Jump to content

Volvo Penta DP290 spesialverktøy i Kristiansand?

175345

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg var uheldig å komme borti et skjær her om dagen og det resulterte i at jeg må bytte min J5 propeller.

Tenkte å gjøre dette mens båten var på vann siden jeg ser ut til å få grei tilgang når aggregat er tiltet helt opp.

For å gjøre det enklest så ser jeg for meg at jeg trenger spesialverktøyet til VP.

Jeg veit det kan gjøres med vanlige verktøy, men for å minske irritasjon på kleine vannpumpetenger osv så tenkte jeg å høre med noen i KRS som var villig til å låne meg dette en dag, gjerne førstkommende søndag.

Om noen har erfaring med å bytte propeller på båt stående i vann så tar jeg gjerne imot tips ;)

IMG_1198.jpg

Jeg byttet propeller på 290 DP mens båten lå i sjøen på vår forrige båt. La hekken mot en flytebrygge og lå på magen på brygga og arbeidet. Brukte vannpumpetang på mutteren for fremste propell, gikk helt fint det. Dette var ved påsketider og kaldt i vannet så jeg måtte ha noen pauser for å varme hendene. 

Det er en fordel om det ikke er veldig dypt slik at du har mulighet til å fiske opp ting igjen om du skulle miste noe. Og husk å skylle verktøyet godt i ferskvann etterpå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...