Jump to content

Solcellepanelfeste - styrkevurdering?

Artekno

Recommended Posts

Grunnet "Better safe than sorry approach" til størrelsesbehov på solcellepanel så ser jeg på muligheten til å feste et 150W monokrystallpanel på en noe utradisjonell måte. Panelet måler 148x67 cm og veier 12 kilo. Jeg har såpass smal hekk at en targabøyle blir vanskelig å dra i mål. Dog har jeg en solid radarstolpe i 75mm syrefast som rager 2 meter over dekk. Radaren er ikke kommet på plass ennå. Den opprinnelige tanken var et eller to mindre panaler festet på selve stolpen, med radaren på sin dedikerte plass på toppen. Dette kan(?) gi noe skygge på panelene. Og jo høyere panelene kommer oppunder raderen, dess mer skygge. Så var det en sjel som foreslo at jeg burde legge solcellepanelet på topp, og heller sette radaren på en brakett litt under solcellepanelet. Det er kanskje ikke en dum idé?

På toppen av radarstolpen er det en solid plate på 18x18 cm, med et boltehull i hvert hjørne. Jeg funderer på å skru fast to boksprofiler oppå denne platen, i samme lengde som panelet. Da med feks 50 cm "ut mot havet", og resterende ca 100cm inn mot båtens midtre. -Eventuelt i båtens lengderetning, men da med panelet sentrert.

Jeg mener å ha liggende en aluminiumsprofil på 10x40mm som bør kunne brukes. Eventuelt kan jeg handle inn det som trengs. Selve panelet har en tilsynelatende solid ramme soom jeg tror gir stivhet nok i forhold til vridning. Alternativt kan jeg sette på en "T" på enden av profilene hvis nødvendig.

Hva tror dere om en slik montering? Kanskje det er en ingeniør eller to der ute som har noen innspill? -Eller noen som har gjort unna en montering eller to? Som sagt, targabøyle er skrinlagt.

Radarstolpe.png

11222073_10152930654410896_354936719163370054_n.jpg

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Snerten løsning det der. Men tror jeg må finne på noe annet mtp panelets størrelse (148x67cm). Utfordringen er å få det på samme mast som en radar. Den skal jo helst litt opp fra dekk den og. Har begynt å lande på en løsning med et solcellepanelstativ fra Watski på babord side, og la radarmasten være dedikert radar på styrbord side. Tror det blir ryddig, og så kan panelet vinkles og vris i alle retninger. Blir bare litt dyrere...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...