Morten_L Startet 16.Juni.2017 Del på Facebook Startet 16.Juni.2017 (redigert) Holder på å bytte ut en eldre autopilot med ny i seilbåten min som har ratt med wirestyring på rorkvadrant. Jeg ønsker å lage et lite DIY prosjekt med hydradraulisk lineær drivenhet. Den gamle autpiloten har hydraulisk lineær drivenhet, men denne lekker og ser ut til å trenge en overhaling. Har ferdig styresylinder på rorkvadranten til autopiloten (båten har som nevnt over wirestyring) selve koblingen mot hyraulikkpumpa til autopiloten er grei, men eneste utfordringen er når en skal håndstyre må jo hydraulikkolja renne fritt noe den ikke gjør om styreylinder og hydraulikkpumpe er koblet sammen. Jeg må derfor ha en omløpsventil/by-pass ventil nærmest mulig styresylinderen. Enkleste løsning er å ha en manuell type https://www.maritim.no/sleipner-by-pass-vent-#.WUQxTmjyhEY men litt tungvindt å måtte ned i stuerummet for å slå av/på autopiloten. Jeg tenker derfor en mangnetventil/solenoid i stedet for kuleventil, denne kan kobles til autopilotens clutch utgang slik at den kobler inn/ut automatisk ved oppstart av autpiloten. problemet er å finne en ventil som klarer 50bar trykk, og problem 2 er at de få ventilene jeg har funnet som klarer såpass trykk bruker "masse" strøm Et annet alternativ er elektrisk kuleventil, men disse finner jeg heller ikke som klarer 50 bar og de virker til å bruke 3-5 sekunder på å koble seg inn/ut Noen gode forslag? Redigert 16.Juni.2017 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 (redigert) Hør med ett firma som heter Egil Engh, de har det meste av ventiler ol. til hydraulikk. Redigert 16.Juni.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Morten_L Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Takk, ringer dem og hører i.morgen. Noen andre eventuelt utenlandske firma? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 En slik tass kanskje? Den er oppgitt med ikke så høyt arbeidstrykk, men Max systemtrykk vil du vel såvidt se på sylinderen ved ror i endestilling, og leverer pumpen virkelig 50bar? Evt. kan du mulig bruke aktuatoren på denne i linken, på en 'hyllevare' kuleventil som tåler høyere trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 (redigert) Har funnet forskjellige slike ja, men de fleste av dem står jo på 10bar maks trykk som denne. Vet ikke om reelt arbeidstrykk vil være i nærheten av 50 bar på systemet, men pumpa er oppgitt til maks 50 bar. Når de skriver som f.eks den det ble linket til "Maximum working preassure" betyr det at den ikke tåler høyere trykk, eller bare at den ikke kan åpnes/stenges med høyere trykk? Autopiloten vil jo settes i standby før en kobler den ut/inn så trykket den skal åpne/stenge i vil jo kun være trykket fra rorpresset Et alternativ er jo som du skriver å flytte over aktuatoren til en kuleventil som tåler trykket. Da er jo problemet uansett løst. Redigert 17.Juni.2017 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Samme pumpe som vi har muligens..Ray 'type 1' med aluminium pumpehus? Tipper en rustfri kuleventil som i linken tåler dette greit, men pga. tregheten når kula er under press i stengt stilling, er anbefalt arbeidstrykk opptil 15Bar/1,5Mpa med denne aktuatoren. Har rorgiver på vår pilot, og rorutslag begrenset en god del under endestopp. Pumpa jobber svært lett virker det som. Mener piloten har <+/- 15 grader å jobbe med i lav hastighet, mens mekaniske endestoppene er ca. +/-30 på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Takk for tilps, da har jeg bestilt: http://www.ebay.com/itm/Motorized-Ball-Valve-Electrical-Valve-DN15-G1-2-12V-2-way/191755355790?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Så blir det spennende å se hvordan det fungerer, kobler det opp med vanlig kuleventil mens jeg venter på postgang fra østen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Hvis 10 bar ikke er nok prøv Welcome to Svafas | Swagelok https://stavanger.swagelok.com/ Svafas is Swagelok. ... Svafas is your local Sales and Service Center for Swagelok. Let us become your fluid ... Service area: The country of Norway https://www.gulesider.no/finn:swagelok/stavanger Redigert 21.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.