Jump to content

Joda 8100 TC brukbar å fiske fra?

Kowo

Recommended Posts

Hei folkens.

Har tidligere hatt kun småbåtar med utenbords motor,og tenker no på å sjå etter ei snekke. Eg vil ha ei med akterkabin for ungen og eventuelle gjestar.Mor sjølv og eg ligger gjerne framme.

Vi er alle glade i å fiska og vil gjerne at båten skal vere egna for slikt også,gjerne kasta ut ei teine også.

Eg lurer eg lurar derfor på kordan desse snekkene med u-sofa er egna til dette? Slik eg ser dei på bildar ser det ut som at man må enten sitta på kne oppi sofaen (noko som i mine øyna ikkje ser ut som det beste med tanke på krokar,sjøvann og ikkje minst fisk?),eller  å måtta gå gjennom luka framme for så å sitta på baugen.

Eg veit det finnast mange andre løysningar med benkar i staden for u sofa men no er det denna Jodaen eg lurar på. Er det tungvint å fiska frå den?

Vi vil gjerna ha ein riktig flott dekksplass med ein flott,stor god sofa men også mulegheitar for fiske.

Alle båter kan det jo fiskes i fra, men da med litt extra omtanke når det gjelder søl i fra fisk/blod/saltvann etc. Jeg har selv hatt flere snekker og day-cruisere som jeg har greit fisket i fra , men har jo hatt f. eks. en stor dunk etc til å ha fiskeni, i tillegg flyttet på puter og lignende for å unngå altfor mye søl og flekker på inventar. Men det er jo klart at båten du nevner, ikke akkurat er noen "drøm" å fiske i fra, da ville jeg vel valgt en mer åpen båt med noe mere dekksplass til fisking i fra.

5 hours ago, LM 605 said:

Alle båter kan det jo fiskes i fra, men da med litt extra omtanke når det gjelder søl i fra fisk/blod/saltvann etc. Jeg har selv hatt flere snekker og day-cruisere som jeg har greit fisket i fra , men har jo hatt f. eks. en stor dunk etc til å ha fiskeni, i tillegg flyttet på puter og lignende for å unngå altfor mye søl og flekker på inventar. Men det er jo klart at båten du nevner, ikke akkurat er noen "drøm" å fiske i fra, da ville jeg vel valgt en mer åpen båt med noe mere dekksplass til fisking i fra.

Ja, dunker og flytting av puter er ein sak eg reknar med, men når det kjem til sjølve fiskinga ser eg for meg at det kan vere litt tungvint å fiska frå sofa. Den er vel ganske lav, og man må vel då sitta på kne, mens ein båt med dekksplass kan man stå oppreist og fiska frå. Joda er ein lekker båt med ein flott sittegruppe, men det er ikkje mye dekksplass og boltra seg på der nei.

fluefiskeren skrev 41 minutes ago:

Har selv hatt denne båten, og nei ,den er ikke brukbar å fiske fra. 

Vil vel egentlig si meg enig her, kommer naturligvis an på hva man mener med "fiskebåt". Alle båter kan man jo fiske i fra, men hvis fisking er den dominerende delen av båtbruken, så må jo båten ha "glatt" dørk m/selvlensing, etc, gjerne med en liten fiskekum eller lignende under dørk. Finnes jo mange fritidsbåter i dag som er godt tilrettelagt for fisking.

Har en Joda 8100TC selv, og er veldig fornøyd med løsningene på båten. Noen velegnet fiskebåt er den imidlertid ikke. På min båt virker ryggputene å være fastskrudd. Jeg har i hvert fall ikke funnet ut hvordan jeg kan få de av. De er trukket på nytt med sånn typisk blått stoff som mange ulike båter ble levert med, og jeg har ikke lyst til å få fiskeblod på disse. Dekker de derfor til med noen gamle håndkler når jeg prøver fiskelykken. En dorsk torsk i ny og ne er derfor ikke noe stort problem, men å hale 100 viltre makrell blir fort veldig grisete. Da bruker jeg heller gummijolla. 

Ved stille vær, så er det selvfølgelig veldig fint å sitte fremme på båten å fiske.

• 2 weeks later...

Det er det eg tenkar også,at man må frampå baugen for å fiska.Eg vil nok fiska ein gong i blant,men då med ein pilk/harper av tre.Eg ser for meg at ein må på baugen for å få til slikt i Jodaen. Å fiska i dårleg ver vil eg uansett ikkje gjere.Først og fremst er det ein turbåt eg skal ha,men å fiska og kanskje kasta ut ei teine no og då også.Eg ser også på andra båtar som har ei god og smart planløysning til å dekka dei behova,og det nærmaste eg då kommer er Nidelv 26.Der har man god plass ved den eine sida slik at man kan fiska frå dekk.Ein flott sofa har den også.