Jump to content

Råd ved kjøp av båt 18' til 19'


Hullivannet

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe meg et nytt (les godt brukt) hull i vannet til å kaste penger i :lol:

- og da er det gjerne noen spørsmål man gjerne stiller til andre enn selgeren..

 

Valget står mellom en '72 Selco 18fot med vp115/250 drev og en '79 Fjord 19 HT (tror modellen egentlig heter Fjordwing 19) med vp115/100 drev (ukjent om 100 a eller b).

 

Er det noe spesiellt jeg bør se opp for på disse båtmodellene??

 

Og dessuten - og dette virker litt skremmende for en tidligere seilbåt-mann som var vant til å bruke

2-300,- kr på diesel pr sesong - hva kan jeg belage meg på når det kommer til bensinforbruk??

Skal bruke den på en innsjø, så det blir ikke så mange timene jeg får kjørt av gangen, men alikavel...

 

BS

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken båt blir smag og behag. Begge er gode sjøbåter. Mulig Fjordwingen har litt høyere status.

Motorene er greie på begge to, lette å overhale selv, og billige deler. 250 drevet er et mer moderne drev enn 100 drevet, og sikkert lettere å få deler til, og sikkert flere som kan reparere det. Hvis 100 drevet går i filler, er vel ingen i dag som jeg vet om som kan dette. Verkstedbok får du fra VP og deler har de i Sverige untatt konene.

 

Drivstofføkonomi er ikke så ille, mellom 10 og 15 liter i timen. Går du full spiker blir det opp mot 20 liter. 50 K er for mye for Selcoen, da skal den være et smykke med alt nyoverhalt. Jeg solgte min Selco 18 i fjor høst med nyoverhalt motor og 100 drev, relativt pen og skikkelig båt, for kr. 25000,- Fjord'en ligger nok noe høyere i pris, da den er en mer sjelden båt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...