Jump to content

VP AQ211A, bensin/olje i eksosen. Bytte tennplugger?


Draco20DC

Recommended Posts

Hei

Har i det siste oppdaget litt mer eksos og litt oljefilm/bensinfilm rundt båten ved tomgang ved brygga. 

Jeg er ikke veldig bekymret, men innrømmer det gnager litt?

 

Merker også at motoren (aq211a) har en noe ugjevn tomgang. Den skal ha en tomgang på 750 rpm, men denne faller etter at motor blir varm. Den blir så lav at den har stoppet ved belastning (satt i revers) 

Jeg har da justert tomgan på forgasser, men etter en tur på fjorden er turtallet plutselig 1000 rpm på tomgang. 

 

Ser at tidligere eier har lagt igjen et nyrr sett med plugger. Regner med det er en stund siden sist bytte. Kan en dårlig plugg eller to gi slike symptomer?

Helt fersk med denne motoren, men har lyst til å lære ?

Noen som kjenner igjen dette? Har googlet meg frem til at disse motorene har litt "issues" på tomgang og at de kan være litt tungstarta når de er varme. Har vel erfart dette også...

Noen råd?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Bytte plugger? Bensin/olje i eksosen...". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Share on other sites

Det er nok sjeldent at pluggene fører til problemer med turtall på tomgang, men man vet jo aldri?

Det er ikke feil å bytte plugger, samt pluggledninger, som ofte er like gamle som motoren ettersom de blir oversett.

 

Gamle V8'ere har gjerne litt rufsete tomgang, men den skal jo ikke stoppe ved belastning.

Du må også være forsiktig med for høy tomgang, ettersom det kan skade drevet ditt.

 

Originalt sitter det vel Rochester 2jet forgasser på den motoren. Det er greie forgassere som fungerer fint, men over mange års bruk kan de som alle andre forgassere trenge en rens og litt stell.

Link to post
Share on other sites

Takk adeneo. Hadde planer om en forgasserrens til høsten??

Men det er egentlig filmen med olje/bensin ved brygga som bekymrer meg mest. Det virker ikke som "fersk" bensin med "regnbuemønster", men mer som sot/mørk film av olje?

Tenkte at en plugg av dårlig kvalitet kunne føre til dårlig forbrenning og dermed gi disse symptomene?

Ser også at hekken er sota. Er det et tegn på dårlig forbrenning/feil forhold mellom luft og bensin og dermed et gasserproblem, eller kan det være  pluggrelatert?

Link to post
Share on other sites

Det er jo normalt med litt eksos, men mye blå eller sort eksos er som regel et tegn på at motoren enten har olje i eksosen, eller at den ikke forbrenner alt drivstoffet.

Bytt plugger å se hva som skjer? Blir det ikke bedre, følg med på om motoren bruker noe olje over tid osv. eventuelt forsøk å justere ned blandingen på forgasseren noe.

Link to post
Share on other sites

Draco20DC skrev 1 time siden:

Hei

Har i det siste oppdaget litt mer eksos og litt oljefilm/bensinfilm rundt båten ved tomgang ved brygga. 

Jeg er ikke veldig bekymret, men innrømmer det gnager litt?

 

Merker også at motoren (aq211a) har en noe ugjevn tomgang. Den skal ha en tomgang på 750 rpm, men denne faller etter at motor blir varm. Den blir så lav at den har stoppet ved belastning (satt i revers) 

Jeg har da justert tomgan på forgasser, men etter en tur på fjorden er turtallet plutselig 1000 rpm på tomgang. 

 

Ser at tidligere eier har lagt igjen et nyrr sett med plugger. Regner med det er en stund siden sist bytte. Kan en dårlig plugg eller to gi slike symptomer?

Helt fersk med denne motoren, men har lyst til å lære ?

Noen som kjenner igjen dette? Har googlet meg frem til at disse motorene har litt "issues" på tomgang og at de kan være litt tungstarta når de er varme. Har vel erfart dette også...

Noen råd?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Bytte plugger? Bensin/olje i eksosen...". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Til moderator. 

Beklager emnetittel. Fant det vanskelig å formulere dette uten å gå over 100 tegn. Syntes egentlig jeg var ganske kreativ? Tittelen er jo dekkende for hva jeg lurte på?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...