Jump to content

VP AQ145 timing registerreim


Bodehode

Recommended Posts

Jeg har er VP AQ145.

Fikk lekkasje fra sjøvannsiden på kjøleren med resultat i en liten (nesten umerkelig) stråle med sjøvann ned på reim-strammer.

Dette er nok en gammel synder, for det så ikke ut bak dekslene...

Reim-strammeren rustet og låste seg :-( 

Skulle ta opp å ordne dette, og ser jeg at øvre reimhjul er 3-4 tenner feil.

Har nå lest trådene:

vp-aq145-registerreim-har-sklidd-fremover

bytte-av-registerreim-volvo-penta-aq145-b

Men, både i bildene til Adeneo og i workshop-manual er det et bilde av øvre reimhjul som ikke er likt mitt...

Har merke på øvre reimhjul, men er usikker på hva som defineres som topp.

Har lånt et bilde fra registerreim-tråden og markert hva jeg tror er merkepunktet, siden det ikke er likt bilde i manual.

 

 

1458144125.jpg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Det går nok helt fint, å skulle du være uheldig å sette reima feil, så ryker i hvert fall ikke hele motoren, eneste konsekvens er normalt at den ikke starter.

 

Dersom reima har merker, så skal de normalt stemme ganske bra.

Jeg pleier å begynner å tre på i bunn, men har du kun kamdrevet å gå etter så trer du selvfølgelig på øverst først, strammer opp på motsatt side av strammeren, ned mot det midtre hjulet og rundt hjulet på veiva, å strammer så opp med strammeren. Det er rimelig rett frem.

Link to post

Siden merket på reim og nedre reimhjul ikke ligger til hverandre når reim er montert gjorde jeg som Adeneo anbefalte, på nederste reimhjul først, kontrollere posisjon, reim/reimhjul også resten. Takk for tipset.

IMG_1322.JPG

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Ser det har vært flere som har spurt om temaet klatring på registerreim, jeg roterte motor med reimstrammeren løst festet, resultatet var at registerreim startet å klatre.

Dro etter strammer så den satt ordentlig, problem løst. Nå var anleggsflate og strammer rengjort og uten smuss, så den la seg riktig på. Bare et tips :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
  • 2 uker senere...

Har opplevd at splinten som holder reimhjulet til fordelerakselen på rett plass har knekt og at reimhjulet har forskjøvet seg i forhold til akselen. Prøv å løsne et og ett reimhjul og sjekk at de havner på rett plass og at splinten er OK.

Link to post

Jeg løsnet reg.reim og flyttet det en tann på tenningshjulet.

motoren startet, hurra :-) 

Men fikk bare 0-5 grader fortenning ved 1000-1200 rpm når fordeler var rotert Max med klokken.

I boken står det 4 grader ved 750rpm.

Så dere er nok inne på noe.

Skal prøve en eller to tann til...

jaggu ikke moro å justere tenning med registerreima, blir mye skruing av det gitt...

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Flyttet to hakk til på hjulet til fordeleren.

Nå har jeg litt å justere på, fikk motoren igang å justerte litt mer fortenning.

I går når dette ble gjort fungerte motor OK,

litt mer fin tuning må til.

Blir kaldstart test i dag :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...