Jump to content

Girutveksling 2.6:1 og 2.5,1, hvilket gir høyest turtall?


kondemnert16

Recommended Posts

En utveksling på 2.6:1 betyr normalt at motoren må rotere 2.6 runder før propellen roterer én runde.

En utveksling på 2.5:1 betyr normalt at motoren må rotere 2.5 runder før propellen roterer én runde.

 

Med en utveksling på 2.6:1, vil propellakselen rotere 769 runder i minuttet ved 2000 rpm, altså motorens runder i minuttet.

Med en utveksling på 2.5:1, vil propellakselen rotere 800 runder i minuttet ved 2000 rpm, altså motorens runder i minuttet.

 

Forskjellen er 3.875%.

 

For å oppnå samme antall runder på  propellakselen, la oss si 769 runder, så blir resultatet

 

Med en utveksling på 2.6:1, vil propellakselen rotere 769 runder i minuttet ved 2000 rpm, altså motorens runder i minuttet.

Med en utveksling på 2.5:1, vil propellakselen rotere 769 runder i minuttet ved 1923 rpm, altså motorens runder i minuttet.

 

Altså litt lavere turtall, forutsatt at alt annet er det samme.

 

Link to post
bellen skrev for 1 time siden:

Om du ikke skifter propell, så vil nok motoren få en liten reduksjon i turtallet.

 

Mindre utveksling gir høyere turtall på propellen ved samme motorturtall.

Mindre utveksling belaster motoren mer, slik ant den kanskje ikke kommer opp i samme maksimale turtall som før.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...