Bodehode Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg har er VP AQ145. Fikk lekkasje fra sjøvannsiden på kjøleren med resultat i en liten (nesten umerkelig) stråle med sjøvann ned på reim-strammer. Dette er nok en gammel synder, for det så ikke ut bak dekslene... Reim-strammeren rustet og låste seg :-( Skulle ta opp å ordne dette, og ser jeg at øvre reimhjul er 3-4 tenner feil. Har nå lest trådene: vp-aq145-registerreim-har-sklidd-fremover bytte-av-registerreim-volvo-penta-aq145-b Men, både i bildene til Adeneo og i workshop-manual er det et bilde av øvre reimhjul som ikke er likt mitt... Har merke på øvre reimhjul, men er usikker på hva som defineres som topp. Har lånt et bilde fra registerreim-tråden og markert hva jeg tror er merkepunktet, siden det ikke er likt bilde i manual. Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Internett er en fantastisk greie :-) Litt googling så fant jeg en video som forklarer dette bra. Siden det er merker på registerreimen lar det seg løse med posisjonen til kamdrevet. Volvo Red Block Engine Timing Belt Walkthrough Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Da er det demontert... blir spennende å se om det går like bra å montere sammen... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Det går nok helt fint, å skulle du være uheldig å sette reima feil, så ryker i hvert fall ikke hele motoren, eneste konsekvens er normalt at den ikke starter. Dersom reima har merker, så skal de normalt stemme ganske bra. Jeg pleier å begynner å tre på i bunn, men har du kun kamdrevet å gå etter så trer du selvfølgelig på øverst først, strammer opp på motsatt side av strammeren, ned mot det midtre hjulet og rundt hjulet på veiva, å strammer så opp med strammeren. Det er rimelig rett frem. Quote Link to post
Bodehode Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Har gjort klar strammer til reg.reim. Ser det er en forskjell på den nye orginale VP strammeren og den gamle ødelagte. Mistenker den gamle kan være "bil" modellen... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 (edited) Da er strammer montert og timingmerkene markert hvit og satt i riktig posisjon. Edited June 21, 2017 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Siden merket på reim og nedre reimhjul ikke ligger til hverandre når reim er montert gjorde jeg som Adeneo anbefalte, på nederste reimhjul først, kontrollere posisjon, reim/reimhjul også resten. Takk for tipset. Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Ser det har vært flere som har spurt om temaet klatring på registerreim, jeg roterte motor med reimstrammeren løst festet, resultatet var at registerreim startet å klatre. Dro etter strammer så den satt ordentlig, problem løst. Nå var anleggsflate og strammer rengjort og uten smuss, så den la seg riktig på. Bare et tips :-) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Voila, der var reima på plass, nå er det bare å montere resten igjen... så blir det prøvestart :-) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted July 1, 2017 Author Share Posted July 1, 2017 Nå er motor straks oppe å går, men jeg har litt problemer med tenningen... på bilde vises posisjon til fordeler, det er slik jeg fikk til å starte den. Men den går ikke helt etter boken, se YouTube-film. er det noen som har råd og tips til en litt oppgitt motorskruer... http://www.youtube.com/watch?v=aSa20kPK6Eg Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted July 1, 2017 Author Share Posted July 1, 2017 Når merke på kam er på riktig sted, sylinder 1 er på topp, ser veiv og rotor slik ut... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted July 1, 2017 Author Share Posted July 1, 2017 Har plukket ned for kontroll av registerreim. ser rett ut, når kam er i posisjon er stempel sylinder 1 på topp. tenning ser da slik ut: Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted July 3, 2017 Author Share Posted July 3, 2017 Ingen som har tips eller trix til videre feilsøking? Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
rippie Posted July 3, 2017 Share Posted July 3, 2017 På min var reimhjulet som viser grader feilmontert, så den viste veldig feil. Kan det samme ha skjedd på din motor? Quote Link to post
kromfelgen Posted July 3, 2017 Share Posted July 3, 2017 Har opplevd at splinten som holder reimhjulet til fordelerakselen på rett plass har knekt og at reimhjulet har forskjøvet seg i forhold til akselen. Prøv å løsne et og ett reimhjul og sjekk at de havner på rett plass og at splinten er OK. Quote Link to post
Bodehode Posted July 3, 2017 Author Share Posted July 3, 2017 (edited) Jeg løsnet reg.reim og flyttet det en tann på tenningshjulet. motoren startet, hurra :-) Men fikk bare 0-5 grader fortenning ved 1000-1200 rpm når fordeler var rotert Max med klokken. I boken står det 4 grader ved 750rpm. Så dere er nok inne på noe. Skal prøve en eller to tann til... jaggu ikke moro å justere tenning med registerreima, blir mye skruing av det gitt... Edited July 3, 2017 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted July 4, 2017 Author Share Posted July 4, 2017 Flyttet to hakk til på hjulet til fordeleren. Nå har jeg litt å justere på, fikk motoren igang å justerte litt mer fortenning. I går når dette ble gjort fungerte motor OK, litt mer fin tuning må til. Blir kaldstart test i dag :-) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kromfelgen Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 (edited) Om splinten mellom reimhjul og aksel er ødelagt er det stor risiko for at hjulet vil kunne fortsette å flytte på seg. Jeg ville tatt bryet med å ta reimhjulet helt av og sjekket. Ellers er jeg redd for at reparasjonen din kan være kortvarig. Edited July 4, 2017 by kromfelgen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.