Jump to content

Er Raymarine C80 "plug and play" med nyere Raymarine plottere?

Horst

Recommended Posts

Jeg har en kranglete Raymarine C80 som jeg er lei av å sende på reparasjon da den ikke leser kartbrikken. Det jeg lurer på er om tilkoblinger etc er kompatibel med nyere Raymarine plottere slik at jeg slipper å trekke nye kabler?

Kartplotteren er innfelt, finnes det adapterplater som jeg kan sette inn slik at den passer i eksisterende utsparing?

Problemet er forsåvidt også at jeg har radar så alt må byttes, en kostbar affære.... 

C80 benyttet SeaTalk og NMEA mens nyere plottere fra Raymarine benytter SeatalkNG og NMEA 2000. Du trenger interface som konverterer mellom disse.. Har du giver fra f.eks. dybdemåler, fartsmåler eller vindmåler så trenger du en interfaceboks som konverterer disse til SeaTalk NG.

Når det gjelder radar finnes det, som du vel allerede har funnet ut, ingen annen løsning enn å kjøpe ny antenne..

Edited by Lazyjack (see edit history)

Det dukker jevnlig opp brukte, men da må du følge med å ha budsjettert ferdig. Ofte selges kpl pakker med radar, og i vinter gikk de for 8-10.000.-   

I  vinter bytta eg ut min C80 med rd218  antenne mot litt nyare bruktpakke C120w med rd424 digital antenne.  Etter litt bruk ser eg at dette byttet gav ikkje nevneverdig betre utstyr.  Så min anbefaling er å leite opp ein brukt C80 eller gå for ønsket utstyr i heilt nytt. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk