Trond123 Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Vind fra østlig retning, er det beste over Sletta. Til info: Hadde ca 6m/s vind fra sørøst på Haugesund lufthavn tidligere i dag. Likevel kunne jeg se en del bølger nordover mot Sletta. I havet vest av flyplassen var det også noen bølger med hvite skumtopper innimellom. Link to post
.Snorre Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Barentswatch melder økende bølgehøyde ut over lørdagen. Så det det nok lurt å starte tidlig. Her er varsel lørdag 11. Ryvarden6.87 nm Signifikant høyde0.6 m Maksimal høyde1.2 m Retning267 ° V Periode8 sek Gratulerer med ny båt og god tur. Link to post
Cissaman Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Takker for svar folkens. Vi vil nok få noe sjø og redusert fart på enkelte strekninger uansett, det går fint, men ønsker ikke bølger på 2 m+, da er det mer fornuftig å hente en annen dag syns jeg. Bare vi kommer oss til Haugesund så er vi egentlig i mål, har fortsatt et godt stykke igjen da men stort sett innaskjærs/delvis beskyttet farvann. Bagen er pakket og står klar, slutter på jobb 13 og så er det bare å komme seg oppover med buss fra Haugesund.. Kompis kommer fra Stavanger med fly, så skal vi overta båt som ligger like ved Flesland og ta den rett over fjorden til Bjorøy hvor faren til kompis er på hytta, vi overnatter der og drar tidlig lørdag morgen. Avstandsmessig blir ikke dette så veldig lang tur, ca. 120 nm som går fort unna i godt vær, føler vi har ok kontroll på vind og bølger nå hvis varselet slår til noenlunde, men tåke derimot er jeg litt usikker på hvordan meldes, eller meldes det? Link to post
trixie2 Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Husk å stå opp om morgenen, og kom dere avgårde. Her på kysten blåser det ofte minst om morgenen. Mest på ettermiddagen. Siden du kommer fra Sauda så er du vel ikke vant med vind? Link to post
Cissaman Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 @trixie2 Ja, for min del kunne vi godt dratt avgårde i 06 tiden, tror det hadde vært lurt mtp. å sluke noen raske nm på morgenkvisten, usikker på om kompis er helt enig, hehe: ) Er fra Stavanger og har hatt hus på Tananger i noen år før vi flyttet inn til Sauda, så vind er jeg godt vant med, men her inne i Sauda er det jo stort sett vindstille: ) Siste innspurt på jobb her nå før avreise kl. 14, grugleder meg til å se båten, men iflg selger er den rimelig strøken... Link to post
Joltus Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Norges mest vindstille plass. Og syvende i nedbør så vidt eg husker ? Link to post
Cissaman Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 @Joltus Ja de sier så, er veldig ofte stille her inne så det stemmer nok, men det regner en del ja. Det jeg liker best er lite vind, og at det er mer vinter og mer sommer enn i Stavanger-området som jeg kommer fra.. Fine dager blir sjelden "ødelagt" av vind. Men fjorden er laaang, 25 nm for å komme ut, da er jeg halvveis til Stavanger, sånn sett så er jeg garanter ok forhold halve turen når jeg skal til byn: ) Link to post
Joltus Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Gjort motsatt eg. Ut fra sauda til Sandnes ? Link to post
Cissaman Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Da var båten overtatt, meget fornøyd. Lite å utsette på båten bortsett fra at den var litt skitten? Skal striglet uansett så det går fint.. Men, et lite problem har vi, det mangler en god del hydraulikkolje på styringen, den glipper og er ganske upresis.. Noen som vet hvilke type olje vi kan bruke? Burde fått det på stell imorgen tidlig... Link to post
.Snorre Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Maritim i bergen har hydraulikk olje på lager. Åpner kl 0900 i morgen. Du kan også høre med båtens beste som er Askeladden forhandler. De åpner kl 10 og ligger nesten langs ruten sørover.. https://m.facebook.com/BatensBeste/?tsid&slog=55&seq=1839014228&rk=0&fbtype=274 Link to post
Kenneth82 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 God tur sørover - og gratulerer med flott båt! Link to post
Cissaman Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 La I vei 08.20? Meget bra Vær, sol nå. Styringen ordner vi I Haugesund Link to post
trixie2 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) God tur. Wave båtsenteret rett i innseilingen til Haugesund (nord på Bakarøy) er sikkert en god plass for å få tak i olje tilstyringen. https://batsenteret.no/ Redigert 24.Juni.2017 av trixie2 (see edit history) Link to post
LALUNA II Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 God tur er vel forresten snart fremme nå tenker jeg Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Cissaman Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Vi har hatt en lang pause I Haugesund med pizza og shopping på Baardsen på kaien, han hadde olje også så nå et styringen helt fin igjen? På vei over Boknafjorden nå, skal til Rennesøy for å sette av kompis. ☺ Link to post
Cissaman Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Boknafjorden, ok stille, 23 knop☺ Link to post
Cissaman Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Trygt fortøyd I hjemmehavn etter en lang dag på sjøen. Bortsett fra styringen, som nå er i orden så har det vært problemfritt. Værmessig så har vi også hatt det greit, litt kvapsesjø I Selbjørnsfjorden, samme I Bømlafjorden. Sletta begynte med store dønninger med noe kvapsesjø, men derfra og til Haugesund ble det bare bedre. Boknafjorden og hjem gikk som en lek? Nå har unger og frue fått seg en tur og skuta er fortøyd på plassen sin. Alt I alt en strålende dag og en flott hentetur. Takk for tips underveis og til dere som har fulgt, selv om det er flere her som er flinkere på dette enn meg så følte jeg at det var på sin plass med en tråd, jeg koser meg voldsomt med hentetrådene som er her på Baatplassen??? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Gratulerer med vel gjennomført tur. Så bra at det gikk fint. Sletta var nok største utfordring. Men gøy å få det til å stemme med både vær og båt. Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Vel blåst som man sier Kos deg med båten God sommer ;-) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Cissaman Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 @Bjørn Løvjomås Takker: ) Ja det var jo sletta vi "fryktet" mest, det var endel sjø rett før og ved Ryvarden fyr, men fra der så roet det seg endel, tok det rolig. P80 cruiser godt fra 10-11 knop og oppover så det er lett å finne fart som passer når det står på litt. Vi var heldige som fikk ordnet slik at vi kom oss oppover igår, det ser ikke så kjekt ut i det området imorgen... @LALUNA II Takktakk, håper på godvær fremover nå ja, men vi skal nyte båten uansett: ) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn