Jump to content

E-TEC 90HK - Shetland 570 - Kun 4500 rpm, for stor propell?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Testet "nye" båten, og får kun 4500 RPM på WOT. Propellen er skadefri, og båten har vært i ferskvann siden den ble restaurert, så den er så godt som ny under. Propellen som sitter på er ganske liten, 13.25x15P mener jeg, må jeg virkelig helt ned til 11P? :confused:

Det er vel 200-250 pr tommer du går ned, så ca 800-1000 RPM vil den øke, noe som er ideelt. Testet da med meg alene ombord, og vi er jo ofte flere med litt utstyr, så vil jo ligge på den øvre delen av det anbefalte turtallet.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Jeg ønsket ikke å bli oppfattet som om jeg mente bestemt at motoren sto i feil høyde, men at dette kan være nyttig å ha testet. Båter har ulike vinkler på skrog, akterspeil og posisjon for steglister. Det er derfor mitt råd er å se hva som skjer om man løfter eller senker ett hull eller to.

Det er synd om du kjøper deg propeller uten å ha brydd deg med litt slik testing.

Jeg har testet slikt ofte og er stadig villig til å bli overrasket over hva jeg finner. Men om du vet at dette ikke hjelper bør du selvsagt la være. Korteste veien til målet, -for all del!

Du kan, om du ønsker, finne deg et annen propelldesign og ikke bare endre stigning Du har en båt med en motor som kanskje ville ha godt av å øke bladareal og/eller diameter. Så enten finne en 3blads med større diameter/mer elefantøredesign - propellblader som ligner "mikke-mus-ører"- eller en 4 blader for å få det skyvet båten trenger?

Hei!

@Alfaalfa: Overhodet ikke, høyde er allerede sjekket, og virker optimal. Tusen takk for svar! :-)

Takk for svar til dere andre også!

GPS fart er 28.5 knop på den et tonn tunge båten (Målte 1300KG med henger..). Maks turtall er 4500. Tenker at vi kommer til å lete etter en mindre propell på sikt, en 13P.

Nå må vi bare finne ut av om det er vits i å ha de tabsene på. De spruter opp endel vann på sidene. De står på det letteste hakket, noe iflg. forrige eier mente det var det mest optimale, men det var nesten ingen forskjell med flaps på.

De står montert litt høyere enn bunnen av skroget. 

Snusmumrikken skrev 2 minutes ago:

@Alfaalfa: Overhodet ikke, høyde er allerede sjekket, og virker optimal. Tusen takk for svar! :-)

det vet du jo ikke før du har testet , ellers blir det bare synsing :smiley:

(men jeg antar, som du at denne båten neppe tjener så mye på høyere montering) 

Smart tabs som står på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båt er 730 KG "dry", motor 145Kg "dry", batteri, bensin, samt at det er egen innredning som forrige eier la selv. Så blir riktig med ca 1 tonn.

Er godt fornøyd med 28.5 knop med feil propell på såpass båt.

Turteller er testet og viser riktig.

Hadde den koblet opp på maskin og testa 3000 RPM og 4000 RPM. Datamaskin oh turteller sa det samme. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...