Jump to content

Hvor skaffe mangetventil til høyt trykk?


Morten_L

Recommended Posts

Holder på å bytte ut en eldre autopilot med ny i seilbåten min som har ratt med wirestyring på rorkvadrant. Jeg ønsker å lage et lite DIY prosjekt med hydradraulisk lineær drivenhet. Den gamle autpiloten har hydraulisk lineær drivenhet, men denne lekker og ser ut til å trenge en overhaling.

 

Har ferdig styresylinder på rorkvadranten til autopiloten (båten har som nevnt over wirestyring) selve koblingen mot hyraulikkpumpa til autopiloten er grei, men eneste utfordringen er når en skal håndstyre må jo hydraulikkolja renne fritt noe den ikke gjør om styreylinder og hydraulikkpumpe er koblet sammen. Jeg må derfor ha en omløpsventil/by-pass ventil nærmest mulig styresylinderen. 

Enkleste løsning er å ha en manuell type https://www.maritim.no/sleipner-by-pass-vent-#.WUQxTmjyhEY men litt tungvindt å måtte ned i stuerummet for å slå av/på autopiloten.

 

Jeg tenker derfor en mangnetventil/solenoid i stedet for kuleventil, denne kan kobles til autopilotens clutch utgang slik at den kobler inn/ut automatisk ved oppstart av autpiloten.

problemet er å finne en ventil som klarer 50bar trykk, og problem 2 er at de få ventilene jeg har funnet som klarer såpass trykk bruker "masse" strøm

 

Et annet alternativ er elektrisk kuleventil, men disse finner jeg heller ikke som klarer 50 bar og de virker til å bruke 3-5 sekunder på å koble seg inn/ut

 

Noen gode forslag?

Autopilot.jpg

Edited by Morten_L (see edit history)
Link to post

 

En slik tass kanskje? Den er oppgitt med ikke så høyt arbeidstrykk, men Max systemtrykk vil du vel såvidt se på sylinderen ved ror i endestilling, og leverer pumpen virkelig 50bar?

Evt. kan du mulig bruke aktuatoren på denne i linken, på en 'hyllevare' kuleventil som tåler høyere trykk?

Link to post

Har funnet forskjellige slike ja, men de fleste av dem står jo på 10bar maks trykk som denne. Vet ikke om reelt arbeidstrykk vil være i nærheten av 50 bar på systemet, men pumpa er oppgitt til maks 50 bar.

 

Når de skriver som f.eks den det ble linket til "Maximum working preassure" betyr det at den ikke tåler høyere trykk, eller bare at den ikke kan åpnes/stenges med høyere trykk? Autopiloten vil jo settes i standby før en kobler den ut/inn så trykket den skal åpne/stenge i vil jo kun være trykket fra rorpresset

 

Et alternativ er jo som du skriver å flytte over aktuatoren til en kuleventil som tåler trykket. Da er jo problemet uansett løst.

Hydraulikkpumpe.jpg

 

 

Edited by Morten_L (see edit history)
Link to post

Samme pumpe som vi har muligens..Ray 'type 1' med aluminium pumpehus? 

Tipper en rustfri kuleventil som i linken tåler dette greit, men pga. tregheten når kula er under press i stengt stilling, er anbefalt arbeidstrykk opptil 15Bar/1,5Mpa med denne aktuatoren.

Har rorgiver på vår pilot, og rorutslag begrenset en god del under endestopp.  

Pumpa jobber svært lett virker det som.

Mener piloten har <+/- 15 grader å jobbe med i lav hastighet, mens mekaniske endestoppene er ca. +/-30 på drevet.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...