Jump to content

Propellvalg, Nor-Dan 6100 m/ Suzuki DT140 EFI


Bergsholmen

Recommended Posts

Hei.

Har ein Nor-Dan 6100 med ein Suzuki DT140 EFI som eg trenger ny propell til, så ville høre om noen har noen gode forslag.

Trenger propell som gir litt løft.

Motor var montert litt lavt, dvs ca. 2 cm cavitasjonsplaten ca. 2 cm under bunnen, har løftet den til knappe 2 over (2 hull opp), funket bedre med den propellen eg har på nå (Solas HR4 13x19),

men denne er for tung.

Har prøvet med litt forskjellige propeller: (Motor har turtallsområde 5250-5750omd.)

1. Solas 3x13.1/4x17 Stål     Denne ga 36 knop GPS 59-6000 omd. (Denne sto på båten når eg kjøpe den, men er litt kast i den så denne må byttes)

2. Ballistic 3x13.1/8x19 Stål  Denne ga 36-37 knop GPS 58-5900 omd. (hadde denne på gamlebåten som nå er solgt)

3. Solas HR4 4x13x19 Stål   Denne gir 30-31 knop GPS og 4900 omd. (Så denne er for tung) har og prøvd 17p utgaven av denne, den ga 5100 omd og samme topphastighet som 19P

forskjellen er bare cruisehastighet og kjapphet i båten. (Likte best 17p, men bare lånte den for å teste)

 

Er litt forundret over overgangen til 4 bladspropell som med 1 pinch høyere (og litt mindre diameter) senket turtallet med over 1000 omd i forhold til Solas 17P 3 blader.

Syns det virket mye?

Tenker derfor at det blir tilbake til 3 blader..

 

Så har eg og liggene ein Alu. propell Husler 3x13.1/4x17 som eg tenke å prøve, bare for referansen.

 

Noen som har forslag om hva eg burde bruke her?

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

http://www.turbo-props.com/products/turbo-1-series_t1s.php

Suzuki har en girutveksling  som er ulik mye annet. De satser på noe saktegående propeller og mener effektiviteten blir bra med dette oppsettet. Men da trenger man propell med større diameter for å utnytte dette. Det er noen som lager litt større dia til Suzuki - slik som Turbo1 her i linken med 14" dia. Denne i 18' pitch ville kunne gi deg baugløft og har godt grep til å monteres litt høyt.

 

Link to post

Det er sant som du sier ang. Suzuki, men det gjelder vel først å fremst 4 taktere, mener eg.

 

Min motor har utveksling på 2,08 og 4,25" girhus. 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Hei igjen,

jeg må innrømme at jeg var usikker for DT140 EFI er ikke blant de motorene jeg har i hodet. Jeg husker 150 hk versjonen med 1.86 gir, men denne trodde jeg var DF 140 med 2,58 som er 4t.

At de hadde en 2,08 for 2t 140 var jeg ikke klar over.

 

Men du trenger løft - jeg antar at baugløft ville gi deg god oppførsel for dette skroget, Turbo1 som jeg foreslo vil gi deg mulighet til godt grep og baugløft, om du velger std 13 og litt dia eller 14". Denne er en "kopi" av Mercury LaserII som også finnes i 4,25 og som er en veldig lik propell. Dette er de to raskeste, med baugløft og godt grep til heising av motor og grep i svinger ved trimming propellene til 4,25 girhus. Laser II er enkel å finne brukt på ebay og finn.no/blocket.se.

 

Det er langt færre gode propeller til det lille huset enn til 4,75 så det er relativt enkelt å anbefale disse så lenge du ikke har helt sære behov.

Link to post

Høres bra ut. 

Turbo1 leveres og med "løs Hub" som er switchbar med Flo-torc, Rubex, vortex osv?

For denne "huben" har eg ?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 2 weeks later...

Testet i dag TP Hustler Alu.propellen (som er 3x13,25x17).

Men fikk med denne og "kun" 5000 omd. Og 30 knop..

Det vil si at med 3 forskjellige propeller får eg ca. 5000 omd og ca.30 knop?

 

Virker for meg som at der er noe anna galt med motoren, mister krefter over 5000 omd. Eller noe.

Har masser av kraft til å på med opp til Ca. 5000, deretter vil den ikke heilt meir. (Skal teste med original turteller, stoler ikke heilt på Faria'en som eg har nå.) Får den over 5000 ved å tilte ut så propell ventilerer, men spretter ikke høyt opp då heller.

Men kjenner ikke noe på motoren i form av fjusking, hosting el.sånn. 

 

Motor var i orden i fjor høst, men har ikke fått den over 5000 omd i år.

Har og løftet motoren på akterspeilet i vår, den var montert lavt.

Det har heller ikke hjelpt på anna en at marsjfart har blitt høyere og at båten kjennes bedre/lettere ut i sjøen.

 

Kan eg ha problem med bensin tilførsel? Får ikke nok på topp? Ville en ikke merket dette på et vis, hosting eller noe?

Eller kan det være tenningsrelatert?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...