magnuje Startet 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2017 Hei Har nå 2 stk 75 ah standard syrebatterier koblet i parallell, med en hovedbryter per batteri. Planlegger å oppgradere strømbanken litt og ser på muligheten til å kun bytte ut ett batteri da det andre uansett vil være koblet fra i uthavn og kun brukes til start. Jeg får derfor ikke utnyttet den ekstra kapasiteten på batteri 2 uten å risikere at motoren ikke starter. Mener å ha lest at det kan by på problemer å ha ulike batterier i parallell og på samme lader? Er dette et reelt problem eller mer et teoretisk problem? Det er jo mulig å sette inn en batteri isolator mellom batteriene, men dette blir høstprosjekt tror jeg. Er det slik at jeg bør holde meg til vanlig blysyre, og ikke kjøpe gel/agm, siden laderen er satt opp for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Så lenge du lader er det ikke problem, de fleste har ulik kapasitet på start og forbruk. Det er ved forbruk og de er i paralell/ i samme bank at det er en fordel at de er like (noe det og er sådd tvil om ?) Så husk å koble fra start når du stopper så skal dette gå fint. Eller kjøp splitter, så slipper du huske det også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
GeirFrode Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Tror jeg ville holdt meg til samme type batteri. Altså bly/syre i ditt tilfelle. Når det gjelder lik str på batterier, er det helst en myte at de må være like store, eller samme merke i en bank. Dette er ihvertfall hva jeg erfarer. Har 4x110 ah i forbruksbanken. Hvorav 3 stk er samme merke, og det siste er en etterslenger jag har hengt på. Dette har stått i sammen i 5år nå, og har ingen problemer med de. Startbanken er 2 X 115 ah, og er skilt fra forbruk med et skillerele, slik at bankene splitter seg når jeg slår av motor, og spenningen faller til rundt 13 volt. Alt lades samtidig under gange. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Takk for svar! da blir det innkjøp av batteri isolator fra bep samt nytt batteri. Hvor får man mest ah for pengene på vanlige syrebatteri, som tåler å bli utladet? Biltema? Eller kanskje https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri-110-a#.WUQAw4GxWEc Sett at sønnak har egen batteributikk med håpløse åpningstider uten at de oppgir noen priser på nett.. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Leste akkurat i en annen tråd om low voltage disconnect https://www.bluesea.com/products/7635/m-LVD_Low_Voltage_Disconnect Vil dette kunne ha samme effekt som en batteri isolator (sikre start av motor), men lar deg bruke begge batteriene til forbruk? Det er i så fall en interessant tanke for oss med begrenset plass til batterier. Med en batteri isolator vil jo kun det ene batteriet kunne benyttes. Noen som har testet dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Low Voltage Disconnect er beregnet for å sikre batterier for fullstendig nedtapping. Den kopler inn/ut på andre spenninger og egner seg derfor ikke som 'VSR' for lading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2017 Produsenten Bluesea spekulerer i at dette reléet kan være et alternativ til å ha et dedikert startbatteri. De færreste vil nok føle seg trygge med en lik løsning, det normale er nok det Fantino skriver, å beskytte forbruksbanken mot skadelig dyputlading. Angående batterier med forskjellig kapasitet så har jeg en illustrasjon av dette: Nærmere forklaring i innlegget som er linket i signaturen: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.