Jump to content

Askeladden 605 explorer, sterk bensinlukt ved tanken, verkstedet fant ikke årsaken

perage

Recommended Posts

Hei,

Trenger litt hjelp til et veldig merkelig problem. Kort oppsummert kjøpte jeg en båt for noen uker siden, en Askeladden 605 explorer. Hentet den, fylte full tank og kjørte den hjem. Etter noen dager ble fruen med i båten og påpekte at det luktet bensin der. Jeg var enig, men ville ha en ekstra vurdering så tok med naboen, som er relativt båtvant etter ytterligere noen dager. Han kjente det også, og vi begynte å feilsøke. Ingen spor av besin i kjølen og ingen farge på vannet ved pumping. Lot motoren gå noen minutter og da luktet det bare normal eksos.  Vi skrudde så opp boksen i kassen bak som tanken er kapslet inn i og der dunstet det voldsomt - nok til at jeg ble ør etter 1-2 min mens jeg kikket inn der.

Etter to dager kjørte jeg båten til verksted (ca 5-10min) og etter 5 dager har de nå sett på den, og finner ingenting. De kjenner ikke engang noen antydning til bensinlukt. De har brukt fire timer på å gå over alle slanger, klemmer og diverse (de skrudde til to klemmer, men det var visst ikke mykke slakk der, i tillegg er det jo doble klemmer)

Hva skal man tro om noe sånt? Jeg er jo fornøyd med at lukta er borte, men er jo veldig redd for at problemet bare har skjult seg (på en eller annen merkelig måte..) Det var mye sjø når jeg hentet den så eneste teori jeg kan ha er at det har kommet/ligget igjen bensin et sted det ikke skulle være, og at dette har ligger der i en ukes tid, men at det forsvant med den korte turen til verkstedet. Merkelig teori, men skjønner ingenting akkurat nå.

Har noen liknende erfaring eller en fornuftig hypotese?  Vil gjerne kose meg med båten i sommer, men som dere sikkert skjønner er det viktig å avdekke om det er noe galt ettersom jeg nettopp har kjøpt båten. 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Bensinlukta som forsvant". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Nei, de fylte ikke opp. De ville at jeg skulle gjøre det i stedet for å betale dem for det (greit nok). Men om det er noe der så burde det jo lukte like mye i dag som for fem dager siden, mtp at båten ikke har vært kjørt siden 5.juni

Mulig det har lekt litt som har dampet bort. Skal ikke ligge lenge før en god porsjon bensin er fordampet. 

Og så må det sies at det skal utrolig lite mengde til før det lukter intenst. 

På min båt spruter det ut luftinga når tanken fylles helt opp. Kan det være noe som har kommet ut der da du fylte og lagt seg en plass før det dampet bort? Vet ikke hvordan luftinga er på den..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 9 months later...

Hei

Fant du ut hvorfor det luktet bensin i din Askeladden 605? Jeg har en fra 2010 (plasttank) og sliter med litt bensinlukt. Syntes det lukter mer i forpiggen enn bak i båten.

Takknemlig om noen har erfaringer...?

Har en Askeladden 585 med alutank, ikke noe problem med bensinlukt. Har du sjekka at luftinga på tanken er bra!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

jeg har sett at det på en del båter fra askeladden så er det feilmontert klemmring på kobberrøret som er mellom tank og filter,  dette kan føre til lukt.  (og ujevn gange på motor)

• 5 weeks later...

Luftinga sjekker du ved å pumpe luft inn påfyllingen og så få noen til å holde en fuktet finger utenfor luftingen, kjenner fort om det blåser ut. Men at det lukter bensin rundt om i båten høres ut som en solid brannfelle, det er tross alt bensindamp/gassen som er eksplosiv og blir konsentrasjonen høy nok så er det farlig! 

• 4 weeks later...

Første sesong med 585 Explorer og Evinrude 150 DI.

Akkurat samme problem her, men bare av og til.

Virker som om det er problem med forbrenning og avgass ved kald motor og sakte gange (8-10 knop).

Uansett så virker det som om eldre store motorer slipper ut relativt mye uforbrent bensin ved sakte fart, og da blir det mye eksos og bensindamp. Dette er iafall min erfaring.

Noe andre?

På bakgrunn av denne tråden kontrollerte jeg mine koblinger til tanken før sjøsetting i år. Slangeklemmene var ok på både lufting og fylling, men mannluke, flens til tankmåler og flens til stigerør var det en del å ettertrekke. Mutter på kobberrør mot tank var nesten løs.  

Ble litt usikker når jeg såg denne tråden, veldig godt å få det kontrollert.

• 1 month later...
  • 1 month later...

Hadde plasttank som hadde skrutilkobling i plast. Denne ble aldri helt god, glapp over på gjengene, og da var ikke pakningen tett lenger...og det ble bensinlukt og lekkasje når det skvalpet over.

Byttet ut med gjennomføring i metall, blitt tett.

TA

• 2 years later...

Gjenoppliver denne tråden. Vi har en 605 Explorer 2010. Plasttank. Lukter bensin i

forpigg. Har tatt av deksel over tank bak. Ikke tegn til lekkasje. Men har ikke sjekket lufting og påfyllingsrør siden da må jeg fjerne vanntank og demontere veggen foran tanken. Men må gjøre det til høsten.

Noen som har tips?

0B3FDE72-21FD-496F-9D0F-E52C4C8674F2.jpeg

Guest knerten67
sven.r.s.s skrev Just now:

Knerten, tenker du lufteslange og påfyllingsslange?

Ja begge slangene,dei bør skiftes etter hvert.De er de same med septikslanger i båt.Dei og må du skifte etter hvert,hvis ikke lukter de av dei og.

Jeg ser mange tråder her på nettet om bensinlukt i båten. Jeg har hatt min Askeladden siden 2011 og har aldri opplevd bensinlukt hverken i cocpit eller i forpig. Ser ut som fellesnevneren for de som har lekkasje/gassdiffusjon har plast tank!! Jeg har aluminiumstank. Min tank har mye bedre innfestning enn det som går frem av bilder her. Filter/vannutskiller står høyere enn tanken

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det som er rart er at det ikke lukter i rommet der tanken står. Spylte også vann inne i båten som ble lenset ut med lensepumpen. Ingen tegn til farge etter bensin på vannflaten etterpå. Det tyder på at det ikke er rent bensin ned.

Jeg har snakket med en hjelpsom mann hos Askeladden. Han sa at det kunne ligge bensin som i en vannlås i lufteslangen og at da kunne lukte. Blåste i den utenfra med gummibåtpumpe uten at det hjalp voldsomt.

Bytter gjerne slanger men de bør vel holde lenge? Denne båten har bare gått noen hundre timer. Kanskje de har tørket inn grunnet lite bruk?

Guest knerten67
sven.r.s.s skrev 3 minutter siden:

Det som er rart er at det ikke lukter i rommet der tanken står. Spylte også vann inne i båten som ble lenset ut med lensepumpen. Ingen tegn til farge etter bensin på vannflaten etterpå. Det tyder på at det ikke er rent bensin ned.

Jeg har snakket med en hjelpsom mann hos Askeladden. Han sa at det kunne ligge bensin som i en vannlås i lufteslangen og at da kunne lukte. Blåste i den utenfra med gummibåtpumpe uten at det hjalp voldsomt.

Bytter gjerne slanger men de bør vel holde lenge? Denne båten har bare gått noen hundre timer. Kanskje de har tørket inn grunnet lite bruk?

Slangene kan tørke inn og avgi lukt,eg er ikke sikker på at de er de.Men de er forsøket vert

• 9 months later...
  • 1 year later...

Hei! har Askeladden 605 med alutank og har bensinlukt. funnet ut noe på din båt?

Får til stadighet alarm om vann i bensin så har sterk mistanke om at dette henger sammen