Jump to content

Quick varmtvannsbereder i Saga 310 blir ikke skikkelig varm

MortenSørlie

Recommended Posts

Etter første helg med vår nyinnkjøpte bruktbåt har jeg følgende problem med varmtvannsbereder:

Når jeg tapper varmtvann er dette kun varmt i noen sekunder før temperaturen synker mot lunken. Venter jeg så noen minutter får jeg igjen noen sekunder med skikkelig varmt vann, deretter lunkent. 

Flow-vrideren på berederen står på maks varme, og det oppfører seg likt fra alle kraner i båten. Jeg manglet både verktøy og motivasjon for å starte å undersøke nærmere på jomfruturen med hele familien ombord, men håper å få sett på dette snart. 

Tips på årsak og hvor jeg bør begynne?

Kan være greit å sjekke at tempen på vannet i tanken. Er det tilfredstillende så er det blandeventilen på berederen. Om du har det kan disse fryse istykker og da får du ikke riktig temp ut. 

blueline skrev 13 minutes ago:

Kan være greit å sjekke at tempen på vannet i tanken. Er det tilfredstillende så er det blandeventilen på berederen. Om du har det kan disse fryse istykker og da får du ikke riktig temp ut. 

Takk for godt tips, det skal jeg sjekke nærmere. 

Hadde akkurat samme greie på vår Saga 29 forrige sommer. Men det var varme elementet som var gått, det var

lett å både se og lukte når vi fikk det ut. Inn med nytt og da byttet vi blandeventil og i samme slengen.

Var litt krøkkete å få ut selve varme elementet, mener det satt en 50mm mutter eller noe sånt i senter av tanken

som måtte løsnes...

MsFortuna: takk for svar. Min fusker med varmen også ved oppvarming via kjølevann, altså etter at motoren har gått en stund. Da er vel ikke varmeelementet i bruk?