Jump to content

Volvo Penta MD 19


Muhammed

Recommended Posts

Jeg har vært å kjøpt meg et prosjekt, i den står det en Volvo Penta MD19. Jeg har funnet ut at den yter 68 hk ved 4500 rpm.

Det står i databladet til motoren at en kan kjøre en time på 4500, og hvis du skal kjøre lengre må man ned til 4200rpm. Hvis motoren tåler det høye turtallet, da er det en kjempe motor.

Jeg har mistanker om at dette ikke er så veldig mye å ta vare på, og vurderer og bytte motor før jeg begynner å skru.

Men det ville være innteresant å høre om erfaringer med denne motoren.

Båten den står i er en 27 fots plattgatter som sansyneligvis trenger en større motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært å kjøpt meg et prosjekt, i den står det en Volvo Penta MD19. Jeg har funnet ut at den yter 68 hk ved 4500 rpm.

Det står i databladet til motoren at en kan kjøre en time på 4500, og hvis du skal kjøre lengre må man ned til 4200rpm. Hvis motoren tåler det høye turtallet, da er det en kjempe motor.

Jeg mener bestemt at MD 19 sin basismotor er Peugeot sin Indenor XD 88 - den samme motoren som satt i Peugeot 404 - en utrolig sliter!

 

Men, det er med denne som med mange av Volvo sine motorer - de prøvde å få FOR mange hester ut av den (for høyt turtall) noe motoren ikke er konstruert for. Vet om en som har denne i sin 27' tresnekk og han er kjempefornøyd - MEN han kjører den ikke over 1500 Rpm!! Da bruker den mindre enn 2lt/timen!!!

 

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter vet du om dette er en typisk snekkemotor? På 3000 rpm yter den ca 40 hk og det er ikke mye på en slik båt som jeg har. Jeg kan ikke se for meg at man kan marsje med mer enn 2500 rpm på den. Ligge å dure med 4000 rpm, kan bare tenke meg støynivået. Jeg vurderer å sette inn en bensinmotor Volvo B 23, tror det kan bli den rimeligste løsningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...