hebbelille Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Hei. jeg har en Regal 2550 2000 modell med en Volvo penta 5.0 GI V8 Bensin drevet er Volvo penta SX-Dupo prop. Når jeg ser i manualen til motoren så står det at den skal ha max turtall på 4800-5000. per i dag har båten F4 propell sett, og ligger på 5800 - 5900 rmp ved full gass (wot) Så har jeg forhørt meg lit rundt og deriblant har jeg fått høre at en størrelse opp vil gjøre at motoren går ned ca 800 rpm. Men etter vert som jeg har fått svar fra forskjellige steder, så har jeg fått forskjellig info. Noen sier jeg må opp 1 en annen sier jeg må opp 2 og den tredje sier opp 3 størrelser. Jeg tenker da at nå er tiden inne får å høre med dere som er kyndige her inne hva dere tenker om dette? Båten blir brukt til familie turer der vi tar livet med ro og stresser ikke, og da blir det å legge den i plan på de lengste etappene, 22-26 knop kan hastigheten da være. Men båten blir også brukt mye til div vannsport, og da er det greit å komme fort opp i plan. men heller ikke her blir båten brukt med fult på drag. men de gangene vi faktisk ønsker å dra på å ligge i 30-35 knop så er det jo greit å ikke ligger på 5800 rpm og når vi da ligger i 26 knop så går den jo egentlig lit høyt på turtall da også. Tar i mot all info med stor takk. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Feil propell på båten.". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Quote Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Dieselmotorer har gjerne ~400rpm endring per propellerstigning men det kan bli noe mer på en bensinmotor. Motoreffekten din øker nok ikke noe over 4800 så det kan hende du bør øke flere steg. Jeg har to sett F6 som du kan prøve med. Quote Link to post
hebbelille Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Hei DieselDahl, det hadde jeg satt veldig stor pris på, Om det skulle vise seg at F6 er rette duo propellen får båten, er du interessert i å selge et sett? eventuelt pris på de? har sjekket lit på finn, får å se hva som er til salgs der, å der var det et F5 og et F6 til salgs, men kunne jeg ha testet får å se så hadde jo det vert det beste. Var lit skeptisk på å kjøpe et av de få så å oppdage at det var feil. kan du sende meg en PM så avtaler vi resten der? Quote Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Recommended Posts