover. Link to post
Ask Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hei Ta kontakt "offlist" om du treng å legga båten att i Valevåg. Ask Link to post
Cissaman Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Laluna: Jobber med slingringsmonnet, har kanskje også en mulighet til å reise til Bergen allerede på fredagen, om været på lørdag skulle vise seg å meldes bedre enn søndag. Nå driver jeg og pakker litt utstyr, skifter også co2 patron og bobbin i redningsvestene som skal med på hjemturen. Gleder meg voldsomt til å se båten nå. Joltus: Blir dyr is når vi bruker noen hundre på bensin for å komme dit, men det tenker vi lite på, båten skal brukes så mye jeg har tid til. Skal prøve å ta litt bilder underveis: ) Link to post
Sjeldenutpå Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Seint på kvelden stilnar det som regel. Deilig å krusa då. Kan bunkre på Moster , i slutten av nyeleia. Så har du fulle tanker før sletta. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cissaman Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Ja, er en mulighet å starte på natt når det lysner litt, kan være lurt for å sluke noen sjømil raskt. Ok, er det i Mosterhamn vi kan fylle? Ser ikke noe endringer i meldingen, men står at meldingen for vindstyrke foreløpig er usikker, spennende dette: )) Link to post
Sjeldenutpå Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Ikkje inni Mosterhamn, men på Naustbakken Marina, tidlegare Kortbunkers. De har ikkje skikkelig nettside lenger. De ligger 4-500meter sør for innseiling til Røyksundkanalen. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LALUNA II Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Været ser litt bedre ut nå men kjekt med en dag "sikkerhet" innbakt Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Cissaman Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Ask skrev for 23 timer siden: Hei Ta kontakt "offlist" om du treng å legga båten att i Valevåg. Ask Ask, tuusen takk for tilbudet, tar kontakt om det skulle bli et behov: )) Link to post
Cissaman Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Ok, tror jeg fant det på kartet, da har vi en bunkringsmulighet før sletta hvis behov. Skal i utgangspunktet kunne gå helt hjem på en tank, og vel så det men hvis mye sjø så er det godt å ha god margin på det... Ellers så røyk planen om avreise fredag, det blir lør-søn, så får vi bare håpe at det ikke er for gale utpå der, følger nøye med nå... Link to post
Cissaman Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Ok, etter mye om og men så har vi endelig fått til avreise til Bergen imorgen fredag, ser bra ut på lørdag syns jeg hvis vi drar fra Bergen i 08.00 tiden. Har sjekket været ved Ryvarden fyr veldig ofte, det har vært endel endringer i meldingen til bra på lørdag og rimelig utfordrende på søndag, "uværet" ser ut til å begynne allerede lørdag kveld, men da skal vi være fremme etter planen. For lørdag melder YR, 2-4 m/s fra S/Ø som er mer eller mindre fralandsvind og bølgehøyde 0,2-0,4 meter, slår det inn så bør det være greit, eller? Link to post
Recommended Posts