Jump to content

Forunderlige saker.... (rar tankmåleroppførsel)

kes

Recommended Posts

I den siste tiden har den ene tankmåleren begynt å oppføre seg litt rart. Måleren kan vise korrekt tanknivå i lange perioder og så begynner den å krype langsomt opp til toppen av skalaen og står der en liten stund (10-60 sek.) før den langsomt faller tilbake til korrekt nivå. Etter en stund (3-10 min.) er det ny vandring, og slik fortsetter den gjentatte ganger før den stabiliserer seg og oppfører seg normalt. Tankmåleren er en VP/VDO og motoren en VP 42A. Jeg mener at jeg på en annen båt for noen år siden var bort i noe liknende, og da var det så vidt jeg husker en jordfeil som etter en stund "reparerte" seg selv. Har noen et godt forslag til feilfinning og utbedring, eller skal jeg også denne gangen vente til dn tilsynelatende innebygde mekanikeren ordner opp?

:rolleyes:

Det var ikke mye respons på denne, nei! Er det virkelig ingen andre som har vært borti fenomenet? Må jeg bite i det grønne eplet og gå til min VP-pusher og få det sedvanlige svaret som er: Har aldri hørt om noe liknende før - kan umulig ha noen sammenheng med VP instrumentet eller motoren. Kom tilbake etter sommeren så skal vi kanskje se på det.

Giveren til tankmåleren er en variabel motstand. Jo fullere tank, jo større motstand. Når måleren uforklarlig stiger er dette mest sansynlig kontaktfeil ett eller annet sted mellom giver og måler. Er du heldig er det dårlig kontakt i en kobling. Er du uheldig er det ledningsbrudd.

Sjekk alle koblinger mellom giver og måler, mest sansynlig er det dårlig kontakt et sted pga irr eller korrosjon.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hiver meg på med et spørsmål knyttet til et tilsvarende problem.

Jeg har en VDO drivstoffmåler som "klipper" hele tiden. Måleren viser forsåvidt riktig, men viseren slår opp i maks og tilbake til tanknivå kontinuerlig.

Jordfeil dette også?

Høres ut til å være samme årsak. Sjekk for irr/korrosjon på alle koblinger mellom giver og måler.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har vært borti 2 forskjellige årsaker på liknende problemer:

1) Tankmåleren virker fra halv tank til full:

Her var årsaken at de variable motstandstråden som er surret rundt en isolator i tankmåleren var røket ca halveis. Derfor virket den kun når tanken var fra halv til full. Årsaken var at sleperen hadde slitt av motstandstråden fordi eier oftest hadde fra tom til halv tank. Løsning: sensor/giver i tank må byttes

2) Tankmåler kommer og går:

Årsak: Sleperen var blitt slapp i fjæra og trykket ikke hardt nok ned på motstandstråden. Men årsak her kan like gjerne være irr/korrosjon på kabel mellom rsensor i tank og viserinstrument. Løsning: sjekk kabler, eventuelt ta ut sensor i tank og sjekk denne.

Edited by fredivar (see edit history)

Takk skal du ha Brigg. Jeg får ta ledningene for meg og sjekke. Jeg har tiltro til teorien om vaklekontakt siden måleren virker perfekt i store deler av tiden. Jeg hadde selvfølgelig håpet på en selvreparerende jordfeil slik som sist gang, men det nest beste vil være en løs kontakt. Jeg har akkurat begynt 2 mdr sommerferie i båten så det spørs om jeg får tid til å gjøre noe før 29.08.05. Sommerferie i båt er en meget travel tid!! Ha en riktig god sommer!! :cool: