Jump to content

Simrad GO9 XSE, 9", finner ikke tilkoblet NMEA2000 utstyr


jdahl

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg en Simrad G09  XSE 9" plotter som jeg synes virker bra, men jeg har noen spørsmål, mulig jeg kunnet funnet svaret i den boka som fulgte med men.....

jeg får ikke plotter til og finne utstyret i NMEA2000 nettverket, må dette letes opp, eller er dette plug and play?

Jeg har 2 braketter til plotter da jeg flytter den mellom flybridge og nede. i den på flybridge så har jeg 3 stk  t-stykker plotter-ekstra panel med knapper og Sonic hub 2, nede så har jeg 2 stk t-stykker en kobling til strøm til nettverk og den andre kabelen bruker jeg hvis plotteren er nede. har endeterminaler i begge ender av nettverket.

 

Har heller ikke fått til og speile plotter på Iphone og Ipad.

 

Skal koble dette sammen med Raymarine autopilot seatalk nettverk etter hvert, men må få dette til og virke først.

 

Er det noen som har kjøpt samme plotter og har fått dette til og virke?

 

Jdahl

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Simrad GO9 XSE, 9" problemer NMEA2000". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en løs plugg el. dårlig kabel/plugg nært plotter, kan du lage et lite testnettverk med bare plotteren, kontrollpanelet og minst en terminator/endemotstand?

Ikke testet kontrollpanelet(op50), mulig det må legges inn som en autorisert styringsenhet(se manual) i rett gruppe for å fungere, men du skal uansett se det i nettverket

 

Wifi'en er litt kronglete første gangen, wifi/gofree må stå i aksesspunkt modus, og deretter må du inn på 'configure' på wifi enheten internt i plotteren enger nede i menyen for å se eller endre wpa2 passordet for tilkobling fra padde/telefon.

Passordet fra fabrikken er nok unikt for hver enhet, og står ingen andre steder.

 

Fungerer ellers greit mot Raymarine AP med overgang fra nmea2k 'std.plugg' til SeatalkNG, er samme protokoll og fargekoding i kabelen, bare forskjellige plugger.

Link to post
Share on other sites

Hei, har ikke prøvd wifi enda, men takk for tips skal prøve i morgen. 

Fikk op50 panel til og virke nå, måtte legges inn men det gikk greit. 

 

Men sonic hub synes ikke. Har lest masse nå men kan ikke se at jeg har glemt noe. 

Har spurt seatronic også, men de har ikke kommet med noe forslag. 

 

Har dobbelsjekket koblinger og strøm til sonichub, men alt er koblet til. 

Jdahl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...