quantumduck Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 4 hours ago, Fantino said: Angående sammenligning med motorsykkel: Er det noen som tror at MC ville blitt tillatt dersom det ble lansert i dag? Eller alkohol?.. MC og alkohol ja, det hører jo sammen. Men fra spøk til alvor - Hest er omtrent 20ggr farligere enn MC når det kommer til alvorlige skader (kilde: BBC), tror noen at hest ville blitt tillatt dersom det ble lansert i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 (redigert) Disse duppedingsene stopper (lammer) de umiddelbart om de er kraftige nok, best anvendt i gamle snekker osv med magnettenning eller med diseselmotorer... En kan lage de selv men om de blir kraftige nok er ukjent. EMP pulser forekommer ellers ved bla kjernefysiske sprengninger. http://hackaday.com/2016/10/12/become-very-unpopular-very-fast-with-this-diy-emp-generator/ https://gizmodo.com/5454295/this-emp-cannon-stops-cars-almost-instantly?null Redigert 20.Juni.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 37 minutes ago, Pinkvin said: Personlig ville jeg nok avventet og sett hva kommunene lager av reguleringer i år og før neste sommer før jeg tok turen til forhandler. Vil ikke en "morsom" rib gjøre mye av samme nytta uten å bli rammet av evt. reguleringer retta mot vannscooter? Det har vel blitt signalisert fra høyeste hold at det ikke vil være fritt frem for reguleringskåte kommunepolitikkere å innføre regler som vil ramme vannscootere spesifikt da de nå er å anse som en motorisert båt. Kjøpte meg en Rib for noen år siden (Brig 330 F med Yam 9,9 sport) og synes ikke den var egnet til bruken jeg ønsker. Rett og slett for dårlig å kjøre noe særlig distanse med med mindre det er tilnærmet flatt, så turkjøringen utgår. Klart en større rib evt en jetRIB ville nok vært bedre, men da blir det fort enten for stort eller dyrt, og jeg er ikke ute etter å ha en jolle permanent på moderskipet. Derfor ser jeg vannscooter som ideelt for min bruk . Kan stå hjemme på henger når den ikke er i bruk, og ligge på vannet i båsen foran eller bak båten ellers, og slepes med i nørområdet de gangene behovet er der. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zitt Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Sikkert en ok følelse å se både vannscootere og politibåter forsvinne i blårøyken: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-passerer-speedbaten-politiet-i-nesten-200-kmt---Ingen-fartsgrense-pa-sjoen-sa-lenge-man-kjorer-pent-335864b.html Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Mi. Erfaring her er at de x antall jollene med alt fra 15 til 39 hk er like sjenerende som vannscooterne. Det er vel ikke frsmkomstmiddelwt som.er problemwt, men den som sitter oppå:) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 sap_2000 skrev for 8 timer siden: Kjøpte meg en Rib for noen år siden (Brig 330 F med Yam 9,9 sport) og synes ikke den var egnet til bruken jeg ønsker. Rett og slett for dårlig å kjøre noe særlig distanse med med mindre det er tilnærmet flatt, så turkjøringen utgår Jeg har samme jolla(uten jockey-sal) med 9.8 hk Tohatsu og hadde samme erfaringen. I fjor satte jeg på en 20hk Suzuki, da ble det plutselig en helt annen båt. Kan nå ha med flere personer og ha nok krefter til å tilpasse farten til bølgene. Det blir litt som en over/under-motorisert større båt i sjø....du kan tilpasse deg bedre sjøen med mer krefter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Vannscooter-forbud i Oslo: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/vannskuter-forbud-i-oslo-hoksrud-politisk-mageplask/a/24079086/ "Den nye lokale forskriften trer i kraft umiddelbart for å sikre at et forbud er på plass sommeren 2017, står det i forslaget som fikk støtte fra alle partier unntatt Høyre og Frp." Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
andersb Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Trist, skulle ønske politikere kunne like mye vilje på vettuge ting..... Får rocke rundt i indre oslofjord med skjærgårdsjeepen min da gitt. Trøsten er at jeg har mange hundre hester enn jeg noen gang ville klart på en vannscooter. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 sap_2000 skrev On 20.6.2017 at 22.50: Det har vel blitt signalisert fra høyeste hold at det ikke vil være fritt frem for reguleringskåte kommunepolitikkere å innføre regler som vil ramme vannscootere spesifikt da de nå er å anse som en motorisert båt. Kjøpte meg en Rib for noen år siden (Brig 330 F med Yam 9,9 sport) og synes ikke den var egnet til bruken jeg ønsker. Rett og slett for dårlig å kjøre noe særlig distanse med med mindre det er tilnærmet flatt, så turkjøringen utgår. Klart en større rib evt en jetRIB ville nok vært bedre, men da blir det fort enten for stort eller dyrt, og jeg er ikke ute etter å ha en jolle permanent på moderskipet. Derfor ser jeg vannscooter som ideelt for min bruk . Har nettopp gjort dette SAP. Kjøpt en scooter som ikke er så tung og dermed tar den mindre plass på daviter. Williams blir for tung for oss, eller for liten (nye Minijet) og for dyr. Akkurat som du tenker; hente en eller to personer, handle litt eller ta kveldsturen din ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 22.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Popeye70 skrev 1 time siden: Vannscooter-forbud i Oslo: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/vannskuter-forbud-i-oslo-hoksrud-politisk-mageplask/a/24079086/ "Den nye lokale forskriften trer i kraft umiddelbart for å sikre at et forbud er på plass sommeren 2017, står det i forslaget som fikk støtte fra alle partier unntatt Høyre og Frp." Vi får se hvordan det skal hjemles i et lovverk ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 oberst1 skrev for 5 timer siden: Vi får se hvordan det skal hjemles i et lovverk ? Det skal hjemles i en av forskriftene til Kystverket. Så det Kystverket som godkjenner reguleringen. Skal vel godt gjøres at kommunene vedtar reguleringer uten å forhåndskonferere med Kystverket. Mao, ser ikke at det burde bli noen bonusrunder på dette. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Det skal hjemles i en av forskriftene til Kystverket. Så det Kystverket som godkjenner reguleringen. Skal vel godt gjøres at kommunene vedtar reguleringer uten å forhåndskonferere med Kystverket. Mao, ser ikke at det burde bli noen bonusrunder på dette. Det er vel ordensforskriften det siktes til? Må særskilt vurderes i hvert tilfelle og tviler fortsatt på at det blir godt dokumentert. Hvis jeg ligger på en øy med moderskipet og drar inn til havn for å handle to bæreposer med scooteren, bruker scooteren som en jolle/rib ville gjort.... Skal det da forsvares å heller starte opp moderskipet for å handle? Motstrider jo samtlige elementer paragraf 9a sikter til da? «for å ivareta hensynet til trygg ferdsel, forsvarlig forvaltning av farvannet, miljø eller friluftsliv» Tror nok slike lokale forskrifter bør ta for seg "orden" som ligger i ordlyden. Altså all vannsportaktivitet, lek og forstyrrende elementer... Med andre ord; helt i orden om alle kommuner gjør det for min del. Diskrimineringen har EFTA allerede satt en stopper for, har de ikke? Veldig viktig for meg er det ikke, 90% av tiden er benyttet i Bohuslän. Fortsatt tror jeg ikke siste ord blir sagt i saken ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 oberst1 skrev for 8 timer siden: Vi får se hvordan det skal hjemles i et lovverk ? Det første hekken de må over er hvordan man definerer en vannscooter. Der bommet vannscooterforskriften på mål. Den forbød alle båter under 4 m. med vannjet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Jeg må bare få si at jeg ikke er overrasket over regulerings-kåtheten til våre styrende organer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Krimart Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 sap_2000 skrev On 2017-6-20 at 17.51: Samme med noen få seilere som på død og liv må krysse ut noen av landets mest trafikkerte sund en fredags ettermiddag i juni/ august. Blir omtrent som å konstant krysse alle feltene på E6/18 ut av Oslo i rushen en fredags ettermiddag. Ikke nødvendigvis ulovlig, men fy f... så mye ugang det lager for alle andre på samme vei/ sund. Hm, er det virkelig så vanskelig å manøvrerer båten din at du ikke greier å holde av veien for en seilbåt? der er ikke alle seilbåter som har motor, du mener de skal ha ferdselsforbud på fredager? Hva slags ugang snakker du om? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) Dette har jeg sett folk gjøre med påhengsmotor også. Man tilter helt ut og spruter ned folk bak seg. Og så stikker man av. Utrolig dårlig og uakseptabel oppførsel naturligvis. Dette har heldigvis ingenting med vannscooter-debatten å gjøre. Hvis man prøver å vri det dit så tror jeg heller det er konstruert av vannscooter-hatere. I dag har jeg ligget i Kragerø sentrum og fra min tørre kalesje sett på alle i regnværet. Plutselig gjelder ikke fartsregler eller noenting når det regner. "Alle" ligger i plan helt inn og hvis ikke er det i alle fall halvplan og de store bølgene inn mot havna er det ingen som bryr seg om. Redigert 23.Juni.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Kire Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Har var det mye syting over scootere. Er det scooteren eller folka på den som er problemet? Vi er maaaange scootere i Grenland og disse problemene dere siterer er det mest utleie scootere som forårsaker i så fall. Så har vi det med at folk er så forbanna opptatt av dette å da! Den båten jeg angrer mest på jeg solgte er min Seadoo 260 hk. Den brukte mor og jeg til turer fra Langesund til Svenner, Risør, Kragerø o.l. Vi kjører som båt og følger reglene! Har selv blitt stoppet i litt for stor fart med advarsel langt fra land og ikke noe hyggelig, så respekt har vi ihvertfall. Nei folkens, det er rom for å tenke at dette er personene og ikke kjøretøyet! Blir det forbud igjen, så har vi i Grenland foreslått at alle kjøper seg katamaraner og 250hk sinte hester. Skal de lage regler for det å da? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Kire skrev 1 time siden: Nei folkens, det er rom for å tenke at dette er personene og ikke kjøretøyet! Blir det forbud igjen, så har vi i Grenland foreslått at alle kjøper seg katamaraner og 250hk sinte hester. Skal de lage regler for det å da? Eller kanskje få disse utskuddene til å oppføre seg, så slipper dere forbud... Forbud i de fleste former er noe drit... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Folk hyper problemet, det igjen gjør at andre biter på, folk leser ting i avisen, eller på nett av hatere, og snakker som om de har opplevd det selv. Har hittil i år sett 0 uvettig kjøring på scooter, hverken her eller på hytta på sørlandet. Så hvor stort er problemet? Har derimot sett 12 båter i PLAN i middagsbukta i år, 9 småjoller. 3 store. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Seriøst, fører du logg over antall båter du ser i plan? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Krimart skrev for 2 timer siden: Hm, er det virkelig så vanskelig å manøvrerer båten din at du ikke greier å holde av veien for en seilbåt? der er ikke alle seilbåter som har motor, du mener de skal ha ferdselsforbud på fredager? Hva slags ugang snakker du om? Leste du det jeg skrev om noen av landets mest trafikkerte sund typisk en fredag ettermiddag i juni/ august? Sundene jeg tenker på er de ut av bærumsskjærgården. Det går da en stri strøm av båter ut inn disse sundene, ikke ulikt en utfartstvei ut av byen en fredags ettermiddag. Ja, både jeg og båten greier fint å holde av veien for en seilbåt i noenlunde åpent farvann. Selv når den fortsatt har meg på "kornet" etter at jeg har endret kurs for 3. gang pleier det å gå helt fint. Men det var ikke en en slik situasjon jeg beskrev, det var et trangt sund med en stri strøm av båter begge veier. Kan også være de trange sundene blindleia i juli f.eks. Hvor mener du alle vi andre skal flytte oss for å holde av veien? Får ikke flyttet den på land heller. Stoppe opp er et alternativ, og det lager kaos når sundet er tett med båter, derav ordvalget ugang. Og nei, jeg snakker ikke om den ene promillen av seilbåter uten motor, men helt vanlige turseilbåter. De aller fleste seilbåter velger å gå for motor slike steder, men noen synes tydeligvis det greit å lage kaos for 30 andre båter ved å krysse seg gjennom slike steder jeg beskrev. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Karanda Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 problemet er selvsagt førerne av vannscooterne, det er lite båtfolk med båtvett . De leier, eller kjøper for å dundre rundt på fjorden uten konsekvenser. Hadde man stilt krav til førerkort for motorsykkel, hadde pipa fått en annen lyd. Da hadde de fleste sjekket både det ene og det andre før de satte seg på doningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Leste du det jeg skrev om noen av landets mest trafikkerte sund typisk en fredag ettermiddag i juni/ august? Sundene jeg tenker på er de ut av bærumsskjærgården. Det går da en stri strøm av båter ut inn disse sundene, ikke ulikt en utfartstvei ut av byen en fredags ettermiddag. Ja, både jeg og båten greier fint å holde av veien for en seilbåt i noenlunde åpent farvann. Selv når den fortsatt har meg på "kornet" etter at jeg har endret kurs for 3. gang pleier det å gå helt fint. Men det var ikke en en slik situasjon jeg beskrev, det var et trangt sund med en stri strøm av båter begge veier. Kan også være de trange sundene blindleia i juli f.eks. Hvor mener du alle vi andre skal flytte oss for å holde av veien? Får ikke flyttet den på land heller. Stoppe opp er et alternativ, og det lager kaos når sundet er tett med båter, derav ordvalget ugang. Og nei, jeg snakker ikke om den ene promillen av seilbåter uten motor, men helt vanlige turseilbåter. De aller fleste seilbåter velger å gå for motor slike steder, men noen synes tydeligvis det greit å lage kaos for 30 andre båter ved å krysse seg gjennom slike steder jeg beskrev. Av og til må ting læres den harde veien, i slike tilfeller er det ingen grunn til å skjemmes over å være en hekksjøgeneral når du passerer slike rævhol i seilbåter.. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Det holdt på et par slike utenfor båthavna igår, pumpekjørte i ring etter ring, av og på med gassen, kun lek. Etter en stund kom de for full fart inn mot båthavna, løftet sjø som jeg nesten ikke trodde var mulig. Slakket av, men fortsatte med pumpekjøring som selvsagt skapte en del uroligheter der de kjørte mellom bryggene. Ut igjen måtte de selvsagt vise hvor høyt man kunne holde baugen på farkosten i vannet, som steilende på en hest, med tilsvarende løfting av sjøen. De dro etterhvert videre innover i bukta, men noe senere kom de forbi igjen, kappkjørende i en helt vannvittig fart, men heldigvis i god avstand fra båthavna. Kan ikke tro annet enn at det vil skje en mengde ulykker med slik kjøring, enten ved at de kvester seg selv, men dessverre sikkert også med uskyldige involverte. Tidligere i sommer/våres, mener det var kun få dager etter de nye reglene kom, ble det meldt mayday relay fra Tjøme radio. Da var det en ung gutt som hadde falt av vannscooteren og det ble spurt etter fartøy som var i nærheten som kunne komme til assistanse. Foreldrene var visst i forholdsvis nærhet men klarte ikke å hjelpe. Kan ikke si annet enn at jeg er litt skeptisk i forhold til hvordan dette kommer til å utvikle seg. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Ida Marie III skrev On 23.6.2017 at 21.16: Av og til må ting læres den harde veien, i slike tilfeller er det ingen grunn til å skjemmes over å være en hekksjøgeneral når du passerer slike rævhol i seilbåter.. Litt dumt at en seilbåt under seil vel knapt vil skjønne at noe har skjedd, mens alle de andre hekksjøgeneralene får omøblert alt av nips ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.