Jump to content

Forskjell på toppfart ettersom antall passasjerer øker 2takter vs 4 takter (30hk)


Campingcruisern

Recommended Posts

Siden vår 2-takter 30 hk Yamaha fra begynnelsen av 90-tallet sviktet, så kjøpte vi oss en helt ny 30hk Mercury (4-takter)

Toppfart målt med den gamle motoren var kanskje 23-24 knop max. Den var dog helt oppi 20 knop med hele familien på 6 i (Far, mor, to tenåringer, en 6-åring og en 4-åring)

Den nye motoren har vi målt til 25 knop med bare gubben og gubben + 1 tenåring i. Med Far, mor, 6-åring, 4 åring og en av tenåringene klarte vi dog bare max 10-11 knop.

Er det vanlig med så stor forskjell mellom få og mange passasjerer med en 4-takter?
Vi har også problemer med å få båten til å plane når antall passasjerer øker. Fra forhandler har vi blitt anbefalt å skifte til en mindre propell.

Noen andre som har hatt lignende erfaringer?

Link to post
Share on other sites

har sett det samme..   en 4T motor har en flatere dreiemomentkurve , dvs den er sterkere helt på lave turtall , samt har gjerne mer turtall på topp.  Mens en 2T ofte er merkbart sterkere i mellomregisteret , gjerne akkurat det turtallsområdet hvor båten skal opp i plan.   

 

Propell med mindre stigning vil helt klart hjelpe.   Har dere turteller?  hva sier den isåfall er maks turtall med få i båten?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

er det en sånn? 

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/fourstroke/25-30-hp/

ser de har anbefalt turtallsområde 5250 - 6250  - dere ligger altså under minimum anbefalte turtall , og da har motoren for tung propell for båten og sliter dermed tungt. 

På 4T så vil jeg alltid anbefale å legge seg opp mot maks anbefalte turtall med lett last  - da får man mer krefter også med mer folk i båten. 

 

Så da må dere lese av merking/dimensjon på propellen som står på, og få en som er gjerne 3" mindre stigning , så får dere se hvordan det funker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det vil helt sikkert merkes godt , mulig dere mister bityelitt toppfart alene , men vil gå mye bedre med last

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 24 minutes ago:

er det en sånn? 

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/fourstroke/25-30-hp/

ser de har anbefalt turtallsområde 5250 - 6250  - dere ligger altså under minimum anbefalte turtall , og da har motoren for tung propell for båten og sliter dermed tungt. 

 

Er forøvrig den motoren ja ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...