Jump to content

Mange gleder med båtlivet, men hva gleder deg mest?

strawberry

Recommended Posts

Mange ting med båtlivet er kilde til glede, og listen kan bli lang! Tar allikevel sjansen! Ha en nypolert båt, alt om bord funker. Du har kjørt i fint sommervær, med noen friske sjøsprøyt! Du kommer til en trygg havn! Er det på en liten brygge der du kan skylle saltvannet av båten, samt koble til strøm, så er det ikke å forakte! Du sløyer den nyfiskede fisken, eller sjekker om feriepengene fortsatt blomstrer, for så å gå på en lokal restaurant, eller be dine medseilende på fiskemiddag ombord! Du kjenner at du er litt solbrent, og speilbildet du ser i refleksen i forbipasserende båtvinduer bekrefter dette!

-- Barna roper at de har funnet noe rart i fjæra, og du lar forfengeligheten fare, og du forklarer, eller undres sammen med barna! Det blir ikke mørkt, men midtsommerhimmelen holder lyset på 'svak varme' til morgengry! Du hører kun sjøfugl og svake stemmer, og enda fjernere et trekkspill som snart gir seg! - Du knepper ikke på kalesjen, hvis du er så uheldig at du har, men du våkner til en ny vakker, tørr og crispy dag!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Guest Avmønstret#

Kontrastene. Det å gli inn i en stille og fin havn etter en god seilas, gjerne en som har gjort en litt sliten, sulten og tørst. Når en har fått fortøyd eller ankra opp på svai, rydda båten, begynt med maten, tatt en pils, badet, kjenner at sola har tatt en del "utpå". Oppdagelsestur med ungene på land etterpå, solnedgangen. Småpraten i cockpit med et glass rødvin og ulltepper når en kjenner trøttheten begynner å ta tak. 

Dagen etter. Å luske seg opp før de andre har våknet. Sette vann på kok så stille en bare kan. Luske seg ut bak og ta et morgenbad i adams drakt mens den litt svake morgensolen såvidt har begynt å varme. Tørke seg i sola stående på akterspeilet. Ned og trakte kaffen, nyte en kopp alene i cockpiten mens en hører de andre begynner å våkne. 

Mer trenger jeg ikke. 

Dere har med de flotte skildringene sagt alt det jeg ville sagt.

Alikevel, friheten når man har fulle tanker, fullt kjøleskap og 3 uker ferie fremfor seg idet man tøffer ut av fjorden på vei ett sted. Da føler jeg at jeg kan reise verden rundt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hadde jo håpet på bare gode tilbakemeldiger/delinger! Fåfengt, men ikke umulig! Likte den med kaffen, må bare lære meg å drikke kaffe først! Kildevann gjør jobben inntill dess!

- Å flyte, herregud jeg elsker å flyte. Ikke som i å bade, men det å være på en ting som flyter. Det er bare helt fantastisk.

- Å gå sakte med båten med utsikt til fjell og fjorder. Helst for seil så det er stille.

Sakta sakta, elskling elskling.

- Å være tett med familien. Drikke kaffe, lage mat og spise den.

- Sent på kvelden under midnattssol med en Cognac og en sigarillo på dekk. 20 minutter med tid til å tenke og klappe seg selv på skulderen.

- Andre båtfolk. Å bli kjent med dem. Høre historiene deres og drømme seg bort.

- Å legge planer, igjen drømme seg bort. I år har vi flere planer enn vi har frihelger og ferie.

- Å fikse ting i båten. Det å gjøre ting som gjør at livet i båten funker bra. Elsker å dra ut og prøve siste oppgradering.

- Det å nå mål. Målene blir større etter hvert som man får mer erfaring. Det er en deilig følelse når man er på vei å oppnå et mål.

Herregud, båt båt båt. Digger faktisk hele greia med å ha en dille. Jeg er sjeleglad dilla mi er båt. 

Edited by Midtpinne (see edit history)

Er med hele veien, Midtpinne, men detter litt av med Cognac og en sigarillo! Bytt ut Cognacen med en GT, og sigarilloen med frisk luft, så er jeg der! :thumbsup: Likte forøvrig `flyte` analogien! Ja, jeg er i flytsonen når jeg er i båten! :wink:

He he, ja kona ville nok helst postet en post om den sigarilloen og lukta av den i tråden om hva man hater med båtlivet. En GT vet jeg ikke hva er.

Flytegreia er magisk.

Men mye av greia med båt for meg er det å mestre det. Ha en arena der man selv bestemmer alt. Nå er ikke det helt sant da kona bestemmer mye hun også, men vi er heldigvis på samme linje når det gjelder båtliv.

Ah, Gin Tonic, den burde jeg tatt. Må prøves, har ikke tenkt tanken, men kjenner at det kan være vært å prøve. Kanskje jeg får kona med på baugen under midnattsola en tur også.
:yesnod:

Midtpinne skrev for 6 timer siden:

Ah, Gin Tonic,  Kanskje jeg får kona med på baugen under midnattsola en tur også.

"Pouring Gin into a woman is like pouring petrol into a diesel car. You know at some stage during the night she will break down..."  Sitat John Bishop

Enig i det meste over, og i tillegg bålkos på skjæra, helst med en krabbegryte, men evt med noen selvfangede fisk eller til nød en pølsesnabb. Og Pils.

For ikke å snakke om når båten er i full harmoni med elementene, God bør med god seiltrim og en båt som duver taktfast og forutsigbart i sjøen mens det skummer rundt baugen. Da er det godt å leve :sailing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Spenningen ved å krysse skarpt mot vind og vurdere om jeg klarer neste odde på dette slaget eller om jeg må ta et "justeringsslag".

Gleden ved å klare odden, få litt mer rom på kursen min og slippe litt ut på skjøtene og kjenne farten øker.

Gleden ved å ha en så gammel båt at jeg slipper å tenke på å vaske av saltvann. Det har den tålt siden 1985 så det tåler den nok noen år til.