Jump to content

Forbruk- og startbatteri i ulik størrelse?

magnuje

Recommended Posts

Hei

Har nå 2 stk 75 ah standard syrebatterier koblet i parallell, med en hovedbryter per batteri. Planlegger å oppgradere strømbanken litt og ser på muligheten til å kun bytte ut ett batteri da det andre uansett vil være koblet fra i uthavn og kun brukes til start. Jeg får derfor ikke utnyttet den ekstra kapasiteten på batteri 2 uten å risikere at motoren ikke starter. 

Mener å ha lest at det kan by på problemer å ha ulike batterier i parallell og på samme lader? Er dette et reelt problem eller mer et teoretisk problem? Det er jo mulig å sette inn en batteri isolator mellom batteriene, men dette blir høstprosjekt tror jeg. 

Er det slik at jeg bør holde meg til vanlig blysyre, og ikke kjøpe gel/agm, siden laderen er satt opp for dette? 

IMG_1027.JPG.f6304c6fd7a11e1e1d01c985753f2c78.JPG

Så lenge du lader er det ikke problem, de fleste har ulik kapasitet på start og forbruk.

Det er ved forbruk og de er i paralell/ i samme bank at det er en fordel at de er like (noe det og er sådd tvil om ?)

Så husk å koble fra start når du stopper så skal dette gå fint.

Eller kjøp splitter, så slipper du huske det også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tror jeg ville holdt meg til samme type batteri. Altså bly/syre i ditt tilfelle. Når det gjelder lik str på batterier, er det helst en myte at de må være like store, eller samme merke i en bank. Dette er ihvertfall hva jeg erfarer. Har 4x110 ah i forbruksbanken. Hvorav 3 stk er samme merke, og det siste er en etterslenger jag har hengt på. Dette har stått i sammen i 5år nå, og har ingen problemer med de. Startbanken  er 2 X 115 ah, og er skilt fra forbruk med et skillerele, slik at bankene splitter seg når jeg slår av motor, og spenningen faller til rundt 13 volt. Alt lades samtidig under gange.

Leste akkurat i en annen tråd om low voltage disconnect

https://www.bluesea.com/products/7635/m-LVD_Low_Voltage_Disconnect

Vil dette kunne ha samme effekt som en batteri isolator (sikre start av motor), men lar deg bruke begge batteriene til forbruk?

Det er i så fall en interessant tanke for oss med begrenset plass til batterier. Med en batteri isolator vil jo kun det ene batteriet kunne benyttes. 

Noen som har testet dette?

Produsenten Bluesea spekulerer i at dette reléet kan være et alternativ til å ha et dedikert startbatteri. De færreste vil nok føle seg trygge med en lik løsning, det normale er nok det Fantino skriver, å beskytte forbruksbanken mot skadelig dyputlading.

Angående batterier med forskjellig kapasitet så har jeg en illustrasjon av dette:

lading_vann.gif

Nærmere forklaring i innlegget som er linket i signaturen: