Jump to content

Gule sider app - følger ikke båten..?

R.O

Recommended Posts

Hadde også dette problemet og tok kontakt med "gule sider". Fikk etter lang tid svar om at ingen hadde rapportert det problemet. Men plutselig virker det igjen og faller den på nytt ut så dr..jeg i hele appen. Synd for den var god.

• 1 year later...

Noen som fortsatt bruker Gule Sider sin sjøkart app?

Jeg har akkurat tatt den i bruk med offline kart, men fikk ikke kartet til å følge båten. Er dette fortsatt et problem, eller er det en innstilling jeg ikke har funnet?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Gule sider virker fint hos meg. Men er du sikker på at du har GPS signal? Min har litt problemer med å finne satelittdekning når jeg er inne i båten. Men når den først har fått signal henger den godt på.

Jeg bruker fortsatt gule sider, men kun som supplement til plotter. Får ikke appen til å følge båten, men så får jeg heller ikke Navionic til å følge båten - lastet ned på iPad for noen uker siden...

Har Huawei brett, GPS fungerer som den skal og viser alltid posisjonen. 

Skal prøve MaSa sitt tips og se om det hjelper

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

På Apple,  så er det vel ikke alle brett og telefoner som har gps, bruker basestasjoner til å plassere og da kan det vel hende at det går litt i rykk og napp.  Android enheter har gps og fungerer om du tilater appen tilgang til gps.

Aileen ll

Ser at norgeskart.No i nettleseren har bedre sjøkart en de andre appene.

Her er : ut.No med sjøraster, gulesider, navionics og norgeskart.No,  med nogenlunde samme utsnitt

Screenshot_2019-06-10-11-05-14.png

Screenshot_2019-06-10-11-06-23.png

Screenshot_2019-06-10-11-07-47.png

Screenshot_2019-06-10-11-09-10.png

Aileen ll

Det krysset med røde prikker i Navionics er veldig forvirrende, ser ut som den varsler skjær, men det kan fort være en grunne på 2-3 meter som mange av oss går fint over....

• 3 weeks later...
On 6/9/2019 at 10:36 PM, vindmann said:

Har du iPad med kun wifi, så har den ikke satelittmottaker. Kanskje det er problemet?

On 6/10/2019 at 12:33 AM, MaSa said:

Den følger bare hos meg om jeg låser kartet.

uten å ha låst kartet så følger den ikke alltid 

On 6/10/2019 at 9:22 AM, JonnyBoy said:

Har Huawei brett, GPS fungerer som den skal og viser alltid posisjonen. 

Skal prøve MaSa sitt tips og se om det hjelper

On 6/10/2019 at 11:14 AM, aileenll said:

På Apple,  så er det vel ikke alle brett og telefoner som har gps, bruker basestasjoner til å plassere og da kan det vel hende at det går litt i rykk og napp.  Android enheter har gps og fungerer om du tilater appen tilgang til gps.

iPad med og uten 4G har også GPS. Den bruker det som heter A-GPS, eller Assisted GPS. Den bruker mobilceller, wifi og GPS for å sette lokasjonen din kjappere i apper. Utfordringen med A-GPS er at den bruker noe lenger tid å få en fix på GPSen noe som kan resultere i at appen ikke følger etter. Som regel er en løsningen på dette å benytte en ekstern GPS-mottaker. Finnes gode alternativer til både iOS og Android enheter. 

Har aldri vært ute for at Gulesider eller noen av disse appene ikke følger båten, hvis enheten oppnår kontakt med satellittene.

Bruker denne appen til å sjekke om enheten kan motta signalene:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chartcross.gpstest&hl=en

Har brukt alle de appene som er nevnt over, men har endt opp med å stort sett bruke Gulesider sin. Noen apper gir rett og slett for mye informasjon slik at når man skal ha et oversiktsbilde i løpet av et brøkdel av et sekund, så mister man litt oversikten. Synes Gulesider sin app gir akkurat det man behøver og god oversikt.

Ved seiling så synes jeg at en litt stor mobiltelefon fungerer bedre enn ett nettbrett på grunn av at man har behov for å bevege seg litt rundt omkring og å putte "tingen" i lommen. For motorbåt så er det mulig at nettbrett kan fungere best.

Har ellers aldri hatt behov for ekstern antenne. Hvis man sitte i "styrhus" så kan det nok være at signalene mottas best nær vinduene. (Gjelder også bil og fly.)

hassanz skrev On 2.7.2019 at 1.44:

iPad med og uten 4G har også GPS. Den bruker det som heter A-GPS, eller Assisted GPS. Den bruker mobilceller, wifi og GPS for å sette lokasjonen din kjappere i apper. Utfordringen med A-GPS er at den bruker noe lenger tid å få en fix på GPSen noe som kan resultere i at appen ikke følger etter. Som regel er en løsningen på dette å benytte en ekstern GPS-mottaker. Finnes gode alternativer til både iOS og Android enheter. 

Dette mener jeg er feil på flere måter. iPad wifi har ikke satelittmottaker, den bruker kun wifi stedstjenester til å anslå området du befinner deg i. Assisted GPS brukes på iPhone og iPad wifi + cellular for å få raskere og mer nøyaktig posisjonering og her kombineres mobilnettverk med satelittposisjon.

Denne nettsiden viser spesifikasjonene for iPad wifi versus iPad wifi + cellular, og wifi-modellen har ikke mottaker for GPS og GLONASS:

https://www.apple.com/ipad-9.7/specs/

Vil anbefale å være ytterst forsiktig med å bruke en ren wifi-modell på sjøen, det er lett å tro at den gir posisjon i eksempelvis en navigasjonsapp, men det er altså basert på svært unøyaktige stedstjenester.

Nei, man kan selvfølgelig ikke bruke et nettbrett uten GPS satellitt-mottaker til navigasjon. Det vil være meningsløst.

Man bør også ha en eller annen testapp som man kan bruke til å sjekke at signalene blir mottatt tilstrekkelig godt nok.

18 hours ago, Arne2 said:

Nei, man kan selvfølgelig ikke bruke et nettbrett uten GPS satellitt-mottaker til navigasjon. Det vil være meningsløst.

Man bør også ha en eller annen testapp som man kan bruke til å sjekke at signalene blir mottatt tilstrekkelig godt nok.

Det finnes apper for å sjekke signal. 

Tidligere versjoner av ipad hadde ikke gps, dersom man kun hadde wifi versjonen. Jeg vet ikke hvordan det er med de nyeste modellene. 

Har en 4'de generasjon Ipad wifi liggende i en skuff. Har aldri brukt den noe større pga Android, som jeg synes fungerer mye bedre.

Ser at denne wifimodellen mangler GPS og da kan den jo ikke brukes til navigasjon.

https://support.apple.com/kb/sp662?locale=en_US

Kjøpte også den aller første modellen av Samsung nettbrett, og har det også i samme skuffen, men der er det en GPS som virker helt fint.

Edited by Arne2 (see edit history)

I gamle dager så var det forholdsvis vanlig å bruke eksterne GPS antenner som overførte GPS data via Bluetooth til nettbrett/mobiltelefon.

Ser at man fortsatt kan få kjøpt slike eksterne mottakere/antenner med Bluetooth overføring av data:

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/109827

Dette fungerer nok sannsynligvis litt bedre, teknisk sett, enn med en innebygd antenne ved at man kan plassere antenne/mottaker utendørs på et sted med gode forhold for mottak av GPS signalene. Samtidig så blir hele oppsettet mer komplisert enn hvis man har en Ipad/Nettbrett/mobiltelefon med innebygd GPS antenne.

Har prøvd dette prinsippet for mange år siden da denne måten å gjøre tingene på var ganske vanlig. Den gang så var det tekniske oppsettet for en slik ekstern antenne ganske komplisert, men det har vel sikkert blitt enklere.

I dag så er det nok sannsynligvis en enklere og bedre løsning, i de fleste tilfeller, å bruke en mobiltelefon/nettbrett/Ipad med innebygd GPS mottaker. Det er vel stort sett bare Ipad wifi som ikke har det.

Edited by Arne2 (see edit history)