Jump to content

Raspberry PI 3 B i båten

DaniStaut

Recommended Posts

Det er flere som bruker RPi ombord, enten som kartplotter med OpenCPN eller som mediespiller. Eller som "hussentral" med alarm osv.

Hva er det du lurer på? Strømtilkobling? Om den tåler den salte lufta? Annet?

Det finnes forøvrig en Facebook-gruppe som heter "Raspberry Pi / elektronikk i båt", og der kan du kanskje plukke opp endel tips. Han som driver gruppa har blant annet laget en vanntett variant med en boks fra Clas Ohlson.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Decco skrev 26 minutes ago:

Jeg er inne på tanken selv, men ble tipset om å installere en slik sak siden den krever stabilt 2.5a forsyning. 

http://www.dx.com/p/dc-12v-24v-to-dc-5v-3a-car-power-converter-w-usb-micro-usb-black-428274#.WUTerevyiUk

Jeg vet om flere som bruker slike med hell. Bygg eller finn en "prosjektboks" som er stor nok, så kan du feste både RPi, strømforsyning og andre ting inne i boksen på en fornuftig måte i stedet for å ha det liggende løst i båten.

.Snorre vet du hva den krever av amp? neppe mer enn 1.5 tenker jeg? Har selv testet ut flere 12v "mobilladere" som skal gi både 2.1 og 2.5a og ingen av de klarer å gi såpass mye så den kan holde liv i noe som trenger såpass. 

Jeg har også en Dell Venue pro 11, medfølgende 220v docking, men den har microusb for lading også. Den krever 2.1a og min 2.5a klarte ikke å lade denne, bare vedlikeholdsstrøm når den ikke hadde noe særlig load. I gjestehavn så er jo ikke dette noe stort problem siden man som regel har landstrøm, men tenker mest på uthavn og lengre strekk med seilbåten så mannskap kan slappe av med en film eller serie. 

Decco skrev 18 minutes ago:

Er det noe maks tak på hva man kan ta ut av sigarettuttak? mtp på amp. Kan det være at et eldre uttak ikke klarer å levere ut nok amp

Det er vel USB-pluggen som er begrensningen? De konverterer fra 12v til 5V og er ofte laget etter en spesifikasjon så de tilbyr f.eks. 1A, 2.1A, 2.5A eller annet pr utgang.  

Tidligere var det vanskelig å finne slike plugger med mer enn 1A, men nå er gjerne 2.1A minimum. Noen er ratet til 2.1A, men det er ofte tilsammen på begge USB-utgangene, så her må man lese spesifikasjonene.

Tenker ikke på selve pluggen, men uttaket i båten. Har en plugg som gir 2.5a på ett uttak, men hvis man bruker begge så er det 1.2a pr. uttak. Men ved test av ladeevne så sier den 1500mah, ved strøm så gir samme kabel meg 1800mah . Derfor jeg lurer på om det er noe "tak" i selve utgangen fra bil/båt 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...