Jump to content

Lakking og bruk av Farm

FreddyB

Recommended Posts

Oki..

Skal til å lakke trebåt, men er litt usikker mtp. bruk av Farm etc. Det er for tida VELDIG store glipper i bordgangane på trebåten min (27 fot kravell).. Tidlegare har det vore kitta, men denne har forsvunne jamnt og trutt. (Båten har stått alt for lenge på land..) Det eg lurer på i samband med dette er jo sjølvsagt:

1. om eg må kitte opp båten igjen :confused:

2. om dette skal gjerast før påføring av Owatrol D1/2 (Total newbie..) :crazy:

3. om eg kan satse på å bruke Farm i staden for kitt, og anta at båten trutnar likevel :diving:

Treng verkeleg hjelp av trebåtgutta her inne no, gitt.. For eg er heilt ute og :sailing:

Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip..

Forland Plattgatter - Olida.

1. Umulig å si uten bilder. Du kan prøve med smør og se om det trutner noe.

2.ja

3.Farm er for sprekker som er for store til å trutne. Fåretegl er til å bruke på store sprekker som i teorien bør trutne.

Er Umulig å si om en sprekk vil trutne eller ei uten å ha sett de.

Edited by Trym (see edit history)

hei sann :smiley:

Jeg er ikke helt sikker på fremgangsmåte når det gjelder kravellbygge men her kommer mine tanker om det:

Det er jo forskjell på om du tenker på under eller under vannlinjen så hvis jeg begynner med under vannlinjen.

hvis det er store sprekker så må det nok fylles opp med noe og da ville vel jeg brukt tjærehamp og eventuellt farm.

det kittet som ble brukt er nok sikkert linoljekitt som kan lages ved å koke sammen linolje og kritt tror jeg det var. men om det er noe bedre enn tjærehamp og farm tror jeg ikke. (vel det kan nok være at det er noe mykere slik at trutningen ikke blir sperret ev hampen...?)

så er det grunning og bunnstoff.

Over vannlinjen er det ikke noe pent med farm og hamp, så der er nok et slags kitt og foretrekke. jeg ville vel smurt inn hele det renskrapete skroget med impex (eller noe annet råtehindrene) så kittet, finpusset, mettet med olje (D1) og tilslutt lakk. (D2 eller annet)

men kan du ikke komme opp med noe mer info om hvor problemene er ?

Bilder er informativt !... ?

PS en nettside du bare må ha er Trebåtakuten

Der finnes det uendlig med svar på alle slags trebåter!

Lykke til

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Bilder skal bli..

Her er mellomrommet mellom bordgangane langs skutesida.. På det galnaste er det 6-7 mm opning. :crazy: Det ligg gammal kitt i mellom endå, men denne må vel fjernast før eg evt. kan kitte på nytt?

Bilde

Bilde

Under vannlinja er det bedre, men likevel.. Ikkje så bra bilder dette her, men..

Bilde

Bilde

Jeg viste det var noe vi glømte å hive på st. Hansbålet. he he neida

Sprik mellom eller i bordganger over vann trutner ikke. Her bør du drive inn tjærehamp mellom borda. ikke. Dette er imidlertid ikke så viktig, da du kun vil få noe "splashing" inn i båten når bålgene slår opp på sprekkene.

Under vann ser båten ikke så gæærn ut. Du kan velge om du vill drive opp båten på nytt, eller bare kline på talg - fett - tech7. Å drive (rive ut garnet, for så å hamre nytt bommullsgarn opp imellom borda)opp båten på nytt er en hard jobb. Du kan tjene på det da den trutner mye lettere i mange nye år. Jeg hadde ikke giddi å gjort en dritt med det under vann. Bare klint på fett. Over vann hadde jeg sparkla med linkitt. Da ser du åssen det går. Er det et helvette å få den trutt, kan du ta drivejobben til vinteren. Da er det dessuten lettere fordi borda terkker seg max sammen når det er kaldt og tørt. Lykke til

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Jeg viste det var noe vi glømte å hive på st. Hansbålet. he he    neida

Hehe.. Vurderte å sette den på høgkant og gjere noko med det, men..

Etter å ha jobba litt med den i helga, syns eg den fortjenar ei anna skjebne!

Bilde

Det er i grunn over vannlinje, i mellom borgangar som bekymrar meg.. Eg ser jo av tidlegare kitting at det har vore ganske tett tidlegare. Reknar med (på ein måte) at dette skal bli tett igjen, men eg er neimen ikkje sikker. Ser det og an til at mellomrommet mellom borgangane har blitt mindre i løpet av helga. Har brukt 12 liter amerikans terpentin samt 10 liter Owatrol D1 i skrog/overbygg no, så litt må det vel monne..

Har vurdert å dreve oppatt båten, men eg trur at det blir til neste år.. No må eg prioritere å få vatn under skroget.

:rolleyes:

Men takk for alle svar så langt!

Må ikke finne på og skrote den, da kommer jeg og henter den :lol:

Du kan jo sette på hagespreder under båten noen dager og se om den trutner nok.

Hvis ikke må vel dreving til.

Har drevet detti ut under vannlinje eller har det ikke vært noe der :confused:

Det er plassar inn i mellom der eg kan dra ut ein form for gummi (?) :blush: mellom borgangane under båten. Elles er det mykje fordi båten har stått på land i all æve amen, i alle fall sidan 2002. :cryin: Og lagra eitt år på asfalt! Det er ganske dumt på sommaren, har eg innsett.. :headbang:

Har vurdert trikset med vannspredaren, ja. Trur eg kjem til å teste ut den varianten, men dette må vel eg vente med til eg har skrapa og behandla med bunnstoff..? :blush:

Yay, føler meg som ein glad amatør her, gitt.

Noko som gjenspeilar seg i det faktum at eg trudde at om eg skulle bruke linolje, så måtte eg kjøpe linolje for å koke den sjølv før eg førte den på båten. Men så oppdaga eg i dag at den lokale sjappa har "ferdigkokt".. :rolleyes:

Huff..

Morsomt med trebåt, ikke sant!

Min har også stått leeeenge på land, men når den først er satt ut blir den liggende ute!

Den skal nok ikke opp igjen før om 2 år for slipping!

Skraping av rur og nytt bunnstoff, og ett strøk med Benar er det som gjøres.

Resten taes på vannet :yesnod:

Spørs om du ikke må dreve under vannlinja gitt, tror jeg ville gjort det i stedenfor andre lettvinte løsninger!

Lurer på om det kan være noe sikaflex greier du har dratt ut som er gummiaktig

Oki.. Er det tjæredrev det heiter? Prøvde å finne hos Maritim, men ikkje eingang det greier eg. Hehe..

:headbang:

27 fot, lurer på kor mykje eg bør kjøpe meg (om eg finn, that is..)